Gjest det er da for tidlig!? Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 SFO er jo et tilbud ut 4. klasse. Men nå skjønner vi at nesten ingen går på SFO etter 3.klasse. Stemmer det? Vi har ei som skal beygynne i 3. klasse til høsten, og jeg ser ikke akkurat frem til at hun skal begynne å være alene hjemme allerede neste høst. Vi har lang vei til jobb også, så det er ikke bare å ile hjem dersom hun trenger oss. Huff! Vi bor 1,2 km fra skolen, og vi bor litt utenfor der de fleste andre bor, liksom. Nå har jeg lyst til å flytte nærmere... Huff! Skjønner at de som har eldre søsken slutter på sfo etter 3. klasse, men at alle gjør det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Nevøen min sluttet midt i 3.klasse, og det samme gjorde to av hans beste venner. De tilbragte stort sett tiden etter skoletid sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jamvold Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hos oss var det flere barn fra 4. klasse, både gutter og jenter. Dessuten så er det ofte slik at en 4. klassing leker med barna i 3 klasse. På sfo så gjøres jo ting ofte i grupper. Innstillingen til barnet er viktig og du er med på å påvirke holdningen. Gjør som dere vil og som passer for dere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Poden her har gått på sfo også i fjerde klasse, men de siste mnd har han ofte vært den eneste fjerdeklassingen på slutten av dagen, så han har stadig oftere bedt om å få gå hjem og være alene hjemme til jeg kommer hjem. Han har ofte tatt med seg søstra (2. klasse) så de har vært to da, det har gått helt fint. Vi prøvde oss på at han skulle få gå hjem og være hjemme alene en stund på denne tiden i fjor (8,5 år), men det funket ikke for ham, det ble litt for skummelt. Nå går det helt fint. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 For det første skjer det mye på et år, så det er ikke sikkert du tenker på samme måte om et år. Jeg har hatt fjerdeklassing i år og han har gått på SFO. Det har vært en liten gjeng med fjerdeklassinger der som har gått hele året. Ikke så mange, men nok til at de har vært en gjeng som har holdt sammen og hatt det fint. Ikke ta sorgene på forskudd, men se hvordan det går i løpet av neste år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Sønnen min er ferdig med 3. nå, og dette skoleåret har han hatt avtale om at han kan gå hjem når de er ferdige med å spise og evt. andre litt "faste poster". Noen ganger går han tidlig hjem, andre ganger kommer han rett til middag - f.eks. hvis de har spilt fotball i skolegården... Han har alltid vært veldig selvstendig, og hadde nok klart seg helt uten SFO dette året hvis det hadde vært ønskelig. Men vi synes det er greit å ha plassen, spesielt om morgenen - om vinteren sitter han ofte på med pappaen, som uansett kjører forbi skolen, og da drar de tidligere enn om han hadde ventet til skolestart. Dessuten er han med på etpar aktiviteter i skolens lokaler på ettermiddagen, og da er det upraktisk å være henvist til å henge rundt i skolegården i tidsluken mellom skoleslutt og aktivitetsstart, spesielt om vinteren. SFO har tid i gymsalen iblant også, og da vil han gjerne være med. Han har selv påstått at "alle" skal slutte nå etter 3. klasse. Jeg har foreløpig redusert plassen til deltid, så får vi se. Hvis han fremdeles får denne tidsluken mellom skolen og trening, er det greit å kunne være innendørs mens de venter. Det har alltid vært en gruppe 4.-klassinger på vår SFO (dette er en av landets største skoler), men atskillig færre enn for lavere trinn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg har ei som skal begynne i 4. klasse til høsten. Ho har utviklet seg mye i løpet av dette året. Vi har gått litt gradvis. Først begynte ho å gå hjem kl. 15. Dar var ho litt alene før vi kom hjem. På slutten har det vært mye trening for henne, og den har gjerne begynt kl 14:30. Så da har vi nesten helt droppet SFO. (Men betaler fortsatt fullt...) Denne uka skulle ho vært på SFO hele uka, men ho fikser det så ho slipper unna. Mandag var ho alene fram til kl. 12 mens jeg tok tidlig jobbing. I går dro ho til et venninne etter frokost, og lekte med ho hele dagen. I dag blir det SFO (de skulle på tur), og resten av uka har ho avtalt med besteforeldre. Så når høsten begynner tar vi nok en gjennomgang av når skolen slutter i forhold til når treningen begynner. Så da blir det nok helt sikkert ikke mer enn 2 dager i uka. Ho synes det er kjempekjedelig, og koser seg alene i sitt eget selskap. Men jeg synes det er viktig å ta det gradvis så barna er fortrolige med endringene, og at de har det bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Min gutt var møkk lei nå i vår, han skal opp i 4. fra høsten "de forteller oss hele tiden hva vi skal gjøre, også må vi spise SELV OM vi ikke er sultne!" sa han med stor dramatikk her for noen uker siden. Vi hadde nå i 3. fleksibel ordning for ham, så han kunne gå hjem når han ville selv etter skolen. I høst måtte vi avtale når han _seinest_ måtte gå hjem for å rekke middagen, nå i vår måtte vi avtale når han _tidligst_ kunne gå hjem for ikke å være for lenge alene. Det er litt ymse hva de andre i klassen har valgt, det er slett ikke alle som slutter på SFO til 4. heller. Nå har vi besteforeldre hjemme i nabohuset, bestevennen har en far som er pensjonist og en annen kamerat har en mor hjemme med baby, så nabolaget er ikke helt tomt mellom 14 og 16 Foreslår at dere snakker sammen i klassen, og med ungene og finner ut hva de mener. Hvis ungen synes det er ok på SFO hadde jeg beholdt plassen, mistrives hun kan dere jo revurdere i løpet av skoleåret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Vår 1. klassing (nettopp avsluttet) syns SFO er gørr!!! Etter påske har vi hatt avtale om at hun går hjem alene kl. 14.30 hvis ikke annen beskjed blir gitt. Det er bare 3-4 minutter å gå fra skolen. Hun har egen nøkkel - og går hjem etter at de har spist på SFO. Hjemme leker hun, gjør lekser, tegner eller ser TV. Det varierer når vi voksne kommer hjem - men en gang mellom 15 og 16. Neste skoleår (2. klasse) skal hun ha gradert SFO-plass - og så vurderer vi om hun skal få slutte på SFO når hun begynner i 3. klasse. Med det får tiden vise! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 SFO hos oss er - hm - lite tiltaksrik for å si det sånn, så vi skal ha halv plass på både 1. og 2. klassingen neste år. De er litt hjemme alene nå også, og med fleksible løsninger i forhold til jobb, så satser vi på å være helt kvitt SFO etter påske neste år. Hos oss er det ikke èn eneste 4. klassing (med unntak av de som har spesielle behov, da, men de får jo gå der til og med 7.). De aller, aller fleste slutter senest våren i 3., og det har jeg stor forståelse for! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Det varierer sikkert litt ifht hvor du bor også. Her er SFO veldig bra, og de barna som har plass går der til de er ferdig i 4. klasse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Vår eldste er ferdig med 3. klasse nå, og har vært på SFO hele tiden. Vi har ikke sagt opp plassen til neste år heller, må se an hvordan det går. Hun trives med å være alene hjemme, men synes også det er morsomt på SFO. Jeg synes også at en 3. klassing er litt liten til å være hjemme alene hver dag etter skolen, men ser at mange er det... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Guttungen er ferdig med 2.klasse nå, og har nettopp sluttet på SFO. Han har mast om å få slippe lenge, han synes SFO er slitsomt og kjedelig, og trives bedre hjemme alene eller ute i gata med en kompis eller to. Nå har vi "øvd" en periode, og det går kjempefint. Men jeg jobber fleksibelt, slik at det ikke blir så lange ettermiddager alene for ham, og ikke hver dag heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hos oss har de satset spesielt på 4. klassingene og har egne opplegg for dem. De aller fleste av årets 4. klassinger gikk ut april, og mange ut mai. Det var riktignok en del (eller de fleste) som reduserte til halv plass det siste året. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.