Gå til innhold

dag - og nattvæting

Gjest urolige moren

Anbefalte innlegg

Gjest urolige moren

Hei! Sønnen min på 7 år væter sengen om natten og skvetter ofte litt i trusa på dagtid. Han sluttet med bleier da han var 3 år. Dette gikk helt greit. Han hadde selvfølgelig noen uhell innimellom, men det har ikke vært et stort problem, for oss i hvertfall. Han har i perioder tissa på seg om natta, men da har det kanskje vært snakk om et par netter på rad for så å være tørr i flere uker. På dagtid har det også gått greit, men vi merker at han ikke klarer å holde seg lenge. Nå i vår syns jeg at problemet har blitt større. Det er flere netter med væting enn tørre og han har også uhell på dagtid, dette da i forbindelse med at han ikke når toalettet i tide. Han er bevisst på problemet og er flink til å gå på toalettet før han skal ut ol. Men jeg legger merke til at han må veldig ofte på do og at det så vidt han greier å holde seg bare for noen små dråper.. (det har vært færre uhell på dagtid etter at vi ble flinkere å få han til å gå på do for å tømme blæra uten at han er nødig) Han drikker ikke spesielt mye så jeg mener det må være unormalt å gå på do 3-4 ganger på et par timer. Han sover veldig tungt om natta. Tidligere pleide han å våkne av seg selv på natta for å gå på do, men nå gjør han ikke det mer. Han legger seg til fast tid, 20.00 hver kveld, og må vekkes ved 7.30. Både jeg og moren min har vært plaget med sengevæting, men det har aldri vært så mye som hos min sønn. Hva skal vi gjøre for å hjelpe han? De siste ukene har det vært 4-5 netter i uka med væting, og jeg synes det er veldig leit for han å ha det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siri Harket, uroterapeut

Hei. Det du beskriver er et stort problem hos skolebarn. Din sønn har en såkalt ustabil blære. dette innebærer at han av en eller annen grunn over tid, fortrengt,eller undrertrykket tissetrang. Dette gjør mange barn ubevisst. Han kjenner ikke lenger tissetrang før det omtrent er forsent. Du sier at han selv er bevisst problemet, og det er et godt utgangspunkt. Det høres ut som dere har gode rutiner.Vi som jobber med denne problematikken starter ofte med å jobbe med dagproblemet først.Det er viktig med helt faste dotider gjerne med 2 -3 timer mellomrom. Dette skal han forsøke selvom han ikke er tissetrengt alle gangene. Dette har med bevisstgjøring av å igjen kunne kjenne tissetrang og gå på toalettet.Det tar ofte tid, og ungene kan bli litt lei alt maset, men det er viktig med tanke på å bli tørr. Det finnes også en medisin som kan forsøkes på dagproblemet, men det bør prøves såkalt blæretrening først en periode. Når det gjelder natten så kan sengevæting være arvelig. Alle blir bra etterhvert, men noe kan gjøres for å hjelpe på problemet. Jeg tror det er viktig med forkus på dagtiden først. Han har nok litt lite blærekapasitet ut fra det du beskriver, og dette vil bedres med faste dottider. Ofte ser vi det du beskriver med hyppige dobesøk over kort tid. Dette er helt vanlig med barn som har uhell dag og natt. Liten blærekapasitet vil også resulterer i våte netter. Etterhvert kan det vurderes alarm på natt eller medisiner som kan redusere lekkasjene. Dersom du føler det blir mye mas rundt dette med dobesøk så kan du sjekke om det finnes uroterapeut på sykehuset der dere bor. Be legen om en henvisning dit eventuelt.

Lykke til. Kanskje dette bedres gjennom sommeren da dere har litt lettere for å minne ham om dobesøk. Godsommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Prinsessesjefen

Hei. Det du beskriver er et stort problem hos skolebarn. Din sønn har en såkalt ustabil blære. dette innebærer at han av en eller annen grunn over tid, fortrengt,eller undrertrykket tissetrang. Dette gjør mange barn ubevisst. Han kjenner ikke lenger tissetrang før det omtrent er forsent. Du sier at han selv er bevisst problemet, og det er et godt utgangspunkt. Det høres ut som dere har gode rutiner.Vi som jobber med denne problematikken starter ofte med å jobbe med dagproblemet først.Det er viktig med helt faste dotider gjerne med 2 -3 timer mellomrom. Dette skal han forsøke selvom han ikke er tissetrengt alle gangene. Dette har med bevisstgjøring av å igjen kunne kjenne tissetrang og gå på toalettet.Det tar ofte tid, og ungene kan bli litt lei alt maset, men det er viktig med tanke på å bli tørr. Det finnes også en medisin som kan forsøkes på dagproblemet, men det bør prøves såkalt blæretrening først en periode. Når det gjelder natten så kan sengevæting være arvelig. Alle blir bra etterhvert, men noe kan gjøres for å hjelpe på problemet. Jeg tror det er viktig med forkus på dagtiden først. Han har nok litt lite blærekapasitet ut fra det du beskriver, og dette vil bedres med faste dottider. Ofte ser vi det du beskriver med hyppige dobesøk over kort tid. Dette er helt vanlig med barn som har uhell dag og natt. Liten blærekapasitet vil også resulterer i våte netter. Etterhvert kan det vurderes alarm på natt eller medisiner som kan redusere lekkasjene. Dersom du føler det blir mye mas rundt dette med dobesøk så kan du sjekke om det finnes uroterapeut på sykehuset der dere bor. Be legen om en henvisning dit eventuelt.

Lykke til. Kanskje dette bedres gjennom sommeren da dere har litt lettere for å minne ham om dobesøk. Godsommer

Få innarbeidet faste do-rutiner på dagen, uansett hvor tissetrengt han sier at han er. Så bør dere begynne med nattbleier. Når han tisser på seg så mye som 4-5 dager i uken så har han behov for å sove med bleier. Deretter kan dere forsøke med Minirin spray (medisin som reduserer urinproduksjonen om natten) og eventuelt kiropraktor/manuell terapi behandling (kan være at noen nerver ligger i klem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...