Gjest rammam Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Snuppa skal begynne på skolen til høsten. Denne skolen har ikke noe spesielt godt rykte derfor vil jeg følge litt med. Kan jeg som mor være med å se på undervisningen når jeg vil? Vil gjerne vite hva lovverket sier om det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Du kan lese om foreldrerettigheter i "kunnskapsløftet" http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/tema/andre/Kunnskapsloeftet/Foreldre-og-foresatte.html?id=426202 Bl.a.på disse sider Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Du kan lese om foreldrerettigheter i "kunnskapsløftet" http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/tema/andre/Kunnskapsloeftet/Foreldre-og-foresatte.html?id=426202 Bl.a.på disse sider Hilsen hele linken kom vist ikke med http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/tema/andre/Kunnskapsloeftet/Foreldre-og-foresatte.html?id=426202 Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Vi fikk invitasjon av læreren til å være med så mye vi ville i første klasse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Du har ikke lovfestet rett til å være tilstede i undervisningen når du selv måtte ønske det. Men en del skoler og lærere ønsker foreldre velkommen, særlig det første året. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 På foreldremøtet for kommende førsteklasseforeldre nå i vår oppfordret rektor oss til å spørre og grave alt vi orket, og til å stikke innom når vi måtte ønske det. Vi kunne også være med på turdager og andre tilstelninger (Lucia bl.a. når 1.klassingene synger for resten av skolen)hvis vi hadde anledning. -men jeg er litt glad jeg ikke er førsteklasselærer med 10 foreldre med korslagte armer bakerst i klasserommet som kritisk overvåker og analyserer alt jeg gjør og sier... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest linek Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Vi har barna våre i en Montessoriskole, hvor det helt tydelig er oppfordring om å stikke innom og observere klassene. Jeg har gjort det fra tid til annen, og det er helt uproblematisk. Ungene bryr seg lite, og så lenge man vet at læreren er komfortabel med det, så tror jeg sperren er tydeligst hos foreldre. Dersom dere f.eks via et foreldremøte får avklart med læreren at dette er greit, ville jeg så absolutt ha benyttet muligheten. Hos oss er det nesten blitt motsatt, jeg vet at foreldre som har yrker hvor de ikke kan forlate arbeidsplassen for en time nå og da har dårlig samvittighet fordi de ikke kommer innom klassen og observerer, siden det er så tydelige oppfordringer fra skolens side. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dansa Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Om du har rett til å være med i klasserommet vet jeg ikke. Du har derimot rett på svar på alt du spørr om som har med barnets skolegang å gjøre. De er forpliktet altså til å gi deg svar og vurdere det du lurer på om du sender de en mail eller skriver andre spørsmål. Hvis de ikke gjør det så kan de anmeldes for tjenesteforsømmelse. I hvertfall slik jeg forstår loven. Husker ikke helt paragrafen det sto i men har lest det et sted. Som mor har du mange rettigheter og det er viktig å være obs på om en kommer i trøbbel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dansa Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Husk også at de har taushetsplikt. De har ikke lov til å snakke dritt om hverken deg eller barnet på lærerværelset. Det de snakker om skal kun være til barnets beste og skal ikke involveres enn flere enn høyst nødvendig for å hjelpe barnet. Hvis dette gjøres på en destrukitv måte f.eks "huff der kommer den slitsomme mora igjen" eller "huff nå er jeg så lei av den ungen" så kan de også anmeldes for brudd på taushetsløftet. De har IKKE LOV til å skape negative HOLDNINGER hverken for barnet eller andre foreldre med å snakke dritt om de til andre lærere. Så bare slapp av, du har loven på din side om de gjør noe som ikke er bra for barnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Husk også at de har taushetsplikt. De har ikke lov til å snakke dritt om hverken deg eller barnet på lærerværelset. Det de snakker om skal kun være til barnets beste og skal ikke involveres enn flere enn høyst nødvendig for å hjelpe barnet. Hvis dette gjøres på en destrukitv måte f.eks "huff der kommer den slitsomme mora igjen" eller "huff nå er jeg så lei av den ungen" så kan de også anmeldes for brudd på taushetsløftet. De har IKKE LOV til å skape negative HOLDNINGER hverken for barnet eller andre foreldre med å snakke dritt om de til andre lærere. Så bare slapp av, du har loven på din side om de gjør noe som ikke er bra for barnet. Om lærere snakker dritt om elever eller foreldre til hverandre på lærerværelset, så tviler jeg på om det noen gang blir gjenstand for anmeldelse. Mest sannsynlig forlater aldri drittsnakket lærerværelset og ingen andre enn lærerne selv hører om det. Drittsnakk mellom lærere foregår i aller høyeste grad - det må man bare regne med. Men ut av lærerværelset skal det ikke komme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dansa Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Om lærere snakker dritt om elever eller foreldre til hverandre på lærerværelset, så tviler jeg på om det noen gang blir gjenstand for anmeldelse. Mest sannsynlig forlater aldri drittsnakket lærerværelset og ingen andre enn lærerne selv hører om det. Drittsnakk mellom lærere foregår i aller høyeste grad - det må man bare regne med. Men ut av lærerværelset skal det ikke komme. Det er krenkende atferd pluss brudd på taushetsløftet i såfall. Vanskelig å oppdage men med litt omveier så går det kanskje ann å finne det ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Det er krenkende atferd pluss brudd på taushetsløftet i såfall. Vanskelig å oppdage men med litt omveier så går det kanskje ann å finne det ut. Hvis man via omveier får greie på slikt, så betyr jo det at en eller annen lærer bryter taushetsløftet. Å bryte taushetsløfte innad på lærerværelset er en ting, men å bryte løftet ved å fortelle om sånt utenfor skolen, vil jeg tro skjer relativt sjelden, og er i såfall ganske alvorlig. At det er alvorlig at lærere snakker dritt seg imellom, kan jeg være enig i, men sånt må en regne med. Lærere har behov for å få ut frustrasjon og dele tanker om "vanskelige" elever og foreldre også. Men dette var kanskje en avsporing ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dansa Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hvis man via omveier får greie på slikt, så betyr jo det at en eller annen lærer bryter taushetsløftet. Å bryte taushetsløfte innad på lærerværelset er en ting, men å bryte løftet ved å fortelle om sånt utenfor skolen, vil jeg tro skjer relativt sjelden, og er i såfall ganske alvorlig. At det er alvorlig at lærere snakker dritt seg imellom, kan jeg være enig i, men sånt må en regne med. Lærere har behov for å få ut frustrasjon og dele tanker om "vanskelige" elever og foreldre også. Men dette var kanskje en avsporing ) Skal en lærer snakke om sin frustrasjon så skal de snakke på veiledningsmøter hvor de snakker om eleven helt anonymt. Da er det læreren sitt problem som kommer i fokus. Jeg tror det er viktig at vi som foreldre blir obs på våre rettigheter slik at barnet får det så bra som mulig på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dansa Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hvis man via omveier får greie på slikt, så betyr jo det at en eller annen lærer bryter taushetsløftet. Å bryte taushetsløfte innad på lærerværelset er en ting, men å bryte løftet ved å fortelle om sånt utenfor skolen, vil jeg tro skjer relativt sjelden, og er i såfall ganske alvorlig. At det er alvorlig at lærere snakker dritt seg imellom, kan jeg være enig i, men sånt må en regne med. Lærere har behov for å få ut frustrasjon og dele tanker om "vanskelige" elever og foreldre også. Men dette var kanskje en avsporing ) Som foreldre har vi ikke plikt til å fortelle hvem som fortalte oss det. Men vi står selvsagt ikke så sterkt uten vitne i en sak. Så enkelt er det ikke. Tror allikevel de ville begynt å skjelve om de fikk høre hva vi visste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.