laban Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 *HA HA* Det er nå artig når man får vite om misforståelsene deres også! Tenk på alle de gangene vi ikke får vite om det? Nå har jeg glemt hva det var gutten min misforsto en gang, men han gjentok det samme helt kurante spørsmålet noen ganger i løpet av en ukes tid eller så - "hva er/betyr X?" Jeg svarte det samme flere ganger, for det var jo bare ett svar som kunne gis. Men så spurte jeg han hvorfor han spurte om dette, og skjønte da at han hadde hørt et dialektord fra en annen som lignet på dette ordet X, og da passet jo ikke min forklaring inn i sammenhengen i det hele tatt. Men jeg kommer på en annen misforståelse, og det var om Julekveldsvisa: Han trodde at en jordmor var en slags mor som vokste opp av jorda, og så lurte han på hvorfor i all verden hun bodde oppå et _tak_! ;-) "...taket der 'a jordmor-Matja bor" tyder jo absolutt på litt utradisjonell bosetning. Jeg hadde selv problemer med jordmor-Matja. Lærte visa av dagmammaen min lenge før jeg visste hva en jordmor var. Tror jeg ofte sang "mormor" for sikkerhets skyld... Enig i at man skulle visst om flere feiltolkinger. De lurer sikkert veldig iblant - husker godt at jeg mange ganger visste at "her er det noe rart", men lot være å spørre. Jeg kunne lese veeeldig tidlig, og en gang trodde jeg at jeg hadde gjort et skikkelig funn. En artikkel i Det Beste (som sto på en hyttedo) hadde tittelen "Hva man ikke skal fortelle barna om seksuallivet". Den overskriften var jo svært lovende - jeg leste ofte ting jeg hadde en anelse om at jeg egentlig burde ventet med. Jeg visste riktignok ikke hva seksualliv var. Men jeg ble veldig skuffet - forsto ca. 0,0 pga. manglende basiskunnskaper, for å si det sånn. Har fortrengt alt unntatt overskriften, så jeg aner ikke hva som var hemmelig voksenstoff på tidlig 60-tall i USA (men jeg antar det var en god del). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 "...taket der 'a jordmor-Matja bor" tyder jo absolutt på litt utradisjonell bosetning. Jeg hadde selv problemer med jordmor-Matja. Lærte visa av dagmammaen min lenge før jeg visste hva en jordmor var. Tror jeg ofte sang "mormor" for sikkerhets skyld... Enig i at man skulle visst om flere feiltolkinger. De lurer sikkert veldig iblant - husker godt at jeg mange ganger visste at "her er det noe rart", men lot være å spørre. Jeg kunne lese veeeldig tidlig, og en gang trodde jeg at jeg hadde gjort et skikkelig funn. En artikkel i Det Beste (som sto på en hyttedo) hadde tittelen "Hva man ikke skal fortelle barna om seksuallivet". Den overskriften var jo svært lovende - jeg leste ofte ting jeg hadde en anelse om at jeg egentlig burde ventet med. Jeg visste riktignok ikke hva seksualliv var. Men jeg ble veldig skuffet - forsto ca. 0,0 pga. manglende basiskunnskaper, for å si det sånn. Har fortrengt alt unntatt overskriften, så jeg aner ikke hva som var hemmelig voksenstoff på tidlig 60-tall i USA (men jeg antar det var en god del). Ja, Prøysens sang gir absolutt rom for sønnens tolkning:-) ''husker godt at jeg mange ganger visste at "her er det noe rart", men lot være å spørre.'' Slik var det for meg også. Og andre ganger grublet jeg over hvordan ting hang sammen, og fant etterhvert ut en for meg logisk forklaring på saken og fant det derfor helt unødvendig å spørre foreldrene mine. ;-) Jeg skjønner at den artikkelen i Det Beste må ha vært ekstremt forlokkende å lese, med DEN overskriften! :-) ''Har fortrengt alt unntatt overskriften, så jeg aner ikke hva som var hemmelig voksenstoff på tidlig 60-tall i USA (men jeg antar det var en god del).'' *he he* Det var nok garantert mer enn i dag - OGSÅ til USA å være;-) Ikke at jeg vet så mye om hva folk flest mener er hemmelig voksenstoff der nå for tiden, men har ihvertfall fått med meg fra talk shows etc at man anser det som skadelig for barn over 3 år å se naken den forelder som er av motsatt kjønn! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Ja, Prøysens sang gir absolutt rom for sønnens tolkning:-) ''husker godt at jeg mange ganger visste at "her er det noe rart", men lot være å spørre.'' Slik var det for meg også. Og andre ganger grublet jeg over hvordan ting hang sammen, og fant etterhvert ut en for meg logisk forklaring på saken og fant det derfor helt unødvendig å spørre foreldrene mine. ;-) Jeg skjønner at den artikkelen i Det Beste må ha vært ekstremt forlokkende å lese, med DEN overskriften! :-) ''Har fortrengt alt unntatt overskriften, så jeg aner ikke hva som var hemmelig voksenstoff på tidlig 60-tall i USA (men jeg antar det var en god del).'' *he he* Det var nok garantert mer enn i dag - OGSÅ til USA å være;-) Ikke at jeg vet så mye om hva folk flest mener er hemmelig voksenstoff der nå for tiden, men har ihvertfall fått med meg fra talk shows etc at man anser det som skadelig for barn over 3 år å se naken den forelder som er av motsatt kjønn! ;-) Ja, nakne kropper er skadelige. Så får det heller være om den oppvoksende slekt får med seg noen hundre mord fra TV-skjermen før de fyller 5... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 Ja, nakne kropper er skadelige. Så får det heller være om den oppvoksende slekt får med seg noen hundre mord fra TV-skjermen før de fyller 5... Pytt, pytt;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 *he he* Ikke alltid lett å se for seg det som har skjedd. Jeg husker en gang min gutt var 3-4 år, og vi fortalte ham om en bekjent "Per" som hadde sluttet med smokk på nyttårsaften - foreldrene bandt fast smokken i en rakett og sendte den opp til værs. Etter å ha tenkt litt på saken, spurte sønnen vår om det ikke gjorde vondt i tennene til Per da smokken ble røsket ut da raketten gikk av....;-) *LOL* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.