Gå til innhold

Søknad om barnehageplass

Gjest barnepasskrise

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Forsåvidt enig i at det er håpløst, men det er jo logisk at det er sånn?

Det blir jo litt som om man skal på ferie, man kan ikke flytte inn på hotellrommet før de som har rommet nå har flyttet ut.

Barnehagene er alltid fulle, dermed må noen slutte for at en ny skal få plass. Årsaken til at noen slutter er at de skal begynne på skole, alle andre har jo behov for plass - så eneste grunnen til en åpning midt i året er flytting (til nytt sted, ny barnehage, osv).

Skjønner det, det er jeg vel også inne på?

Alternativt måtte barnehagen ha litt slakk når det gjalt antall barn, og ikke nødvendigvis være helt fullt besatt til enhver tid. Det er jo en illusjon i dagens barnehagesituasjon, og jeg forstår selvfølgelig at private ikke kan belage seg på å ha ledige plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Persille1365381127

Skjønner det, det er jeg vel også inne på?

Alternativt måtte barnehagen ha litt slakk når det gjalt antall barn, og ikke nødvendigvis være helt fullt besatt til enhver tid. Det er jo en illusjon i dagens barnehagesituasjon, og jeg forstår selvfølgelig at private ikke kan belage seg på å ha ledige plasser.

Det hadde vært en drømmesituasjon :)

Og jeg tror egenltig kvaliteten på bhg ville bli bedre om man måtte kjempe litt for å få kunder, forutsatt at tilskuddsordningene tillot det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det gjorde vi også :D.

Men lite visste jeg da om at det var lite gjennomtenkt å skulle ha feire alle bursdager samtidig med diverse avslutninger på skole-, jobb og fritidsaktiviteter.

Desember er tilsvarende klønete - da er det jul med tilhørende avslutninger.

Påsken er også litt kjip...

Og mai med alle fridagene og langhelgene...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Desember er tilsvarende klønete - da er det jul med tilhørende avslutninger.

Påsken er også litt kjip...

Og mai med alle fridagene og langhelgene...

:)

Hehe, en bør med andre ord planlegge å få barn i tiden september - november eller alternativt januar - medio mars (men unngå uke 8) ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hehe, en bør med andre ord planlegge å få barn i tiden september - november eller alternativt januar - medio mars (men unngå uke 8) ;).

Og uke 40 som er høstferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sykehusansatt...

Hele opptakssystemet synes lagt opp til at alle barn begynner i barnehage i august. Ettersom barna som slutter gjerne skal begynne på skolen, og dermed slutter før sommerferien, har man en viss forståelse for dét, men det er jo lite praktisk når man har behov for barnehage første gang til helt annen tid.

Har inntrykk av at for å få plass til andre tider enn i agust må man ha flaks på den måten at et annet barn slutter midt i barnehageåret grunnet flytting eller lignende.

Jeg har ingen andre gode råd til deg enn å ringe barnehagen eller kommunen/bydelen og høre. De fleste kommuner/bydeler har en barnehagekonsulent som kan besvare slike spørsmål.

Hva med sykehusbarnehager? Der jeg bor er det sykehusbarnehage hvor sykehusansatte blir prioritert... men gjelder dette også utover i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Hva med sykehusbarnehager? Der jeg bor er det sykehusbarnehage hvor sykehusansatte blir prioritert... men gjelder dette også utover i året?

Her i byen er det også sykehusbarnehager, men også de er veldig populære. Kjenner en ansatt lege som ikke fikk plass til barnet sitt - hun hadde ikke lang nok ansiennitet. Sykepleiere var dessuten definert som en knappere ressurs, og hadde forrang, i rekrutteringsøyemed.

Tviler sterkt på at folk utenfor sykehuset noensinne får plass der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage blir en prioritert etter når en har søkt. Hvis en søker rett før fristen for hovedopptaket 1. mars, så er det antakelig for sent for å få plass fra august samme år. Det lønner seg altså å søke om plass så fort som mulig hvis det ikke er en grunn til at barnet skal prioriteres foran andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

I vår barnehage blir en prioritert etter når en har søkt. Hvis en søker rett før fristen for hovedopptaket 1. mars, så er det antakelig for sent for å få plass fra august samme år. Det lønner seg altså å søke om plass så fort som mulig hvis det ikke er en grunn til at barnet skal prioriteres foran andre.

Venner av meg forsøkte å søke før barnet var født. Men det var visst ikke mulig :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venner av meg forsøkte å søke før barnet var født. Men det var visst ikke mulig :P.

Hehe. Det er vedtektsfestet også her at barnet må være født først, så det kunne jo vært et tidsfordriv å fylle ut søknadspapirene mens mor ligger på barselavdelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, så er erfaringen at barnehagen ofte må lete langt nedover på prioriteringslista når først noen slutter midt i barnehageåret. Dette fordi tilbudet kommer så brått på de som står der, og de har belaget seg på at de først får plass ved hovedopptaket. I mellomtiden har de en annen ordning for barnet som ikke kan avbrytes over natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...