Gjest minnah Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Sønnen min fylte 4 for noen uker siden, og har den siste måneden sovet uten bleie om natta, siden bleia nesten alltid var tørr om morgenen. Det har for det meste gått bra. 1-2 netter i uka våkner han når han må på do, og går på badet. Men det skjer like ofte at han tisser i senga, altså ca 1-2 ganger i uka. Er dette noe vi må regne med i en periode, eller er han ikke helt klar for bleieslutt? Vi har holdt på med belønning, og han har respondert bra på dette, men tissing har som regel skjedd de nettene han har nektet å tisse før han la seg. Hva tror dere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shadow 650 Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Dere må få han til å tosse før han legger seg. Enkelt og greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Hvis han ikke tisser før han legger seg, må han ha på nattbleie. Såpass bestemmer foreldrene over en 4-åring synes 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Han får sove uten bleie om han tisser før han legger seg. Nekter han å tisse blir det bleie. Enkelt og greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Hvis han ikke tisser før han legger seg, må han ha på nattbleie. Såpass bestemmer foreldrene over en 4-åring synes Skal vi tvinge på ham bleie når han har nektet dette i et halvt år? De siste mnd med nattbleie satte vi på ham denne etter at han hadde sovnet. Det hender vi får satt ham på do selv om han ikke vil, da skriker og gråter han at han ikke MÅ tisse, og slikt kan vi vel ikke "straffe" med bleie for..? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Dere må få han til å tosse før han legger seg. Enkelt og greit. Neida, det er ikke så enklet og greit ;-) Vil ikke "straffe" ham med bleie, han har nektet i et halvt år allerede. Se svar til laban. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Han får sove uten bleie om han tisser før han legger seg. Nekter han å tisse blir det bleie. Enkelt og greit. Neida, det er ikke så enklet og greit ;-) Vil unngå "straffe" ham med bleie, han har nektet i et halvt år allerede. Se svar til laban. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Neida, det er ikke så enklet og greit ;-) Vil unngå "straffe" ham med bleie, han har nektet i et halvt år allerede. Se svar til laban. Om det hadde vært ungen min så hadde han fått på bleie om kvelden om han nektet å tisse før sengetid. Barn kan ikke bestemme alt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Om det hadde vært ungen min så hadde han fått på bleie om kvelden om han nektet å tisse før sengetid. Barn kan ikke bestemme alt. Han bestemmer langt fra alt. Men da er egentlig svaret på spørsmålet mitt nei, da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Han bestemmer langt fra alt. Men da er egentlig svaret på spørsmålet mitt nei, da. Siden du sier at det er bare de kveldene han ikke tisser før han legger seg at uhellene skjer så går det kanskje å snakke med ham om det? Dere har sikkert gjort det, men si at alle tisser før vi går og legger oss, selv om det kan kjennes ut som vi ikke må så er det gjerne en liten skvett som skal ut alikevel. Og fokuser på at han er stor gutt som tisser før han legger seg sånn som pappa gjør. Eller noe sånt... ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Siden du sier at det er bare de kveldene han ikke tisser før han legger seg at uhellene skjer så går det kanskje å snakke med ham om det? Dere har sikkert gjort det, men si at alle tisser før vi går og legger oss, selv om det kan kjennes ut som vi ikke må så er det gjerne en liten skvett som skal ut alikevel. Og fokuser på at han er stor gutt som tisser før han legger seg sånn som pappa gjør. Eller noe sånt... ) Jepp, har gjort alt det, og han forstår det egentlig. Om det skjer hver natt han ikke har tisset kvelden før, har jeg egentlig ikke 100% statistikk på, men tror nok de nettene er overrepresentert.. :-) Er litt redd for at han skal reagere veldig negativt på å få på bleie igjen, han har visst sterke følelser der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Jepp, har gjort alt det, og han forstår det egentlig. Om det skjer hver natt han ikke har tisset kvelden før, har jeg egentlig ikke 100% statistikk på, men tror nok de nettene er overrepresentert.. :-) Er litt redd for at han skal reagere veldig negativt på å få på bleie igjen, han har visst sterke følelser der. Tisselaken har dere sikkert alt? Sånn at ikke madrassen blir søkkvåt? Skjønner at det er problematisk ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Jepp, har gjort alt det, og han forstår det egentlig. Om det skjer hver natt han ikke har tisset kvelden før, har jeg egentlig ikke 100% statistikk på, men tror nok de nettene er overrepresentert.. :-) Er litt redd for at han skal reagere veldig negativt på å få på bleie igjen, han har visst sterke følelser der. Da kanskje han godtar å tisse før han legger seg, hvis du truer med nattbleie, vet du :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Da kanskje han godtar å tisse før han legger seg, hvis du truer med nattbleie, vet du :-) Ofte er det slik de kveldene han nekter å tisse, at han samtidig sier han ikke _må_. Kan sitte på do i flere minutter og gråte fordi han absolutt ikke må tisse. Vi foreldrene vet jo at det hadde nok kommet mer enn én dråpe om han hadde slappet av, men det hører han ikke på der og da. Og da blir det feil med bleie, tenker jeg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Tisselaken har dere sikkert alt? Sånn at ikke madrassen blir søkkvåt? Skjønner at det er problematisk ja. Næææ, det hadde vi ikke tenkt på. Kjøper ny madrass to ganger i uka vi!? ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Næææ, det hadde vi ikke tenkt på. Kjøper ny madrass to ganger i uka vi!? ;-) *Fnis* ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Hvis han ikke tisser før han legger seg, må han ha på nattbleie. Såpass bestemmer foreldrene over en 4-åring synes Helt enig med deg. Jeg hadde aldri skiftet på senga flere dager i uka fordi poden ikke fant det for godt å tisse før han legger seg:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Skal vi tvinge på ham bleie når han har nektet dette i et halvt år? De siste mnd med nattbleie satte vi på ham denne etter at han hadde sovnet. Det hender vi får satt ham på do selv om han ikke vil, da skriker og gråter han at han ikke MÅ tisse, og slikt kan vi vel ikke "straffe" med bleie for..? Jeg synes vel egentlig ikke han skulle hatt anledning til å nekte dette halvåret. Det er jo ikke gunstig for verken dere eller hans egen mestringsfølelse at han blir våt flere ganger i uka, og det virker sannsynlig at det har sammenheng med om han tisser før legging eller ikke. Når det gjelder å tisse selv om man ikke "må": For noen hjelper det å høre lyden av rennende vann. Dere kan også øve på å tisse "på kommando" på en annen tid på døgnet, når han ikke er trøtt og "forberedt" på denne diskusjonen. F.eks. ute mot et tre (hvis dere bor slik at dette er OK). Jeg synes valget står mellom å få til tissingen som fast rutine eller å bli enige om noe annet som forenkler situasjonen. Kanskje finnes det en slags trusebleie han kan ha på de nettene, som ikke likner på de nattbleiene han er vant til. Vær obs på at det kan bli noen harde kamper etter hvert, hvis dere ikke klarer å overstyre ting han nekter, selv om det ville være det mest fornuftige. Det er mye framtidig nekting i en 4-åring. Men ikke misforstå - jeg fordømmer ikke en situasjon jeg bare kjenner fra en kort beskrivelse her. Håper det ordner seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg synes vel egentlig ikke han skulle hatt anledning til å nekte dette halvåret. Det er jo ikke gunstig for verken dere eller hans egen mestringsfølelse at han blir våt flere ganger i uka, og det virker sannsynlig at det har sammenheng med om han tisser før legging eller ikke. Når det gjelder å tisse selv om man ikke "må": For noen hjelper det å høre lyden av rennende vann. Dere kan også øve på å tisse "på kommando" på en annen tid på døgnet, når han ikke er trøtt og "forberedt" på denne diskusjonen. F.eks. ute mot et tre (hvis dere bor slik at dette er OK). Jeg synes valget står mellom å få til tissingen som fast rutine eller å bli enige om noe annet som forenkler situasjonen. Kanskje finnes det en slags trusebleie han kan ha på de nettene, som ikke likner på de nattbleiene han er vant til. Vær obs på at det kan bli noen harde kamper etter hvert, hvis dere ikke klarer å overstyre ting han nekter, selv om det ville være det mest fornuftige. Det er mye framtidig nekting i en 4-åring. Men ikke misforstå - jeg fordømmer ikke en situasjon jeg bare kjenner fra en kort beskrivelse her. Håper det ordner seg. Er enig i det du skriver, og har forsøkt rennende vann, pluss tisse i hagen hvis han er ute rett før leggetid. Det er populært å tisse i buskene ;-) Han er nest-yngst i avdelingen i bhg, de andre er 1-1,5 år eldre, så han strekker seg nok etter dem. Og forøvrig er det ikke mye han får lov å regjere over ved å nekte. Jeg er litt redd for å gjøre noe "galt" i forhold til dette med å "tvinge på bleie", han har jo også en lillesøster som er baby og bruker bleie. Vi har snakket om dette mange ganger, men det ser ut til å plage ham mer å ha på bleie enn å tisse i senga. Skal se etter trusebleier, vet det finnes til større barn, ja. Takk for tips. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.