Gå til innhold

Tenåringen sitter bare inne

Gjest Anonym i dette tilfellet

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym i dette tilfellet

Har en datter som begynner på siste året på ungdomsskolen. Hun sitter bare inne synes jeg. Tror hun synes det er vanskelig å bli kjent med andre. Har det rimelig greit på skolen, med noen venninner der. Men på fritiden er det lite. Jeg tror kanskje det er liten selvfølelse, og at de andre ikke nødvendigvis er så inkluderende.

Når jeg prøver å prate med henne får jeg streng beskjed om at hun ikke ønsker noen råd.

Da må jeg vel bare la det bero?

Er det noen som har noen erfaringer hvordan få orden på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror at mange går gjennom en slik periode, min eldste gjorde det i hvert fall! Jeg tror at de ofte er på veldig forskjellig stadium i utviklingen i denne alderen, noen er voksen i hodet, mens andre fremdeles er barn. Dersom du ikke er på samme stadium som de andre, føler du deg gjerne litt utenfor. Interessene er også veldig varierende, noen er tidlig når det gjelder sminke, klær, gutter og festing, mens andre er mer tilbakeholden. I tillegg er det "tusen" andre spørsmål som kverner rundt i hodet, som en gjerne må bruke endel tid på å sortere.

Som sagt var min eldtse sånn, nå går han på VG2 og har mange venner og fritiden fylt opp. Nå er det søsteren som har det på samme måte som han hadde da han gikk på ungdomsskolen, men jeg stresser ikke på samme måten nå, jeg har jo sett det før!

Mitt beste råd til deg, er å ikke pushe på at hun må komme seg ut: hun kan da lett tenke at dere ikke er fornøyde med hvor "populær" hun er. Men jeg ville samtidig gjort det helt klart for henne at hun kan komme til deg med tankene sine hele tiden, og at tankene hennes nok ikke er så uvanlige og merkelige som hun gjerne tror selv!

Lykke til!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...