Gå til innhold

Når er det vanlig å døpe babyer?

Gjest dåpsmammaen

Anbefalte innlegg

Gjest mammamiaaa

Yngstemann døpte vi allerede da han var to måneder, fordi datoen betydde noe spesielt for oss og det passet fint. Presten var aldeles begeistret for at vi døpte ham så tidlig og komplimenterte oss for det - usikker på hvorfor.

Eldstemann var tre måneder.

Jeg leste i et skriv vi fikk fra kirken at de fleste babyer ble døpt før de var 3 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

5

• guttas

4

• Sofline

3

• simane

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest fordel?

Jeg mener å huske at vi fikk et skriv fra kirken der det sto at babyer helst burde døpes innen de var 3 måneder gamle, men de færreste jeg kjenner ble døpt så snart.

Men min ble døpt få dager etter han var 3 mnd. Jeg selv var ca 7 uker gammel da jeg ble døpt.

Fordelen med å døpe babyen når den er 3-4 mnd gammel er at de stort sett er roligere og skriker mindre da, er jo en del kolikkunger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med å døpe babyen når den er 3-4 mnd gammel er at de stort sett er roligere og skriker mindre da, er jo en del kolikkunger....

OK, høres jo fornuftig ut. Men jeg tviler på at det er den kirkelige begrunnelsen, altså, det er vel heller at de vil at barnet ikke skal være udøpt så veldig lenge av religiøse hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mmmmmmmmmmmm

Jeg var litt over 2 måneder da jeg ble døpt. Jeg var en stor baby og familien var redd jeg skulle vokse ut av familiedåpskjolen. Min eldste datter som er adoptert var 6,5 mnd da hun ble døpt. Hun var veldig liten og nett, og gled rett inn i den samme dåpskjolen. Det er ingen faste regler for når barn skal døpes, men jeg har inntrykk av at mange blir døpt i 3 - 4 måneders alderen. Før i tiden ble barna døpt så raskt som mulig for at de skulle motta frelsen, så de ikke skulle gå fortapt dersom de døde.

Om de skulle døpes for å ikke gå i fortapelsen burde de egentlig bli døpt straks de var født, for sikkerhetsskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de skulle døpes for å ikke gå i fortapelsen burde de egentlig bli døpt straks de var født, for sikkerhetsskyld.

Det finnes jo regler for nøddåp.

Jeg husker ritualet for både nøddåp og vanlig dåp var beskrevet bakerst i Landstads salmebok, som vi jo fikk utdelt på skolen på tidlig 70-tall! ;-) Vi barna praktiserte nøddåp og vanlig dåp både på bikkja og ymse dukker, husker jeg. Og sikkert fler enn én gang per "dåpsbarn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man alvorlig sykt nyfødt barn får man da også tilbud om nøddåp på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg kan ikke skjønne at noen skulle ha meninger ang babyens alder ved dåp. :-)''

Folk var nok mer opptatt av det i "gamle dager" (og for alt jeg vet kan det fortsatt være slik i visse "indremisjonskretser").

Jeg har ihvertfall hørt snakk om det fra gammelt av at man ikke skulle ta med udøpte barn ut og slikt..... *fysjom fysjom*

Akkurat som en som sa "la de små barn komme til meg, og hindre dem ikke" ville sende en uskyldig baby i fortapelsen fordi man ikke hadde rukket å døpe det før det døde!!

Husk på teorien om byttinger.

De underjordiske gikk nok helst på udøpte barn, de var redde for kors og denslags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på teorien om byttinger.

De underjordiske gikk nok helst på udøpte barn, de var redde for kors og denslags.

Aha! Høres litt kjent ut, ja, nå som du sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror rundt 3-måneders-alder er veldig vanlig, men jeg vet om både de som er døpt før 2 mndr og etter 6 mndr også. Mine to ble døpt hhv ca en uke før 3-mndrs-dagen og ca en uke etter 3-mndrs-dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er val vanlig å ha dåp når barna er +/- 3 mnd., men noen fasit er det absolutt ikke.

Mine barn var hhv. 10 og 14 mnd. ved dåp - og var aldeles fortryllende begge to. Hun på 14 mnd. "danset" til orgelmusikken - og sjarmerte presten omtrent i senk :o)

Har ei studievenninne som tilhører den lestadianske trosretningen - og de har døpt alle sine tre barn på sykehuset (før hjemreise) og så har de hatt dåpsstadfestelse i kirken (og dertilhørende dåpsfest) på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passende alder er når man har funnet et navn og foreldrene orker å arrangere barnedåp og når det passer best for folk å komme. Inntrykket mitt er at det er like vanlig å døpe når barnet er to måneder som når barnet er fire måneder. Babyen min kommer til å bli døpt når han er tre måneder. Grunnen til at vi har lagt barnedåpen til den alderen er at det er i sommerferien så familien min som kommer langveisfra har anledning til å komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordelen med å døpe tidlig er at så sover babyen stort sett hele tiden. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager var det svært vanlig med hjemmedåp på svake barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg var en stor baby og familien var redd jeg skulle vokse ut av familiedåpskjolen''

Hehe, det var jo også en grunn for å velge dåpsdato! :P

Yngstemannen min var gjennomsnittlig da han kom, men vokste i kanonfart, så i så fall måtte vi ha hevet ut invitasjoner med en ukes varsel eller noe sånt :-).

Vi hadde en romslig dåpskjole, så det var ingen problemstilling.

Ja, hehe, det kan være greit å ha en romslig dåpskjole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammamiaaa

Passende alder er når man har funnet et navn og foreldrene orker å arrangere barnedåp og når det passer best for folk å komme. Inntrykket mitt er at det er like vanlig å døpe når barnet er to måneder som når barnet er fire måneder. Babyen min kommer til å bli døpt når han er tre måneder. Grunnen til at vi har lagt barnedåpen til den alderen er at det er i sommerferien så familien min som kommer langveisfra har anledning til å komme.

Ja,det var samme med oss også, babyen vår er 3 mnd og det er sommerferie, noe som passer for langveisfarende som kommer hit :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tutti Frutti Nugatti

Mine ble døpt da de var 4,5 mnd, 2,5 mnd og 3 mnd.

Eldste dåpsbarn jeg har hørt om var passert 6 mnd, og yngste var 6 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre har vært mellom 2 og 3 mnd når de ble døpt.

Jeg har vært i dåp der det har vært dåpsbarn som har vært 9 og 10 mnd gamle.

Ellers virker det som om de fleste her jeg bor er mellom 3 og 5 mnd gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...