Gjest kløendebarn Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Vårt barn på snart et halvt år har aldri sover natten gjennom, men har etter mat alltid sovnet fort igjen. For to måneder siden fikk han påvist atopisk eksem som vi prøver å behandle (Phenamin, Locobase, mild kortisonkrem, oljebad) ham for så godt vi kan, selv om det blusser opp til tider og selv om han stadig har litt tørre, røde flekker på kroppen. Han har derimot ikke virket plaget selv - inntil for to uker siden. Da begynte han å bli svært urolig på natten, særlig tidlig på morgenen. Han legger seg rundt syv etter både grøt og melk på flaske, og sover som en stein til ca. 01. Da virker han ekstremt sulten og får pupp. Så sovner han som regler igjen, men "våkner" (ligger med lukkede øyne, gråter sjelden, men lager gryntelyder) raskt og ligger og vrir seg og sparker med beina i lange perioder fram til rundt fem/seks. Da våkner han helt og vil opp. I denne perioden sover han litt her og der, men søvnen er urolig og han lar seg lett forstyrre. På morgene virker han sløv og lite opplagt (han er vanligvis svært blid) og sovner raskt for en lang formiddagslur. Denne er derimot helt rolig og preget av tung søvn. Ved flere anledninger i det siste har vi sett at han har klødd seg utenpå pysj og når vi skifter på ham. Så vi tenker at det kanskje er dette som gjør ham urolig. Men hvorfor sover han da så tungt og greit etter å ha stått opp? Han fullammes nesten, men får litt risgrøt på kvelden med fruktpuré (eple/banan) og noe morsmelkerstatning (Nutramigen). Vi er utslitt og begynner å bli temmelig fortvilet - både på hans og våre vegne. Særlig synes vi det er vondt at han som vanligvis er så blid og fornøyd, nå virker trøtt, utålmodig og litt irritabel. Dette påvirker hele dagen hans og rutinene er borte. Vi blir fulgt opp av barnelege - men føler ikke alltid at jeg får den hjelpen jeg trenger her. Har du noen råd? (Jeg er selv melkeallergiker og har derfor ikke melk i min kost. Jeg spiser eller normalt. Vi passer på å bruke allergivennlige vaskemidler og han virker ikke til å være for varm om natten. Vi har hund.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Det er en god beskrivelse du gir av plagere et barn med eksem kan ha, det er en vanlig sykehistoreie. Jeg synes din behandling og tiltak for å hjelpe barnet er korekte og det er ikke så mye som kan suppleres. Uroen om natten med lite søvn kompenseres av mer søvn utover dagen. For å gjøre barnet tretter til nattesøvnen, kunne jeg tenke meg forsøksvis å redusere noe på søvnen om dagen . Det er ikke lett å avgjø.re hvor mye hunden betyr, men det hadde vært ønskelig å testet det ved å holde hunden utenfor huset en tid, 14 dager. Jeg tror nok du må være forberedt på at barnet periodevis, uansett behandling ,vil ha noen plager, men med tiden vil de svinne, reduseres. Du nevner ikke fuktighetskrem daglig x 2-3, men jeg går ut fra at legen din har veiledet deg om dette, siden barnet får oljebad. Ikke ha det for varmt i soverumet, ikke ull på kroppen.Klibad reduserer kløen. Det går også an å variere steroidsalven og forsøke en med høyere koncentrasjon, sterkere salve, snakk med legen din Dett er et langt register av behandlingsforslag ved atopisk eksem( som ikke er nevnt ovenfor), men det må styres og følges opp av en lege. Jeg skjønner du gjerne vil ha en " second opinion", kan du ikke be om en henvisning til hudlege ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.