Gå til innhold

spørsmål om permisjonsregler

Gjest spørsmål om permisjonsregler

Anbefalte innlegg

Hei

Vi har en liten baby på 3 måneder og ønsker oss barn nummer 2 ganske raskt. Det vi lurer på er om jeg må jobbe et visst antall måneder for å opparbeide meg nye permisjonspenger eller om jeg kan gå nesten direkte fra nåværende permisjon til neste permisjon og få samme lønn utbetalt som nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke 100% sikker, men for noen år siden var det skriving i avisa om at akkurat dette er forskjellig i Norge og Sverige. I Sverige får man samme permisjonsstønad utbetalt om man får to tette, mens i Norge vil du få f.eks 80% i 54 uker av det du har hatt i 1. permisjon. Det blir dermed mindre og mindre for hvert barn. Det vil nok lønne seg å jobbe i 6 mnd før permisjon nr 2, så vidt jeg har skjønt.

Ikke for å ta fra deg motet, men vi ville også ha to tette. Ble gravid bare fordi jeg glemte p-pillene i påskeferien første gang (altså på 1. forsøk), men med nr 2 gikk det lengre tid. I tillegg hadde jeg en SA, så det ble faktisk hele 2 1/2 år mellom våre to. Dette er jo også noe å ta med i betraktningen når man planlegger nr 2. - ikke bare økonomien. (Det rare er forøvrig at nr 3 satt på 1. forsøk...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke 100% sikker, men for noen år siden var det skriving i avisa om at akkurat dette er forskjellig i Norge og Sverige. I Sverige får man samme permisjonsstønad utbetalt om man får to tette, mens i Norge vil du få f.eks 80% i 54 uker av det du har hatt i 1. permisjon. Det blir dermed mindre og mindre for hvert barn. Det vil nok lønne seg å jobbe i 6 mnd før permisjon nr 2, så vidt jeg har skjønt.

Ikke for å ta fra deg motet, men vi ville også ha to tette. Ble gravid bare fordi jeg glemte p-pillene i påskeferien første gang (altså på 1. forsøk), men med nr 2 gikk det lengre tid. I tillegg hadde jeg en SA, så det ble faktisk hele 2 1/2 år mellom våre to. Dette er jo også noe å ta med i betraktningen når man planlegger nr 2. - ikke bare økonomien. (Det rare er forøvrig at nr 3 satt på 1. forsøk...)

Hei.

Takk for svar. Det er ikke slik at vi på død og liv må ha to tette, men det er slik at jeg ikke gidder å begynne på p-pillen nå dersom vi kan få permisjonspenger også viss jeg ikke jobber i mellomtiden. Forruten minstemann på 3 måneder har vi også tre andre barn og vet at det kan ta tid før jeg blir gravid. Det er helt greitt men vi ønsker ihvertfall ikke å havne i uføret ved at jeg blir gravid nå og ikke får mer en engangsstønad dersom jeg eventuelt skulle født om 9 måneder. Det har vi ikke råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for svar. Ut fra denne linken forstår jeg det slik at de permisjonspengene jeg mottar idag regnes som inntektsgrunnlag for eventuell ny permisjon og at jeg derfor vil få det samme i en eventuell ny permisjon om ett år...?

Da slipper jeg å begynne på p-piller. Vi er veldig usikre når det gjelder å gå to så tette barn, men ønsker ikke å vente alt for lenge da vi allerede har 3 andre ganske store barn og har lysst at den lille vi har fått nå skal ha en jevnaldrende søsken. Det kommer til å bli veldig travelt men det er vi forsåvidt forberedt på, 5 barn i huset krever en del organisering:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det så er det slik. Hvis du har 10 mnd permisjon nå med 100% lønn, så er dette grunnlaget for en evt ny permisjon. Da velger du om du da vil ha 100 eller 80 % lønn.

Mottar du nå 80% lønn i 12 mnd, så er dette grunnlaget for en evt ny perm, og du vil da få 80 (eller 100%) av det igjen.

Så får du nå 80% lønn, og vil ha et helt år neste gang også, så blir det 80% av det du nå får utbetalt, altså mindre enn du får nå.

Men permisjonspenger stiller på lik linje som med lønn i forhold til opptjening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må uansett ikke arbeide i 6 mnd for å tjene opp rettigheter til ny permisjon. Den permisjonen du allerede er i er med i opptjeningen til ny. Og hvis du går rett fra permisjon til jobb trenger du ikke arbeide mer enn 1 dag (i fast stilling - like stor stillings% som før) før det er den nye lønna som teller når grunnlaget skal bestemmes for lønn i neste permisjon. Håper du forstår...

Pga "varig endring..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for svar. Det er ikke slik at vi på død og liv må ha to tette, men det er slik at jeg ikke gidder å begynne på p-pillen nå dersom vi kan få permisjonspenger også viss jeg ikke jobber i mellomtiden. Forruten minstemann på 3 måneder har vi også tre andre barn og vet at det kan ta tid før jeg blir gravid. Det er helt greitt men vi ønsker ihvertfall ikke å havne i uføret ved at jeg blir gravid nå og ikke får mer en engangsstønad dersom jeg eventuelt skulle født om 9 måneder. Det har vi ikke råd til.

Engangsstønad risikerer du i hvert fall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest går vel bra da

Hei

Takk for svar. Ut fra denne linken forstår jeg det slik at de permisjonspengene jeg mottar idag regnes som inntektsgrunnlag for eventuell ny permisjon og at jeg derfor vil få det samme i en eventuell ny permisjon om ett år...?

Da slipper jeg å begynne på p-piller. Vi er veldig usikre når det gjelder å gå to så tette barn, men ønsker ikke å vente alt for lenge da vi allerede har 3 andre ganske store barn og har lysst at den lille vi har fått nå skal ha en jevnaldrende søsken. Det kommer til å bli veldig travelt men det er vi forsåvidt forberedt på, 5 barn i huset krever en del organisering:-)

Legen min sa at jeg burde helst vente et år før jeg ble gravid igjen så livmoren rakk å lege seg 100 %, den er jo normalt helt sammentrukket igjen etter 6 uker, men helt seg selv ikke før etter et år...

Går rundt og er redd jeg er gravid nå, har og 3 mnd gammel baby og lyst på babyer tett, men pga det legen sa - pluss jeg trodde man måtte jobbe minst et år for å opptjene rettighetene igjen, hadde jeg lyst til å vente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min sa at jeg burde helst vente et år før jeg ble gravid igjen så livmoren rakk å lege seg 100 %, den er jo normalt helt sammentrukket igjen etter 6 uker, men helt seg selv ikke før etter et år...

Går rundt og er redd jeg er gravid nå, har og 3 mnd gammel baby og lyst på babyer tett, men pga det legen sa - pluss jeg trodde man måtte jobbe minst et år for å opptjene rettighetene igjen, hadde jeg lyst til å vente...

Det går sikkert helt fint om du er gravid også =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...