Gå til innhold

Mat til barn 1 år

Pus123

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

sliter med å få i han brødskive, har ikke funnet noe pålegg som han liker, bare smeltet ost, men det er vel ikke så bra? noe annet jeg kan gi han i stedet for brødskive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solstice

Har en på 11 mnd. En typisk dag spiser hun en tallerken havregrøt med fruktmos til frokost (av ca 3dl vann og 60 gram gryn), en halv skive grovbrød med leverpostei til lunsj, et beger fruktmos og noen brødbiter til mellommåltid, et middagsglass til middag og så en porsjon havregrøt med yoghurt til kvelds. Vi må nok gå over til hjemmelaget middag snart, for hun blir ikke mett av et middagsglass lenger og vil ha mer når det er tomt. Har inntrykk av at hun spiser mer enn mange jevnaldrende, men vekstkurven hennes er helt normal. Hun er en veldig aktiv type.

Hvis din ikke er så glad i brød, så kanskje havregrøt er tingen? Jenta vår elsker havregrøt. Brød spiser hun når hun er sulten, men det er ikke så spennende at det gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsta her spiser to brødmåltider (typisk med kaviar, makrell eller leverpostei på), vanligvis en porsjon havregrøt, middag (det samme som resten av familien spiser) samt litt frukt (banan og eple er populært) og en yoghurt eller yoghurtkesam i løpet av dagen.

Hun får stort sett vann å drikke, men ammes fortsatt før frokost.

Hun spiser nok litt lite grønnsaker. Vi moser litt sammen med middagen hennes, men rå vil hun ikke vite av noe. Ikke en gang agurk til skivene går ned.

Hun er ellers en blid og fornøyd unge, så jeg regner med hun får det hun trenger :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sliter med å få i han brødskive, har ikke funnet noe pålegg som han liker, bare smeltet ost, men det er vel ikke så bra? noe annet jeg kan gi han i stedet for brødskive?

Havregrøt er en hit her, hvis du kjøper lettkokte gryn er den klar på et øyeblikk ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt er en hit her, hvis du kjøper lettkokte gryn er den klar på et øyeblikk ;o)

supert=) da får jeg prøve det, tusen takk for svar=))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest minnah

supert=) da får jeg prøve det, tusen takk for svar=))

Havregrøt er en slager her også, vi koker den opp med vann (litt under 1 dl gryn, 2 dl vann). Heller over i dyp tallerken, sper med melk og blander i moset banan. Dermed får grøten litt søtsmak uten sukker, og blir passe varm til å spises.

Men å gjøre rent etterpå kan være en utfordring.. vi har 2 som spiser havregrøt hver morgen, minste er 1,5 år og det er havregrøt overalt... Det må fjernes mens det er vått, når det størkner blir det hardt som stein. Har ikke tall på alle gangene jeg har ligget på gulvet og skrapt med kniv for å få bort klumpene.. Men grøten er såpass sunn at det er verdt det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kan de begynne å spise det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har hun enten prim eller leverpostei (vanlig eller kylling) på skiven.

Ga henne skinkesmeltost (eller hva det heter) forleden, det falt i god smak. Har også smakt honning. Men dette er ikke slik hun får til hverdag.

Småen er alt etende så vi har ikke noe problem.

Man kan vel gi vanlig smeltost også. (?) Eller er det for salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Smeltet ost er vel greit nok eller? Jeg syns det er viktig at man ikke gir opp med en gang og gir søt pålegg for at ungen skal spise. Fortsett og gi smeltet ost du og så kan du gradvis prøve leverpostei, kaviar, banan eller annet rimelig sunt pålegg. Forøvrig så er jo havregryn flott, men ikke med masse sukker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solstice

Når kan de begynne å spise det?

Når de er store nok til å klare den litt grove konsistensen :) Sju-åtte måneder kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de er store nok til å klare den litt grove konsistensen :) Sju-åtte måneder kanskje?

Jeg spiser det hver morgen og kveld. Om morgenen gir jeg henne pitte litt så hun får smake. Hun liker det også. Men trodde det var for tidlig og gi det som måltid. Men da kan jeg vel begynne å gjøre det da :) Kanskje til frokost...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 1-åringer har vel spist sånn ca slik:

Frokost: 1 skive med leverpostei. Melk, vann eller utvannet juice til drikke.

Lunsj: Grøt eller brødskive. Drikke som frokost.

Middag: Det samme som oss voksne. Vann til drikke.

Frukt: Biter av frukt etter årstiden.

Kvelds: Brød eller grøt. Drikke som frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...