Gå til innhold

Dåpsgaver

Gjest dåpsdama...

Anbefalte innlegg

Gjest dåpsdama...

Her kan dere komme med ymse tips om ulike dåpsgaver, både kreative og mer tradisjonelle... og hvem som kan komme med hva. F.eks. hva bør tante/onkel komme med, faddere, besteforeldre osv.

Og en ting til jeg lurer på - er det vanlig at foreldra til babyen kjøper dåpsgave og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hos oss

Ja, jeg tror det er vanlig at foreldrene gir gave også, jeg har ihvertfall et smykke jeg fikk av mine foreldre til dåpen, og våre døtre har også smykker de fikk av oss.

Fine gaver er smykker, bunadsølv, bøker (gjerne samlinger med eventyr, sanger osv, evt barnebibel, bibelhistorie, salmebok osv fra faddere / andre som synes det er naturlig), hjemmelagde ting er ekstra koselig (snekrede barnemøbler, stikket barnebunad osv), andre barnemøbler (feks triptrapstol) barnebestikk i sølv eller stål, barneservise, hvis man har hage kan det være koselig å få sitt eget fruktre, medlemsskap i OBOS eller tilsvarende, barnepledd, bilder..

Det finnes mange websider hvor man kan plante et tre, redde regnskog, stoppe ørkenen, støtte barnevaksinasjons-prosjekter osv, og man kan få et diplom / bevis på at dette er gjort i barnets navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om at det er noen regler for hva forskjellige familiemedlemmer og andre skal gi til dåpsbarn.

Mine barn har fått tallerken, kopp, skje, kniv, gaffel, teskje, serviettring og eggeglass i sølv, inngravert med barnets navn, fra familien. Dessuten gullarmbånd med navneplate, gullhjerte og gullkors. Fra andre har de fått bilderammer i tinn med inngraveringer, sparebøsser i sølvplett, smykkeskrin, smykker, lysestake i sølv, fotoalbum og mye annet fint. Det finnes mye til dåpsbarn i gullsmedbutikkene, både i gull, sølv, sølvplett og tinn. Bokserier med eventyr, fortellinger, sanger, dikt, rim, regler, leker osv. er også vanlige dåpsgaver. Fra oss foreldrene fikk barna sparekonto med en startsum.

Hvis jeg kjøper gaver til andres barn hvor det skal være inngraveringer, gir jeg gavekort med beløpet inngraveringen vil koste, ved siden av gjenstanden. Da kan foreldrene bytte gaven hvis barnet får flere av samme slag, eller hvis det er noe annet de ønsker for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror det er vanlig at foreldrene gir gave også, jeg har ihvertfall et smykke jeg fikk av mine foreldre til dåpen, og våre døtre har også smykker de fikk av oss.

Fine gaver er smykker, bunadsølv, bøker (gjerne samlinger med eventyr, sanger osv, evt barnebibel, bibelhistorie, salmebok osv fra faddere / andre som synes det er naturlig), hjemmelagde ting er ekstra koselig (snekrede barnemøbler, stikket barnebunad osv), andre barnemøbler (feks triptrapstol) barnebestikk i sølv eller stål, barneservise, hvis man har hage kan det være koselig å få sitt eget fruktre, medlemsskap i OBOS eller tilsvarende, barnepledd, bilder..

Det finnes mange websider hvor man kan plante et tre, redde regnskog, stoppe ørkenen, støtte barnevaksinasjons-prosjekter osv, og man kan få et diplom / bevis på at dette er gjort i barnets navn.

''Ja, jeg tror det er vanlig at foreldrene gir gave også''

Jeg har sett her på DOL at mange gjør det, men slett ikke alle. Vi har ikke gitt noe til våre barn i forbindelse med dåpen.

En hyggelig gave å gi og få om sommeren (hvis dåpsbarnets familie har egen hage): et frukttre, bærbusk eller annet som vil stå i mange år som minne fra dåpsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tutti Frutti Nugatti

Var i dåp forrige helg, og noen av gavene der var bl.a. liten ryggsekk fra Bergans (12 ltr) + termos, kniv, barneservise, barnebestikk, smykker, penger, bilderamme, m.m.

Vi har gitt våre barn penger i dåpsgave.

Syns ideen med ryggsekk var god, kjekt med noen praktiske gaver også... skal ønske mine barn Bergans ryggsekk til jul :o)

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Var i dåp forrige helg, og noen av gavene der var bl.a. liten ryggsekk fra Bergans (12 ltr) + termos, kniv, barneservise, barnebestikk, smykker, penger, bilderamme, m.m.

Vi har gitt våre barn penger i dåpsgave.

Syns ideen med ryggsekk var god, kjekt med noen praktiske gaver også... skal ønske mine barn Bergans ryggsekk til jul :o)

Hilsen

Alle våre tre har fått den 12 liters Bergans-sekken til 3 års dagen, og brukt den i barnehagen. Vi har vært kjempefornøyde med den!

Han eldste på 9 bruker den fortsatt når han skal spille fotball - og putter oppi flaske og keeperhansker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...