Gå til innhold

To-åring og sykkel

fuji1365380447

Anbefalte innlegg

fuji1365380447

Snuppa fyller to år om et par uker, og vi har lyst til å kjøpe en sykkel til henne. Mannen min og jeg er uenig i hva vi skal kjøpe.

Det finnes nå slike bittesmå to-hjulssykler med solide støttehjul slik at den i prinsippet er en fire-hjuling. Men jeg er litt skeptisk til om hun er stor nok til disse.

Jeg har mer lyst til å kjøpe en vanlig tre-hjulssykkel til henne.

Noen som har erfaring fra slike to-hjulssykler for en to-åring? Det står på dem at de er fra 2-5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

Tohjulssykler med støttehjul er ikke spesielt stødige, så jeg ville gått for trehjulssykkel (mange mener faktisk at tohjulssykkel ikke bør brukes før ungen er stort nok til å kunne sykle uten støttehjul..).

Våre barn har brukt trehjulssykkel til 3-4årsalderen. Minsten fikk tohjulssykkel til fireårsdagen nå i mai :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ikke har sykkel fra før, er det naturlig å starte med en trehjulssykkel med bagasjebrett, ringeklokke og annet "lekeutstyr"

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår sønn fikk en tohjulssykkel med støttehjul fra besteforeldrene til 2-årsdagen, men vi byttet den inn og har aldri angret på det. ¨Han har trivdes godt med trehjulssykkelen og trøtraktoren fram til han som 4 1/2 åring arvet søsterens tohjulssykkel og lærte å sykle raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Vår eldste fikk trehjulssykkel til jul da han var 1,5 år, av besteforeldrene. Det var veldig stas, men det tok lang tid før han klarte å tråkke rundt, mener å huske at det var nesten et år etter at han klarte den bevegelsen. i 3-4 årsalderen brukte han den veldig mye.

Han fikk tohjulssykkel til 4 årsdagen, men vi kjøpte da ikke den minste sykkelen, Det var veldig stas, men det var vel først da han var fem at denne sykkelen passet til ham.

Da nr 2 fylte 4 fikk hun den minste typen tohjulssykkel, (med støttehjul), og hun lærte mye fortere å sykle uten støttehjul enn broren, fordig denne sykkelen var mindre og hun hadde mer kontroll.

Trehjulssykkelen (fra DBS) overlevde 3 barn, inkludert skikkelig råkjøring av de store på slutten, og vi var kjempefornøyd med den!

Så jeg ville ha kjøpt trehjulssykkel til toårsdagen, og den minste tohjulssykkelen til 4 årsdagen - det fungerte i alle fall fint for oss :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Trehjulssykkel først, deretter tohjuling. Definitivt!

Ungene våre har begynt med trehjulssykkel litt før toårsalder (sånne med en "dyttepinne" er kjekke å ha, sånn at sykkelen kan dyttes en stund før de skjønner poenget med pedaler).

Toogethalvtåringen her har trehjulssykkelen sin og en liten sparkesykkel (også den med tre hjul). Det holder lenge, hun kommer ikke til å slippes løs på tohjuling på en stund ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elstemann fikk 2-hjuling da han var 2år og 4mdr,det gikk veldig fint.Han var er motorisk veldig god.Nå er han snart 4,5,og idag ble støttehjulene tatt av......sykla som en konge uten.

Minstemann var 2 i mai,og ikke så god som sin bror,motorisk.Han har fått 3-hjuling,men er foreløbig dårlig på å trå rundt.

Barn er så forskjellige,så dere må nesten vurdere ut fra barnest utvikling.

Forøvrig var jeg litt usikke da vi kjøpte 2 hjuling til elstemann,og spurte på DOL.De fleste anbefalte det ikke,men jeg valgte å kjøpe fordi det var det som var rett for mitt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår storesøster fikk 3-hjulssykkel til jul, det året hun fylte 2 år (hun var da 2 år + en drøy mnd.). Som flere sier, erfarte også vi at det gikk en stund før hun skjønte at pedalene kunne tråkkes rundt.

Til 4-årsdagen fikk hun den minste 2-hjulssykkelen m/ støttehjul - og lillesøster på 2 år arvet 3-hjulssykkelen.

Storesøster skjønte fort sykkelprinsippet. Hun syklet inne (ja, vi har stor stue *ler*) fra november og fram til våren kom. Da tok vi bort støttehjulene - og det gikk helt flott fra dag 1.

Lillesøster var som sagt 2 år, når storesøster fikk 2-hjulssykkelen. Og i innesyklingssesongen syklet hun omtrent like mye på 2-hjulssykkelen som storesøster. Hun hadde ingen problemer med å håndtere og kontrollere den - til tross for at hun alltid har vært småvokst.

Vi hadde rett som det var besøk at folk med barn på samme alder som henne (+/-) som enda ikke hadde lært seg å sykle på 3-hjulssykkel .... mens lillesøster altså freste rundt i stua på 2-hjulssykkelen ....... gjerne mens hun sang; Splitter piiiiiiiine .... :o)

Når det er sagt, så ville jeg ikke ha gått på en 2-hjulssykkel til en 2-åring. 3-hjulssykkelen er definitivt best å lære på - og den er mye stødigere, spesielt i svinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

snuppa mi fikk trehjulssukkel på toårsdagen av besteforeldrene, dagen før fikk ho samtidig naboens godt brukte tohjulssykkel med støttehjul. Ho var ikke spesielt stor. Brukte str 86 i klær på den tiden.Ho taklet to-hjulingen bedre enn trehjulingen, enda vi hadde trehjulingen inne(skulle være rimelig enkelt å få fart inne på flatt gulv) og tohjulingen ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å gi et fasitsvar på det der tror jeg. Barn er så forskjellige.

Vi "fulgte boka" med storebror. Han fikk en trehjulssykkel da han fylte to år. Han var ikke særlig interessert i sykkelen selv om han skjønte prinsippet med hvordan få den til å gå framover. Han var rett og slett ikke sykkelinteressert det året.....og heller ikke de tre påfølgende år.-) Han fikk en liten tohjulssykkel da han var 3,5. Han tok noen få runder ute her kun til glede for mamma og pappa, men fantes egentlig ikke interessert.

Lillebror har arvet både trehjulssykkel og tohjulssykkel. Trehjulingen var egentlig aldri noe interessant. Den bare satt han på og dyttet seg framover med beina. Men da storebror fikk ny tohjulssykkel og den vesle ble ledig så skal jeg si det ble fart på syklinga. Nå er de altså 3 og 6 år. Lillebror er nok nesten på høyde med storebror når det gjelder sykling. Han tråkker og svinger som bare det:-)

Likevel så er jo en toåring liten da. Har barnet ingen erfaring med sykkel overhodet så vil jeg tro at en trehjulssykkel er det beste å lære på. Vår lillemann er ett unntak men han er også ualminnelig sta og vil gjerne klare alt storebror gjør. Hadde han ikke hatt en storebror så hadde han nok tråkket rundt på en trehjuling han også tenker jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde trehjuling fra DBS til våre, guttungen fikk den til toårsdagen, og brukte den masse! Bagasjebrettet var nesten det beste for der kunne han laste på alt han skulle ha med seg i tillegg til alt han hang på styret! Han syklet rundt og rundt og rundt i stua...

Da han ble 4 fikk han tohjuling med støttehjul, heiv støttehjula året etter.

Lillesøstra arva trehjulingen, men syntes ikke det var like stas som broren. Hun er mindre av vekst og klarte ikke å tråkke rundt før hun var nærmere tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...