Gå til innhold

Bekymret for vekst til snart 5 år gammel gutt

minamamma

Anbefalte innlegg

Var på åpen helstestasjon idag da jeg har hatt en mistanke til at veksten ikke er slik den "bør" være i forhold til kurvene hans.

Det viser seg at mistanken min var berettiget og at han plutselig har falt 4 kurver og til og med ut av noe som kan kalles normalt... Jeg ble så ufattelig lei meg...

Han har astma, går på flutide nå, men har ikke gjort det hele tiden det siste året. Nå er det for å forebygge anfall da han har kraftig pollenallergil.

Ellers er han en veldig sympatisk og rolig gutt. Trenger mye kjærlighet og bekreftelse, har en råtass av en lillebror, men jeg synes selv at vi er flinke til å se dem begge.

Trives i barnehagen og er veldig sosial både der og når han kommer hjem med kameratene i gaten. Han lærer greit og er utviklingsmessig på rett plass alle andre veier.

Vekt i forhold til Høyde er OK.

101 cm og 16 kg, blir 5 i september.

Mor er liten, 158 cm og far er 174 cm.

Noen som har vært borte i det samme som vet hva de gjør når de utreder hva som kan være i veien?

Jeg blir veldig glad for svar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mora2

Vår gutt er liten, ca 104cm og 13kg.

Frisk som en fisk :0)

Far er ca 172cm, mor er 160cm.

Vi ble sendt videre til sykehuset med vår gutt. Der ble han målt, men legen bare fnyste. Ikke noe vits å gå videre, da det ikke er noe å gjøre før han ble 12år. Da blir det evt vekst hormoner.

Snuppen har tatt en haug av blod prøve, alt fint.

Men som sagt, nå er vår gutt frisk, han har også vært liten siden fødselen.

Var jeg deg, ville jeg krevd meg ned til sykehuset, der kan de få målt og sjekket skikkelig. Ta evt blodprøver.

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke min gutt på 6,5 er mer enn 17,5 kg, han er vel kanskje 115 lang. Veldig tynn og lett men ikke noe vi bekymrer oss over.

Jeg ser at begge dere foreldre er små og da kan det vel ikke være så bekymringsfullt at gutten også er liten, om det ikke er slik at veksten har stoppet opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke han er sååå liten, jeg da. Begge guttene våre er under "normalen". Mannen min har også alltid vært den minste i klassen, og er i dag 172 cm = akkurat passe :o)

Guttungen vår som blir 6, ble målt og veid hos legen i fjor høst, rett etter 5-årsdagen. Han var 15,5 kg og 109 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg kan desverre ikke svare deg på hva som ev kan"feile" gutten din, for det trenger ikke være annet enn at han bare har vært treg i veksten i en periode og vil blomstre og gro fremover:o)

MEN, selvom mange her skriver at de ikke syns han er liten og at de har gutter som er like store, så syns jeg du burde kreve en skikkelig utredning. Du sier jo at han har falt 4 step ned fra sin kurve og det er DET som teller, om han følger sin egen kurve eller ikke, ikke hvor store andre barn er til sammenligning.

Hvis han har stagnert så veldig og falt utenfor sin egen normale kurve er det grunn til utredning, men ikke dermed sagt at det trenger være noe "farlig"...

For din egen skyld og tanken på at "noe kan være galt" ville jeg absolutt fått ham utredet med blodprøver ol.

Håper det ordner seg, er aldri noe koselig å gå rundt å være redd for at noe feiler barna våre:o)

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Dere foreldre er ikke spesielt høye, så det kan jo være en naturlig årsak til at han har stoppet litt opp. Jeg har hørt om mange som har veldig store babyer, men så slutter de å vokse så fort på et tidspunkt.

Jeg har selv ei som vokser i rykk og napp. Fra 2 til 3 år vokste hun 5 cm, fra 3 til 4 år 10 cm.

2 av mine barn har ikke vært så mange cm høyere enn din på samme alder.

Når både du og helsesøster er litt bekymret er det bare fint å få det sjekket ut. Han har kanskje vært over gjennomsnittet stor siden han har falt så mange hakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna vokser i solen, du skal bare se at til høsten har han strukket seg flere sentimeter.

Hilsen

Ja la oss virkelig håpe det. :o) Tusen takk for oppmuntring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Jeg skal forsøke å ikke bekymre meg men være takknemlig for utredning for å utelukke eventuelle ting.

Tror det aller viktigste er at poden ikke kjenner på bekymringen min og ikke får høre et eneste ord om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høyde + vekt

Tror ikke det er så veldig uvanlig, i og med at ingen av dere er så høye heller...

Begynte plutselig å tenke litt.. Datteren her i huset er 3 år. 110 cm og 21 kg.. Hmmm... Det er jammen meg forskjellig barn vokser.. (men takk og pris for det, hadde vært kjedelig om alle hadde vært like...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liten mamma

Jenta vår blir 5 i januar, og hun er 98 cm høy og 17 kg - og helt normal (var nettopp på helsest, så dette er ferske tall....). Så da kan jo ikke gutten din være SÅ unormal? Selv om det sikkert er litt ulike kurver for jenter og gutter.

Mor er 156 cm og far 180 cm, så helsesøster regnet ut med en formel at hennes forventede høyde er ca 161 cm. Ikke mannekeng-materiale altså, men absolutt til å leve med ;o)

Håper det ikke viser seg at det er noe galt med gutten - men at han bare tilhører oss som må ha hjelp til å nå de øverste hyllene i butikken......

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mammmma

Bare en tanke som slår meg. Astmamedisin inneholder kortison. Det påvirker veksten. Ønsker dere lykke til og god sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, min yngste ble 5 for en måned siden,og hun har nettopp bikket 1 meter - 15kg. Jeg er heller ikke høy - 157, og far 180. Helsesøster syntes i fjor at det var litt dårlig vekstutvikling. Hun tok blodprøver som ble sjekket for å finne ut om veksthormonene var normale - noe de var. Hun har også tatt røntgen av venstre hånd for å estimere ventet høyde hun kommer til å bli. Den var helt til å leve med. Jeg bekymrer meg ikke, men det er enklere å være liten jente enn liten gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Hei, min yngste ble 5 for en måned siden,og hun har nettopp bikket 1 meter - 15kg. Jeg er heller ikke høy - 157, og far 180. Helsesøster syntes i fjor at det var litt dårlig vekstutvikling. Hun tok blodprøver som ble sjekket for å finne ut om veksthormonene var normale - noe de var. Hun har også tatt røntgen av venstre hånd for å estimere ventet høyde hun kommer til å bli. Den var helt til å leve med. Jeg bekymrer meg ikke, men det er enklere å være liten jente enn liten gutt.

Minstejenta mi fylte nettopp 4 år og hun har ikke nådd meteren ennå. Er vel ca 98 cm høy. Det samme var eldstesøsteren på samme alder. Hun var lavest i klassen helt fram til nå i år (5.klasse). Det siste året har hun begynt å ta igjen klassekameratene og hun er nå litt over 140 cm høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...