Gå til innhold

Squishy er stor gutt... Men...

Glimtipper

Anbefalte innlegg

Han bruker kun bleier om natten nå og det er kjempeflott, bleieslutt gikk overraskende lett, selv om det naturligvis har blitt noen uhell. Han går til og med på do alene, om vi ikke følger med. All ære til samboeren min for den innsatsen han la inn i det prosjektet.

Og nå har han jammen meg sluttet med smokk om natten også. Samboeren min lot bare være å gi han en ved leggetid en kveld. Han har bare spurt etter den et par ganger, men han sovner helt fint uten. Jeg hadde store planer for smokkeavvenning, men det var visst ikke nødvendig.

Jeg er naturligvis glad for denne utviklingen og fordi disse to mulige hindrene på veien har gått så glatt, men det gjør også mangelen på språk svært tydelig. En stor gutt som alle forventer kan føre en samtale, i alle fall svare på noen enkle spørsmål. Det kan han ikke. Han har blitt diagnosert med tilknytningsforstyrrelser nå, men så vidt den "diagnosen" spenner, så er det et under at ikke alle barn faller inn under det. Jeg har svært dårlig samvittighet for hans sene utvikling og den "diagnosen" hjalp definitivt ikke.

Han blir tre år snart og jeg både gleder og gruer meg. Det var ikke slik jeg hadde sett for meg treårsdagen hans. Jeg trodde jeg ville ha en liten gutt som forsto ordet "bursdag", som kunne glede seg over dagen sammen med meg. Han vil nok ikke forstå noe som helst av denne feiringen. Men kanskje til neste år? Vi ser framover og håper på det beste.

Squishy skal mest sannsynlig utredes på nytt i England om språket ikke blir mye bedre på kort tid. ADD har blitt nevnt, men han er så ung ennå. Jeg krysser fingrene for at det skal gå seg til, men prøver også å forberede meg på mulige diagnoser eller lærevansker når han begynner på skolen.

Gleder og sorger, bekymringer og håp. Slik er det å ha barn.

Jeg ville bare gi en liten oppdatering, lurte egentlig ikke på noe i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenkte bare jeg ville prøve å oppmuntre deg litt når det gjelder språkutfordringene; en liten gutt jeg var borti i jobbsammenheng hadde et språk som nok var på linje med din sønns... Like før han fyllte tre år, tok PPT skikkelig tak i det (etter sterkt ønske og bekymring fra foreldre, samt bekymring fra bhgs side) - personalet på hans avd fikk noen tips om hvordan de kunne jobbe med han... Resultatet var utrolig! Fra å kun ha hatt en - 1 - eneste lyd (!), kunne han gjøre seg fint forstått etter bare noen måneder :) Og han har siden skravlet som en foss... ;)

Det bare minnet meg om det du skriver her - og det er lys i tunnelen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg ville prøve å oppmuntre deg litt når det gjelder språkutfordringene; en liten gutt jeg var borti i jobbsammenheng hadde et språk som nok var på linje med din sønns... Like før han fyllte tre år, tok PPT skikkelig tak i det (etter sterkt ønske og bekymring fra foreldre, samt bekymring fra bhgs side) - personalet på hans avd fikk noen tips om hvordan de kunne jobbe med han... Resultatet var utrolig! Fra å kun ha hatt en - 1 - eneste lyd (!), kunne han gjøre seg fint forstått etter bare noen måneder :) Og han har siden skravlet som en foss... ;)

Det bare minnet meg om det du skriver her - og det er lys i tunnelen :)

Tusen takk for den oppmuntringen :)

Vi prøver å tenke positivt. Og jeg bruker alle "triks" i boka for å få han i tale. Jeg prøver å glede meg over hvert nye ord, men jeg er nok litt utålmodig. Krysser fingrene for at det "løsner" snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver å tenke positivt. Og jeg bruker alle "triks" i boka for å få han i tale. Jeg prøver å glede meg over hvert nye ord, men jeg er nok litt utålmodig. Krysser fingrene for at det "løsner" snart :)

Siden dere har fått hjelp til dette , så skal du se det retter seg ganske raskt... :) Det hender jo det har "låst seg" litt mht språk, og så plutselig løsner alt. Noen må bare kunne det skikkelig før de tør å prøve også vettu...

Lykke til i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere har fått hjelp til dette , så skal du se det retter seg ganske raskt... :) Det hender jo det har "låst seg" litt mht språk, og så plutselig løsner alt. Noen må bare kunne det skikkelig før de tør å prøve også vettu...

Lykke til i alle fall!

Han kan si hvilket som helst ord helt perfekt. Han kan til og med etterligne toner. Sier vi ett og ett ord til han kan han uttale lange setninger. Men språkforståelsen er mye lavere enn normalt, selv om vi jobber med det daglig.

Men, men. Som du sier, vi må jo bare fortsette slik vi gjør og håpe på det beste. I hvert fall til vi har noe mer konkret, om en utredning viser noe slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ville bare si at du ikke må la deg avfeie i England med at det er normalt å slite med språket når man nettopp har flyttet til et nytt land.

Det er fortsatt en del leger som mener at det er for slitsomt for barn å være utsatt for mer enn et språk. Både jeg og ungene mine har vokst opp tospråklig og vet at det er bare tull, men både jeg og mine foreldre ble satt under sterk press av leger og helsesøstre i nettopp England for å droppe språk nr 2, dvs holdningene har endret seg lite på 35 år.

Minsten min hadde 2 ord på 3års dagen sin, igår fylte han 5 og skravler i vei på 2 språk, selv om han er merkbart dårligere språklig enn søsteren som snakket i lange setninger før hun var 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Liza i London

Vil bare sende deg noen formaninger, vær ekstremt nøye med hvem som evt følger ham opp her!!!

Her finnes ekstremt mye god kompetanse - og tilsvarende hårreisende dårlig.

Hvis dere blir henvist til den offentlige barnelegen, ( som er den vanlige veien, GP - barnelegen - tier 2 (( mye inkompetanse, titlene er fine, men be om kvalifikasjoner)) - så spes.helsetjenesten) så be om kopi av de diagnostiske testene ( for de som er i vanlig bruk er til å gråte over, selv om det selvsagt finnes untak)

Vet ikke om du forsto den innviklete setningen min, jeg sover egentlig nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare sende deg noen formaninger, vær ekstremt nøye med hvem som evt følger ham opp her!!!

Her finnes ekstremt mye god kompetanse - og tilsvarende hårreisende dårlig.

Hvis dere blir henvist til den offentlige barnelegen, ( som er den vanlige veien, GP - barnelegen - tier 2 (( mye inkompetanse, titlene er fine, men be om kvalifikasjoner)) - så spes.helsetjenesten) så be om kopi av de diagnostiske testene ( for de som er i vanlig bruk er til å gråte over, selv om det selvsagt finnes untak)

Vet ikke om du forsto den innviklete setningen min, jeg sover egentlig nå....

Jeg skjønte det og har notert det på minnet. Takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ville bare si at du ikke må la deg avfeie i England med at det er normalt å slite med språket når man nettopp har flyttet til et nytt land.

Det er fortsatt en del leger som mener at det er for slitsomt for barn å være utsatt for mer enn et språk. Både jeg og ungene mine har vokst opp tospråklig og vet at det er bare tull, men både jeg og mine foreldre ble satt under sterk press av leger og helsesøstre i nettopp England for å droppe språk nr 2, dvs holdningene har endret seg lite på 35 år.

Minsten min hadde 2 ord på 3års dagen sin, igår fylte han 5 og skravler i vei på 2 språk, selv om han er merkbart dårligere språklig enn søsteren som snakket i lange setninger før hun var 2 år.

''Minsten min hadde 2 ord på 3års dagen sin, igår fylte han 5 og skravler i vei på 2 språk...''

Det var godt å høre! :) Takk for den oppmuntringen. Det med to språk er jo høyst relevant for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så flink han er da.. :) Det er jammen ikke dårlig å gå på do alene så liten. Er verre med poden min, som er like gammel, han vil ikke gå på do han.. Har prøvd noen ganger, men han bare sitter der og det kommer ikkenoe. Når vi har ferie snart skal jeg bare ta av bleia, så får det bare gå i buksa.. Uff, gruer meg. Smokk bruker han også om natta, den skal også bort i løpet av smmeren. Den ligger i skuffen med en gang han står opp, og han henter den når han skal legge seg.

Leit med diagnosen til poden din da, men det er jo ikke sikkert han ikke forstår som legene sier.. kan hende han skjønner mye mer enn de tror, selv om han ikke klarer å uttrykke seg..

Masse lykke til videre da, håper gutten din skravler høl i huet på dere snart.:) hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nå vet jeg jo lite om sønnen din, vil bare nevne at jeg kjenner til flere barn som har begynt å snakke sent, dvs. etter tre år.

I hvertfall to barn i omganskretsen har jeg lurt litt på om det "var noe med", men de har siden tatt igjen snakkingen og vel så det :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så flink han er da.. :) Det er jammen ikke dårlig å gå på do alene så liten. Er verre med poden min, som er like gammel, han vil ikke gå på do han.. Har prøvd noen ganger, men han bare sitter der og det kommer ikkenoe. Når vi har ferie snart skal jeg bare ta av bleia, så får det bare gå i buksa.. Uff, gruer meg. Smokk bruker han også om natta, den skal også bort i løpet av smmeren. Den ligger i skuffen med en gang han står opp, og han henter den når han skal legge seg.

Leit med diagnosen til poden din da, men det er jo ikke sikkert han ikke forstår som legene sier.. kan hende han skjønner mye mer enn de tror, selv om han ikke klarer å uttrykke seg..

Masse lykke til videre da, håper gutten din skravler høl i huet på dere snart.:) hehe..

Hehe, det håper jeg også :)

Ang. bleieslutt, så tok vi bare av bleiene. Vi hadde på minimalt med klær og satte fram en potte (som kanskje er mindre skummelt enn do og kan brukes helt på egenhånd). Det tok litt forklaring og slikt, men han skjønte poenget til slutt. Han har tisset på gulvet ca. syv ganger de siste to-tre månedene tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg jo lite om sønnen din, vil bare nevne at jeg kjenner til flere barn som har begynt å snakke sent, dvs. etter tre år.

I hvertfall to barn i omganskretsen har jeg lurt litt på om det "var noe med", men de har siden tatt igjen snakkingen og vel så det :-).

Så godt å høre :) Vi håper det samme skjer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flink han er!!!

Når det gjelder språket, så er det mange 3-åringer som ikke snakker noe særlig.

Vi har en i familien som knapt sa et forståelig ord før han var litt over 3.

Og i barnehagen til minstemann er det flere som er både 3 og 4 som snakker veldig utydelig, og veldig lite. (Ja, det er satt inn ressurser på disse.)

Diagnosen til Squishy kjenner jeg ikke til, så det skal jeg ikke uttale meg om, men ikke bekymre deg så veldig om språket enda.

At han blir tospråklig gjør det jo litt mer forvirrende med språkopplæringa også - ikke sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vi har en nabo gutt på 5 år som er også veldig dårlig til å prate.

Det er ikke bestandig at jeg skjønner hva han sier.

Men jenta mi på 6 år skjønner vist alt han sier.:-)

Men han skjønner hva bursdag betyr og gledet seg veldig til han ble 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg husker godt at fetteren min var veldig sein til å prate. Faktisk tror jeg ikke man kunne ha en normal samtale med ham før han nærmet seg seksårsalderen...

Nå er han i 30-årsalderen, utdanna lærer og han er en meget intelligent fyr :)

Uansett godt sønnen din blir utreda, men det er altså ikke helt uvanlig med treåringer som ikke prater noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Har du prøvd å bruke tegn til tale til ham? Bruk evt. hjemmelagede, logiske tegn når du snakker med han. Det vil omtrent alltid føre til positive endringer mht språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å bruke tegn til tale til ham? Bruk evt. hjemmelagede, logiske tegn når du snakker med han. Det vil omtrent alltid føre til positive endringer mht språket.

Takk for tipset :)

Siden tanten hans er døv bruker vi en del britisk tegnspråk. Han er ganske flink til det, men som alt annet er det kun ett og ett ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink han er!!!

Når det gjelder språket, så er det mange 3-åringer som ikke snakker noe særlig.

Vi har en i familien som knapt sa et forståelig ord før han var litt over 3.

Og i barnehagen til minstemann er det flere som er både 3 og 4 som snakker veldig utydelig, og veldig lite. (Ja, det er satt inn ressurser på disse.)

Diagnosen til Squishy kjenner jeg ikke til, så det skal jeg ikke uttale meg om, men ikke bekymre deg så veldig om språket enda.

At han blir tospråklig gjør det jo litt mer forvirrende med språkopplæringa også - ikke sant :)

Du har rett i det :) Vi må nesten bare vente og se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vi har en nabo gutt på 5 år som er også veldig dårlig til å prate.

Det er ikke bestandig at jeg skjønner hva han sier.

Men jenta mi på 6 år skjønner vist alt han sier.:-)

Men han skjønner hva bursdag betyr og gledet seg veldig til han ble 5 år.

:)

Det går seg vel til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...