Gå til innhold

Må jeg bare godta at hun røyker?

Gjest antitobakk for vår del

Anbefalte innlegg

Gjest antitobakk for vår del

Jeg er mor, røyker ikke og er vel såkalt litt antirøyker. Til min fortvilelse har ikke min datter fulgt det samme, og begynte å røyke som 13 åring. Hun har hele tiden prøvd å skjule at hun røyker inntil for noen mnd siden. Har snakket med henne på en ordentlig måte om dette. Har også bedt henne vise respekt for at vi foreldre ikke røyker og ikke liker dette på noen måte. Så i det siste har hun liksom ikke skjult det lengre ved at det stinker røyk, lar røyk ligge åpent på rommet, viser sin lillesøster på åtte at hun røyker ovs. Går ut flere ganger i løpet av ettermiddagen/kvelden og stinker når hun kommer inn. Viser ikke respekt for at vi har ett røykfritt hjem og ikke ønsker denne stinkende luften hjemme.

Hun hadde nettopp 16-års dag, der hun fikk et gavekort. Oppdaget at hun blant annet hadde kjøpt sigaretter på dette gavekortet (hun hadde fått det til nye klær).

Har bedt henne skaffe seg jobb, fordi jeg ikke ønsker gi penger til røyk og har inndratt såkalte lommepenger nå.

Kanskje dette kan virke som en bagatell i forhold til mange andre ting, men må vi virkelig godta at ikke hun viser respekt for våre holdninger til tobakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Näckrosa

Dette er vanskelig. Jeg startet å røyke selv i en alder av ca 13.

Jeg synes dere skal fortsette med å la datteren deres forstå at dere IKKE synes dette er akseptabelt. Å straffe henne for dette vet jeg ikke om er så lurt, men hold fast ved at dere ikke ønsker å betale for svineriet.

Ikke lag så stort nummer ut av dette, men gi beskjed om, at dersom hun ønsker å røyke, må hun gå på utsiden av gjerdet deres etc.. Det er faktisk i dag ganske strenge retningslinjer på hvor man får røyke osv. Dette synes jeg dere også kan praktisere hjemme...

Si dette til henne på en rolig, fornuftig måte. Ei jente på 16 er i oppbruddsfasen hjemme og vil gjerne være voksen..

Jeg har sluttet med svineriet nå. Gudsjelov!

Vet ikke om jeg kom med veldig gode råd her, men la henne forstå at dette ikke er akseptabelt hjemme hos dere uten å lage stort nummer ut av det.

-Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er stor forskjell på å ikkje godta det att hun røyker til å kanskje måtte innse att dere ikkje får gjort noe med det.

Ho _må_ selvfølgelig respektere att dere ikkje tillater røyking i deres hjem.

Du er i din fulle rett til å innføre "sanksjoner" som å inndra lommepenger o.l.

Men, det er mulig at dere ved å være så _antirøykere_ (som det kan tyde på) fremprovoserer opposisjonstrangen og løsrivelsesprosessene hos henne, og ho begynner å røyke på trass for å vise sjølstendighet.

Ikkje vet eg, men kanskje verdt å tenke gjennom deres holdninger/adferd i forhold til røyk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Røyking er igrunnen ikke det aller verste å velge når man skal i gang med løsrivelsesprossessen. Man rekker sjelden å dø av lungekreft før man er gammel nok til å ta ansvar for sin egen helse...

Men hvis hun går ut og røyker, så er det greit. At hun ikke lyver og holder ting i skjul er bra.

At dere fortsetter å være røykemotstandere er jo greit, men pass på så dere ikke fremstår for henne som motstandere av hele jenta bare fordi hun røyker.

Etter at hun har vært ute og tatt en røyk så lukter det litt røyk av pusten hennes et par minutter - ok. Men det er da ikke farlig for dere? Dere liker ikke lukten - neivel. Men hender det noen i familien deres feks promper? Det er heller ikke behagelig, men man tar ikke så på vei for det. Denne lille lukten av røyk noen får minutter kan da heller ikke være nok til å forsure tilværelsen så mye? Hun røyker jo ikke inne, og dermed tar hun jo hensyn tross alt.

Barna skal jo velge seg ut noen slag for å markere avstand til foreldrene sine og øke sin egen selvstendighet i den alderen. Og de valgene må nesten være noe foreldrene ikke er enige i hvis de skal virke - så for en del blir det at de begynner å røyke. Noen begynner med et ganske ille sexliv, alkohol eller rus - det hadde vært verre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Røyking er igrunnen ikke det aller verste å velge når man skal i gang med løsrivelsesprossessen. Man rekker sjelden å dø av lungekreft før man er gammel nok til å ta ansvar for sin egen helse...

Men hvis hun går ut og røyker, så er det greit. At hun ikke lyver og holder ting i skjul er bra.

At dere fortsetter å være røykemotstandere er jo greit, men pass på så dere ikke fremstår for henne som motstandere av hele jenta bare fordi hun røyker.

Etter at hun har vært ute og tatt en røyk så lukter det litt røyk av pusten hennes et par minutter - ok. Men det er da ikke farlig for dere? Dere liker ikke lukten - neivel. Men hender det noen i familien deres feks promper? Det er heller ikke behagelig, men man tar ikke så på vei for det. Denne lille lukten av røyk noen får minutter kan da heller ikke være nok til å forsure tilværelsen så mye? Hun røyker jo ikke inne, og dermed tar hun jo hensyn tross alt.

Barna skal jo velge seg ut noen slag for å markere avstand til foreldrene sine og øke sin egen selvstendighet i den alderen. Og de valgene må nesten være noe foreldrene ikke er enige i hvis de skal virke - så for en del blir det at de begynner å røyke. Noen begynner med et ganske ille sexliv, alkohol eller rus - det hadde vært verre :-)

SYnes du bagatelliserer lukten fra røykere. Det lukter da absolutt mer enn bare i noen få minutter om gangen!

Det lukter nesten konstant av en røyker, men spesielt mye rett etter de har røykt. Og det sitter i klær og i huden.

Men akkurat hvordan denne mora skal forholde seg til dattera på dette området, har jeg ikke noe svar på. Jeg er selv veldig antirøyker - og ser med skrekk på hvis et av mine barn begynner å røyke.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist at hun røyker, men jeg syns ikke du skal lage noe styr ut av det. Gi beskjed om at hun ikke får lov til å ha røyk liggende framme av hensyn til yngre søsken, og selvsagt at hun ikke får røyke inne.

Mht lommepenger syns jeg du skal fortsette å gi henne det hun vanligvis får, men ikke noe ekstra for å finansiere røyken. Jeg har opplevd ungdom som har begynt å stjele både røyk og penger til røyk, fordi de ikke lenger får penger hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øh...har de ikke noen museumer der man kan gå og se på noen tjæreinnsattelunger? Tror det er noe sånt på legestudiet men....

Hovedsaken er vel ikke om hun røyker nå i opposisjon til dere. Men det er jo kjempeteit hvis hun ikke slutter om noen år. Man blir jo veldig avhengig.

Men om dere får gjort noe med det er jeg ikke sikkert på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh...har de ikke noen museumer der man kan gå og se på noen tjæreinnsattelunger? Tror det er noe sånt på legestudiet men....

Hovedsaken er vel ikke om hun røyker nå i opposisjon til dere. Men det er jo kjempeteit hvis hun ikke slutter om noen år. Man blir jo veldig avhengig.

Men om dere får gjort noe med det er jeg ikke sikkert på.

Her har du skikkelig skremselspropaganda ;)

http://www.dinside.no/php/art.php?id=495423

Husker også at en lærer sa at det nyttet ikke å snakke om helseskade langt frem. Man måtte snakke om stygge tenner etc.

Jeg synes forsåvidt at man kan inndra lommepenger, evt at barnet må vise kvittering for hva det har kjøpt for å ikke sponse røyking. Men det må kanskje vurderes i sak til sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

SYnes du bagatelliserer lukten fra røykere. Det lukter da absolutt mer enn bare i noen få minutter om gangen!

Det lukter nesten konstant av en røyker, men spesielt mye rett etter de har røykt. Og det sitter i klær og i huden.

Men akkurat hvordan denne mora skal forholde seg til dattera på dette området, har jeg ikke noe svar på. Jeg er selv veldig antirøyker - og ser med skrekk på hvis et av mine barn begynner å røyke.....

Joda - det lukter litt. Men det lukter av mye annet også - parfyme feks. Ikke alle som hverken liker eller tåler parfyme noe større.

Det jeg ville frem til er at det tross alt bare er en lukt - ikke farlig passiv røyking som kan gi kreft det er snakk om.

Akkurat lukten er ikke verre enn om hun hadde vært ekstremt glad i hvitløk feks. (Slik jeg er...)

Litt armslag må man utvise - selvom det er sosialt akseptert å irritere seg over at noen lukter røyk, mens man ikke kan reagere like tydelig hvis noen slipper en fjert eller lukter løk eller parfyme eller andre ting.

Men jo - jeg er enig med deg i at det er kjekkest om ungene ikke begynner å røyke - og likevel vil jeg si at hvis jeg må velge mellom onder så er røyk ikke så ille som alkohol, narkotika eller andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Joda - det lukter litt. Men det lukter av mye annet også - parfyme feks. Ikke alle som hverken liker eller tåler parfyme noe større.

Det jeg ville frem til er at det tross alt bare er en lukt - ikke farlig passiv røyking som kan gi kreft det er snakk om.

Akkurat lukten er ikke verre enn om hun hadde vært ekstremt glad i hvitløk feks. (Slik jeg er...)

Litt armslag må man utvise - selvom det er sosialt akseptert å irritere seg over at noen lukter røyk, mens man ikke kan reagere like tydelig hvis noen slipper en fjert eller lukter løk eller parfyme eller andre ting.

Men jo - jeg er enig med deg i at det er kjekkest om ungene ikke begynner å røyke - og likevel vil jeg si at hvis jeg må velge mellom onder så er røyk ikke så ille som alkohol, narkotika eller andre ting.

''Akkurat lukten er ikke verre enn om hun hadde vært ekstremt glad i hvitløk feks. (Slik jeg er...)''

Hvitløk er mye mye verre.... :0)

Syns

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

''Akkurat lukten er ikke verre enn om hun hadde vært ekstremt glad i hvitløk feks. (Slik jeg er...)''

Syns

Hehe - da vil du ikke like meg noe større... Jeg elsker stoffet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Hehe - da vil du ikke like meg noe større... Jeg elsker stoffet :-)

Hi, hi, har ei vennine som også elsker det. Grusomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Hi, hi, har ei vennine som også elsker det. Grusomt..

Aller vert er den varianten jeg liker aller best (selvsagt). Moser masse hvitløk, bittelitt majones og en avocado sammen og bruker sammen med kjøtt istedenfor saus. Smaker fantastisk - og du får en ekstrem ånde allerede etter et par timer... Trenger ikke vente til dagen etter engang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns

Jeg tror kanskje et bedre argument enn vond lukt er det med at man helt bevist har tilsatt nikotin, tjære og alt mulig for å gjøre folk avhenging. Mens det sitter noen sleipe forretningsmenn og tjener penger på dette, og ler rått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Aller vert er den varianten jeg liker aller best (selvsagt). Moser masse hvitløk, bittelitt majones og en avocado sammen og bruker sammen med kjøtt istedenfor saus. Smaker fantastisk - og du får en ekstrem ånde allerede etter et par timer... Trenger ikke vente til dagen etter engang :-)

*grøsser*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som tørr guacemole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Syns

''Hvitløk er mye mye verre.... :0)''

_Helt_ uenig. Igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nam! :D

Blir en slags guacamole det, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...