Gå til innhold

Merking av tøy

Gjest solstice

Anbefalte innlegg

Gjest solstice

Hvordan merker dere tøyet til barnehagebarna? Jeg husker fra jeg var liten at moren min kjøpte ruller med broderte navnelapper som hun satt og sydde i alle klærne. Jeg er jo litt latere av meg, så jeg lurer på om det finnes strykelapper å få bestilt med egen tekst? Og sitter de godt nok fast i vask og trommel i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• Lillemus

6

• laban

3

• Kilele

2

Mest aktive i denne tråden

Brukte sånne merkelapper av forskjellig slag tidligere, men er en lat variant, og har gått over til å bruke kulepenn/tusj istedet! Skriver i vaskelappen eller noe sånt. Hender jeg må friske det opp etter div vask og sånt, men det overlever jeg ;-)

Fikk tak i en veldig fin meketusj ett av disse merkelappstedene, tror de har sånn flere steder. Men kulepenn funker som bare fy det altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med å stryke på lapper fra www.merkemester.no (eller noe slikt), og har endt opp med å bruke Textiltusj og skrive på i stedet.

Stryker på bare i hjemmestrikkede klær, ellers skriver jeg inn. Fungerer absolutt bra.

Må kanskje friske opp tusjen etter ett år eller noe med hyppig vasking og tromling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har brukt merkmaster.no i mange år - fungerer tilogmed på ullsokker. Ganske enkelt genialt... :-)

og som noen andre skrev, de er superraske til å levere. Vi bestilte faktisk i forrige uke, og det tok 2 dager før det lå i postkassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Jeg har brukt www.navnelapper.no og har vært veldig fornøyd med de, både strykepå lappene og klistrelappene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lat at jeg ikke gidder stryke en gang jeg :o) Bruker klistrelapper fra Askeladden (tror det er de som har navnelapper.no?), og de holder som bare det. Bruker også tekstiltusj i mange plagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Mange klær har jo egen liten tøyremse påsydd for å skrive på. Er det ingen slik skriver jeg med tusj rett på tøyet, enten bak i nakken eller på vaskelappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var enda latere.... Skrev på med tusj. Det finnes egne tusjer for merking av tøy. Da slipper du å ta fram strykejern også. Og kan merke tøy som de skal ha på "i dag" og som du har glemt å merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enkelt og greit

Jeg var enda latere.... Skrev på med tusj. Det finnes egne tusjer for merking av tøy. Da slipper du å ta fram strykejern også. Og kan merke tøy som de skal ha på "i dag" og som du har glemt å merke.

Det har jeg alltid gjort også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merketusj på vaskelapp el.l. der det egner seg (mange vaskelapper er dessverre svarte). Jeg har barn med korte navn, noen ganger er det veldig praktisk :-)

Strykeetiketter fra www.markmaster.no på sokker og ting jeg ikke får merket med tusj

Klistreetiketter fra samme leverandør på drikkeflasker og andre gjenstander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Vi har både stryke- og klistrelapper.

Men for det meste gjør jeg det enda enklere: Jeg merker med sprittusj. Gidder jo ikke finne frem strykejern når jeg oppdager at det mangler navn i et plagg (ganske ofte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strykelapper sitter på som bare søren!

Jeg bruker strykelapper når jeg merker et "raus" av klær på en gang, ellers bruker jeg tekstiltusjen hvis jeg bare merker enkeltplagg. Noen plagg (dyre utedresser f.eks eller hjemmestrikka gensere) merker jeg med disse vevde lappene som jeg også husker fra jeg var lita, men fester med noe som heter taggits, veldig kjapt og enkelt. (Fås kjøpt på http://www.sabo.no/)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes avr det største problemet med strykelapper, er at ettersom jeg stryker svært lite, er det mye jobb å ta frem strykejern osv bare for å stryke på en eller to lapper.

Jeg har derfor stort sett skrevet på fornavnet på vaskelappen med tusj (spesiell merkepenn). Det er mye kjappere.

På enkelte plagg der man ikke kan skrive, har jeg gjort følgende: Slike broderte navnelapper brettes i to som en hempe, og sys på. Da trenger du ikke sy rundt hele kanten - ikke verre enn å sy i en knapp.

Jeg hadde et lite skrin ved godstolen i stua der det lå en trådsnelle, en nål og noen navnelapper, og så nesten jeg fort på noen slike hemper mens jeg så på TV.

For meg var ihvertfall dette mye, mye lettere enn å dille med strykejern. Men dersom du likevel stryker jevnlig, ville jeg gått for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merketusj på vaskelapp el.l. der det egner seg (mange vaskelapper er dessverre svarte). Jeg har barn med korte navn, noen ganger er det veldig praktisk :-)

Strykeetiketter fra www.markmaster.no på sokker og ting jeg ikke får merket med tusj

Klistreetiketter fra samme leverandør på drikkeflasker og andre gjenstander

''mange vaskelapper er dessverre svarte''

Det irriterer meg også! De som lager vaskelapper har tydeligvis ikke tenkt på bedagelige, ikkestrykende mødre! :-)

''Jeg har barn med korte navn, noen ganger er det veldig praktisk :-)''

Enig! :-) Ikke det at jeg tenkte på dette da vi valgte navn, men jeg tenkre på det hver gang jeg skriver fornavnet på en vaskelapp:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det jeg synes avr det største problemet med strykelapper, er at ettersom jeg stryker svært lite, er det mye jobb å ta frem strykejern osv bare for å stryke på en eller to lapper.

Jeg har derfor stort sett skrevet på fornavnet på vaskelappen med tusj (spesiell merkepenn). Det er mye kjappere.

På enkelte plagg der man ikke kan skrive, har jeg gjort følgende: Slike broderte navnelapper brettes i to som en hempe, og sys på. Da trenger du ikke sy rundt hele kanten - ikke verre enn å sy i en knapp.

Jeg hadde et lite skrin ved godstolen i stua der det lå en trådsnelle, en nål og noen navnelapper, og så nesten jeg fort på noen slike hemper mens jeg så på TV.

For meg var ihvertfall dette mye, mye lettere enn å dille med strykejern. Men dersom du likevel stryker jevnlig, ville jeg gått for det.

''Jeg hadde et lite skrin ved godstolen i stua der det lå en trådsnelle, en nål og noen navnelapper, og så nesten jeg fort på noen slike hemper mens jeg så på TV.''

Skjønner jeg må endre mitt bilde av morsan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg hadde et lite skrin ved godstolen i stua der det lå en trådsnelle, en nål og noen navnelapper, og så nesten jeg fort på noen slike hemper mens jeg så på TV.''

Skjønner jeg må endre mitt bilde av morsan!

*S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Du er akkurat som meg - bortsett fra det derre syskrinet da..*ikke så rent lite imponert og overraska* ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...