Gå til innhold

Geitemelk - laktoseintoleranse

ban

Anbefalte innlegg

Skal til Hellas med barna mine. Begge går på helt melkefri diett. Kanskje ett dumt spørsmål, men hvordan er det med geitemelk og produkter laget av geitemelk, er det laktose i geitemelk på samme måte som i kumelk? (Har to barn som elsker fetaost.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest http://www.ncf.no/?dokId=47

''Laktose (melkesukker) er en type sukker som finnes naturlig i kumelk, morsmelk, geitemelk og melk fra andre pattedyr. Det er laktose som gjør melka søt''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine linker. Nå blir ikke barna særlig fornøyd... men mye bra i soya.o) Kan jo ikke bruke Kerutabs hele tiden heller.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine linker. Nå blir ikke barna særlig fornøyd... men mye bra i soya.o) Kan jo ikke bruke Kerutabs hele tiden heller.

mvh

Hei Ban,

Long time - no see .....

Håper det står bra til i heimen. Vi har det bra - og har unger som vokser og trives. Syns tiden går litt for fort jeg.

Vi er i utredningsfasen for lillesøster - og laktoseintoleranse. Lurer på om du/dere har brukt kerulac - og hvilken erfaring dere evt. har med det.

Har skjønt at det er dråper man tilsetter i melkekartongen, slik at laktosen spaltes til glukose og galaktose. Hvordan blir i så fall denne melka å drikke??

Vi planlegger Sverigeferie i år - og er spente på å prøve de laktosefrie melkeproduktene til Valio.

Ellers er det jo mye bra med soya - og lillesøster er kjempeflink. Men hun savner drikkemelka veldig.

Klem fra oss nordfra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ban,

Long time - no see .....

Håper det står bra til i heimen. Vi har det bra - og har unger som vokser og trives. Syns tiden går litt for fort jeg.

Vi er i utredningsfasen for lillesøster - og laktoseintoleranse. Lurer på om du/dere har brukt kerulac - og hvilken erfaring dere evt. har med det.

Har skjønt at det er dråper man tilsetter i melkekartongen, slik at laktosen spaltes til glukose og galaktose. Hvordan blir i så fall denne melka å drikke??

Vi planlegger Sverigeferie i år - og er spente på å prøve de laktosefrie melkeproduktene til Valio.

Ellers er det jo mye bra med soya - og lillesøster er kjempeflink. Men hun savner drikkemelka veldig.

Klem fra oss nordfra

Ja hei på deg. Tiden går altfor fort. Eldstemann er 11 og yngste blir 7 i september. Vi har det kjempefint nå.

Har hatt en slitsom høst/vinter/vår. Jeg fikk flåttbitt i fjor sommer og ble veldig syk. Fikk til slutt riktig behandling og deretter opptrening på spesialsykehus, så det går riktig vei, men skal ikke jobbe på mange måneder ennå og regner ikke med å være mer en 50% friskmeldt i januar 2009. Oppi det hele fikk mannen i huset to prolapser som slo ut i isjas i tillegg. Men nå er det sommer og alt blir bedre dag for dag.

Barna er store, snille og kjempeflinke. Trives med skole, venner og sport.

Begge barna har tatt gentest for intoleranse og har sterkeste form for intoleranse. (Både mor og far var intolerante - ) Vi har fått beskjed om å holde begge helt unna melk og har fått "nye barn" Eldstemann har begynt å spise masse og yngstemann er harmonisk og blir nesten hele tiden.

Vi har "melkedager" Da tar vi Kerutabs som antageligvis er pilleformen av Kerulac. Det funker utmerket. Kerulac har jeg ikke prøvd.

Eldstemann liker Soya - sjokomelken, så den får han. Minstemann drikker gjerne vann. Vi har også funnet en kjempegod vaniljesaus som jeg tror er basert på havre. Den er fra Gogreen som også hra mange gode alternativer. Ellers så ser de heldigvis at de har det bedre uten melk og aksepterer at det er sånn. Det verste er fetaosten:o) Drar til Hellas neste uke.

Vi skal også til Sverige i midten av juli. Mye bedre utvalg. Margarinen her i Norge er jo uten salt og melk. (Den blå) Jeg lurer nesten på hva det er i den, for den smaker jo ingenting. Har funnet en annen, men den er vanskelig å få tak i.

Hyggelig å høre fra deg. Tenk at det er seks år siden vi sjekket DOL nesten time for time:o) Synd at aktiviteten har sunket og nesten alle gladmeldingene forsvunnet fra det forumet. Kos dere i sommer.

stor klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja hei på deg. Tiden går altfor fort. Eldstemann er 11 og yngste blir 7 i september. Vi har det kjempefint nå.

Har hatt en slitsom høst/vinter/vår. Jeg fikk flåttbitt i fjor sommer og ble veldig syk. Fikk til slutt riktig behandling og deretter opptrening på spesialsykehus, så det går riktig vei, men skal ikke jobbe på mange måneder ennå og regner ikke med å være mer en 50% friskmeldt i januar 2009. Oppi det hele fikk mannen i huset to prolapser som slo ut i isjas i tillegg. Men nå er det sommer og alt blir bedre dag for dag.

Barna er store, snille og kjempeflinke. Trives med skole, venner og sport.

Begge barna har tatt gentest for intoleranse og har sterkeste form for intoleranse. (Både mor og far var intolerante - ) Vi har fått beskjed om å holde begge helt unna melk og har fått "nye barn" Eldstemann har begynt å spise masse og yngstemann er harmonisk og blir nesten hele tiden.

Vi har "melkedager" Da tar vi Kerutabs som antageligvis er pilleformen av Kerulac. Det funker utmerket. Kerulac har jeg ikke prøvd.

Eldstemann liker Soya - sjokomelken, så den får han. Minstemann drikker gjerne vann. Vi har også funnet en kjempegod vaniljesaus som jeg tror er basert på havre. Den er fra Gogreen som også hra mange gode alternativer. Ellers så ser de heldigvis at de har det bedre uten melk og aksepterer at det er sånn. Det verste er fetaosten:o) Drar til Hellas neste uke.

Vi skal også til Sverige i midten av juli. Mye bedre utvalg. Margarinen her i Norge er jo uten salt og melk. (Den blå) Jeg lurer nesten på hva det er i den, for den smaker jo ingenting. Har funnet en annen, men den er vanskelig å få tak i.

Hyggelig å høre fra deg. Tenk at det er seks år siden vi sjekket DOL nesten time for time:o) Synd at aktiviteten har sunket og nesten alle gladmeldingene forsvunnet fra det forumet. Kos dere i sommer.

stor klem fra

Hei igjen!

Skjønner at dere har gått gjennom en meget slitsom tid. Da må det være godt at det gradvis går bedre. Litt for hver dag.

Mannen min er ute i langtidssykemelding nå - grunnet store forkalkninger i nakken. Det går heldigvis bedre nå, men om han blir arbeidskar igjen er ikke godt å si.

Storesøster er 6,5 år - og ferdig med 1. klasse. Hun er ei blid og harmonisk jente. Lærevillig og flink på alle områder.

Lillesøster er 4,5 år. Hun er familiens sjarmtroll - og med mye temperament. Hun er glad i barnehagen sin, men ville nok helst ha vært 6,5 år og skolejente hun også :o) Tidlig i vår kastet hun støttehjulene av sykkelen sin - og mente selv at hun nå var klar for skolen *ler*

Vi er som sagt i utredningsfasen. Har vært de "obligatoriske" rundene hos fastlegen - og er henvist videre til barnelege på sykehuset. Fikk time dit, men selvfølgelig midt i ferien - så da blir det vel ikke time før i august.

Vi kuttet ut all melk i forkant av påsken, og hun ble raskt bedre i magen/avføringen. Prøvde å introdusere melk etter 4 melkefrie uker - og etter 2 dager var hun like dårlig igjen. Så da kuttet vi det igjen. Hun tåler blittelitt melk i matlagingen, men vi prøver å gi henne andre alternativer.

Hun liker også sjokosoyamelk. Den er heldigvis tilsatt kalsium. Dessverre er den også tilsatt sukker :o( Er enig med deg at blå soft og melange smaker null og niks, men vi har ikke lett etter andre alternativer til henne. Er som sagt spent på Valio sine laktosefrie melkeprodukter.

Ja, kerulac er dråpeformen av kerutab. Har skjønt at man tilsetter dette i melka - og lar melka stå i x antall timer før bruk. Melka kan da brukes i matlaging eller til drikke, men jeg er usikker på smaken. Glukose og galaktose som laktose spaltes i er jo mye søtere enn laktose, så derfor er jeg usikker på hvor god melka blir. Hun savner drikkemelka veldig - og jeg har jo et håp om at kerulacmelka kan være et alternativ for henne.

Vel, vel. Må vel jobbe litt også.

Har to uker igjen til ferien. Skal bli godt med ferie!! Skal ha 6 uker sammenhengende i år også. Det har jeg hatt siden vi fikk barn. Godt å ha tid til å roe helt ned - og ikke mist tid til å gjøre familieaktiviteter sammen.

God sommer, ban! Hyggelig å "snakke" med deg igjen.

Klem til dere alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...