Gjest barnepasskrise Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Babyen min trenger plass fra februer -09, men jeg ser at søknadsfristen er mars og oppstart i august... Hva skal jeg da gjøre? Tenkte jeg kanskje kunne søke nå etter fellesferien og se om de kan ta inn ungen min utenom samordnet opptak? Er vel sånn at de har noen få ledige plasser, kanskje noen flytter osv.... Tror dere jeg kan gjøre det sånn? Og når får jeg da evnt. svar/avslag? Så om jeg ikke får plass må jeg søke igjen før mars neste år - og se om hun får plass i august? Lurer litt på hvor fort jeg får svar... Om jeg ikke får plass fra februar, bør jeg vel se meg etter dagmamma allerede i november/desember? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 ring barnehagekontoret og spør. Det går an å søke, så tar de ofte inn noen når toåringene bikker tre år og ikke skal ha så stor ressurs. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hele opptakssystemet synes lagt opp til at alle barn begynner i barnehage i august. Ettersom barna som slutter gjerne skal begynne på skolen, og dermed slutter før sommerferien, har man en viss forståelse for dét, men det er jo lite praktisk når man har behov for barnehage første gang til helt annen tid. Har inntrykk av at for å få plass til andre tider enn i agust må man ha flaks på den måten at et annet barn slutter midt i barnehageåret grunnet flytting eller lignende. Jeg har ingen andre gode råd til deg enn å ringe barnehagen eller kommunen/bydelen og høre. De fleste kommuner/bydeler har en barnehagekonsulent som kan besvare slike spørsmål. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Det er jo bare å ringe barnehagen og spørre. Jeg fikk plass midt i året i en privat barnehage. Ringe og spurte dem. Fikk plass umiddelbart. Takket nei til denne og ventet 2 mnd. til. Da dukket det opp ny plass som jeg takket ja til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Det er jo bare å ringe barnehagen og spørre. Jeg fikk plass midt i året i en privat barnehage. Ringe og spurte dem. Fikk plass umiddelbart. Takket nei til denne og ventet 2 mnd. til. Da dukket det opp ny plass som jeg takket ja til. Skjønner du ikke bor i Oslo. Her takker man ikke nei til barnehageplass . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Skjønner du ikke bor i Oslo. Her takker man ikke nei til barnehageplass . Nei, bor ikke i Oslo. Jeg ønsket pass etter jul. Stoppet han som driver barnehagen "på gata" og spurte om muligheter. Fikk tlf. rett etterpå, men takket altså nei. Mange ganger er det godt å bo i en mindre by:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Nei, bor ikke i Oslo. Jeg ønsket pass etter jul. Stoppet han som driver barnehagen "på gata" og spurte om muligheter. Fikk tlf. rett etterpå, men takket altså nei. Mange ganger er det godt å bo i en mindre by:-) Her i Oslo går omtrent all fordeling av plasser via kommunen/bydelene, og alt er lagt opp til at du har behov for plass fra august. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Her i byn er det vanlig å søke til hovedopptaket, og så, hvis man får plass, betale for en ubrukt plass fram til man trenger den selv. Håpløs dyr måte å gjøre det på da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barnepasskrise Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Her i byn er det vanlig å søke til hovedopptaket, og så, hvis man får plass, betale for en ubrukt plass fram til man trenger den selv. Håpløs dyr måte å gjøre det på da. Ja, det har nå ikke jeg råd til... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hele opptakssystemet synes lagt opp til at alle barn begynner i barnehage i august. Ettersom barna som slutter gjerne skal begynne på skolen, og dermed slutter før sommerferien, har man en viss forståelse for dét, men det er jo lite praktisk når man har behov for barnehage første gang til helt annen tid. Har inntrykk av at for å få plass til andre tider enn i agust må man ha flaks på den måten at et annet barn slutter midt i barnehageåret grunnet flytting eller lignende. Jeg har ingen andre gode råd til deg enn å ringe barnehagen eller kommunen/bydelen og høre. De fleste kommuner/bydeler har en barnehagekonsulent som kan besvare slike spørsmål. ... og derfor fikk jeg mine barn i slutten av mai/juni - slik at de kunne begynne vi bhg etter sommerferien når de var rett over året :-) )Jada - vi bor i Oslo. Et pluss er selvsagt at sannsynligheten for å feire bursdag i hagen også vokser på denne tiden av året.... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 ... og derfor fikk jeg mine barn i slutten av mai/juni - slik at de kunne begynne vi bhg etter sommerferien når de var rett over året :-) )Jada - vi bor i Oslo. Et pluss er selvsagt at sannsynligheten for å feire bursdag i hagen også vokser på denne tiden av året.... :-) Det gjorde vi også . Men lite visste jeg da om at det var lite gjennomtenkt å skulle ha feire alle bursdager samtidig med diverse avslutninger på skole-, jobb og fritidsaktiviteter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 ... og derfor fikk jeg mine barn i slutten av mai/juni - slik at de kunne begynne vi bhg etter sommerferien når de var rett over året :-) )Jada - vi bor i Oslo. Et pluss er selvsagt at sannsynligheten for å feire bursdag i hagen også vokser på denne tiden av året.... :-) Og derfor bor vi i Distriktsnorge, hvor du får barnehageplass på dagen uansett når på året barnet er født, og uansett når de skal begynne :-). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Ring kommunen og spør, eller ring de enkelte barnehagene direkte. Noen steder i landet, for eksempel her hvor jeg bor, får du plass uansett når på året det er. Hvis du skal ha dagmamma ville jeg vært ute i veldig god tid for å ha mulighet til å sjekke referanser og slikt, og eventuelt sjekke flere dagmammaer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Det gjorde vi også . Men lite visste jeg da om at det var lite gjennomtenkt å skulle ha feire alle bursdager samtidig med diverse avslutninger på skole-, jobb og fritidsaktiviteter. Joda - akkurat den som kommer samtidig med skoleslutt er litt uheldig - men hadde hun gjort som hun skulle - og kommet til termin - og ikke to uker over - DA hadde det vært uproblematisk. MEN når det er sagt, vi var veldig heldig med enkel bhg start altså! (siden vi faktisk også FIKK plass!) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Og derfor bor vi i Distriktsnorge, hvor du får barnehageplass på dagen uansett når på året barnet er født, og uansett når de skal begynne :-). En kollega har barn født i november. Da hun tuslet til bydelen for å høre om bhg plass til datteren fikk hun til svar at " Du må jo skjønne at man ikke kan få barn på den tiden av året, dette skulle du tenkt på før!" Er det mulig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 En kollega har barn født i november. Da hun tuslet til bydelen for å høre om bhg plass til datteren fikk hun til svar at " Du må jo skjønne at man ikke kan få barn på den tiden av året, dette skulle du tenkt på før!" Er det mulig? Da hadde jeg blitt sint på vedkommende som sa det, og kommet opp med et svar som hadde gjort vedkommende ille til mote - ihvert fall hvis haun hadde snev av folkeskikk da. Er det mulig? *rister på hodet* Det er noe av det mest uhøflige jeg har hørt om. For å skryte litt mer av Distriktsnorge: I kommunen "min" kjører de med full barnehagedekning, har gjort i mange år. Og det er definert som plass til alle + noen ledige plasser i tilfelle det kommer folk flyttende i løpet av året. Så alle som kommer hit med barn får plass på dagen. Har du barn født i januar er det ingen problemer å få plass til dem heller i januar. Eller for den saks skyld i november eller mars. ----,-'--@ (rose til kommunen) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Ja, det har nå ikke jeg råd til... Nei det er dyrt. :-( Men her i byn er det eneste måten å få plass til andre tider på året enn i august. Heldigvis ser det ikke ut som det er sånn overalt. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mammamiaaa Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 En kollega har barn født i november. Da hun tuslet til bydelen for å høre om bhg plass til datteren fikk hun til svar at " Du må jo skjønne at man ikke kan få barn på den tiden av året, dette skulle du tenkt på før!" Er det mulig? det var vel litt småironisk ment da - sagt ut fra frustrasjon. Går jo ikke an å planlegge at man skal få barn da og da, sjeldent det klaffer ved første forsøk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hele opptakssystemet synes lagt opp til at alle barn begynner i barnehage i august. Ettersom barna som slutter gjerne skal begynne på skolen, og dermed slutter før sommerferien, har man en viss forståelse for dét, men det er jo lite praktisk når man har behov for barnehage første gang til helt annen tid. Har inntrykk av at for å få plass til andre tider enn i agust må man ha flaks på den måten at et annet barn slutter midt i barnehageåret grunnet flytting eller lignende. Jeg har ingen andre gode råd til deg enn å ringe barnehagen eller kommunen/bydelen og høre. De fleste kommuner/bydeler har en barnehagekonsulent som kan besvare slike spørsmål. Forsåvidt enig i at det er håpløst, men det er jo logisk at det er sånn? Det blir jo litt som om man skal på ferie, man kan ikke flytte inn på hotellrommet før de som har rommet nå har flyttet ut. Barnehagene er alltid fulle, dermed må noen slutte for at en ny skal få plass. Årsaken til at noen slutter er at de skal begynne på skole, alle andre har jo behov for plass - så eneste grunnen til en åpning midt i året er flytting (til nytt sted, ny barnehage, osv). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 En kollega har barn født i november. Da hun tuslet til bydelen for å høre om bhg plass til datteren fikk hun til svar at " Du må jo skjønne at man ikke kan få barn på den tiden av året, dette skulle du tenkt på før!" Er det mulig? Det sier jeg til alle foreldre som søker midt i året Problemet er at foreldre aldri tenker på denne problemstillingen før de står midt oppi den, noe som forsåvidt ikke er så rart. Hadde dette vært noe alle engasjerte seg i - og ikke bare de som har problemet akkurat nå, så ville saken vært annerledes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.