Gå til innhold

Min sønn blir oversett i klassen

Gjest Glad det er sommerferie

Anbefalte innlegg

Gjest Glad det er sommerferie

Lang historie kort.

Min sønn er 11 år og er en rolig, stille og grei gutt. Bråker ikke, tar ikke igjen osv.

"Mobberen" er typen som holder veldig leven, svarer stygt, ingen respekt for voksne osv.

Min sønn er nå ferdig med 6 trinn. Klassen hans har slitt med en god del uro og mobbing. Det har primært vært en mobber, som har fått en tre stk med seg og min sønn var plukkekyllingen.

Jeg fikk ikke greie på akkurat hvor ille det var før i 6 trinn, men da tok jeg også affære. Hadde møter med rektor og lærerne og etter dette ble klassen i enhver deling delt i tre grupper i steden for to, hvorav min sønn i andre grupper enn mobberen, ppttjenesten ble koblet inn for å kartlegge klassens trivselnivå etc.

Desverre ble det førtst nå på siste foreldremøte (som var for bare et par uker siden) fortalt at min sønn ble mobbet i klasserommet hele tiden mens han leste høyt. Læreren sa at de irettesatte mobberen hele tiden uten at det hjalp.

Det har jo endt med at guttungen sliter med høytlesing på skolen. Hjemme går det bra.

Når jeg spør læreren hvem som kan lastes for dette så sier han: rektor.

Nå var vi og fikk se bilder og film av leirskolen som var i våres. Guttungen var selvakt veldig spent på å få vist oss bilder derfra.

Ikke på et bilde, ikke på en bit film var han å se. Det så ut til at han og hans kompis (som også er av den rolige typen) var oversett totalt. Det var mange fine bilder av de fleste av de andre ungene og svært mange bilder av mobberen.

Min sønn blir selvsakt veldig skuffet og sier flere ganger, "det var ikke noen bilder av meg da".

Jeg ble ganske lei meg. Dette er typisk oversett fordi han er rolig og stille, og har ikke tid til fordi klassen krever for mye.

Takk og lov så har mobberen flyttet, slik at jeg håper på en annen start og en bedre kvalitet på 7trinn.

Men hvordan skal jeg håndtere dette?

Mobbingen er det jo slutt på, mobberen har sluttet i klassen, min gutt vil nok vokse litt, som vanlig er, i sommer.

Men jeg ønsker ikke en fortsettelse av dette å bli oversett. Plus at læreren nå har et stort ansvar i å klare å få opp igjen selvtilliten til guttungen i klasserommet. Jeg har egentlig mistet en god del tillit til denne læreren som kan gjemme seg bak "det er ansvaret til rektor at vi ikke får penger til hjelp i klassen" når en liten gutt er såpass skadelidende.

Guttungen selv har det greit. Han er glad når han får slippe mobbingen, han har flere venner i klassen og føler at læreren følger ham opp. Men så er det en veldig tollerant og tålmodig gutt også.

Noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns du bør kreve foreldresamtale relativt kjapt inn i det nye skoleåret, og høre om de har en plan for hvordan takle lesehøyt-vegringen til sønnen din. Kanskje begynne med gruppe på 2-3 som han er trygg på, og så øke etter hvert... I tillegg bør de jobbe forebyggende mot mobbing sånn at ingen tar over etter mobberen som har flyttet, for å fylle hans tomrom.

At det ikke var bilder av han fra leirskolen er jo nesten helt horribelt, syns absolutt at læreren burde sørget for at det var bilder av alle.

Håper han får et bedre skoleår fra høsten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest puttelulle-som også er lærer...

Hei! Dette var en meget trist historie å høre! Mest trist for deg og sønnen din, kanskje, men jeg synes faktisk at læreren her er det egentlige "offeret". Med det mener jeg at som lærer kan du ikke legge skylden på noen andre enn deg sjøl, når du som lærer overser problemene slik som denne læreren her må ha gjort!

Jeg mener, hvis jeg merket at det var mobbing i min klasse, og at det var en elev som var hakkekylling for 1-2 andre konstant, hadde jeg _i det minste_ sørget for å vie mobbeofferet oppmerksomhet på leirskole! Da kunne mobberen bare seilt sin egen sjø, for han hadde uansett klart seg på et eller annet vis! Offeret, derimot, ville jeg ha brukt masse tid på, og iallefall sørget for å få tatt bilder der også han var med.

For noen kan det kanskje høres sært ut at noe så trivielt som bilder kan ha så stor betydning, - men det har det! Klart at det er viktig å få se bilder av seg sjøl i slike anledninger! Det er jo bevis for at noen har "sett deg", og lagt merke til at du er tilstede, liksom!

Å legge skylden på rektor synes jeg derfor er meget søkt. Det er ikke _bare_ rektor sin feil! Hvor mange timer i uka er rektor sammen med den gjengen i timene, liksom!? Hvordan kan rektor vite hvor ille der, om ikke læreren sier i fra, og virkelig gjør et forsøk på å ordne opp i sakene!? Og at du som mor ikke får rede på hvor ille det er før i 6. klasse, tyder jo på at læreren ikke akkurat har tatt denne saken særlig høytidelig, heller da!

Håper virkelig at du følger nøye med fra skolestart i høst, altså! Sørg for å få et møte tidlig, utenom/i tillegg til konferansetimene.

Noen lærere skulle aldri vært det! Helt klart!

Lykke til, og ha en god sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vær på vakt

Jeg syns du skal være litt obs på den læreren fremover. Mulig hun har bare gjort en menneskelig feil men hun kan også være et ondt menneske. Det er mange barn som har oppleevd direkte mobbing av læreren. Psykopater går ofte inn i yrker der de kan oppnå makt og barn kan da bli et lett bytte. Jeg sier ikke at den læreren er psykopat men jeg mener at det er viktig at foreldre er på vakt. Uansett årsak høres det ut som hun ikke har gjort en god jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...