Gjest Geir Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 http://www.abcnyheter.no/node/69294 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Helt i orden synes jeg. Før man skal ta ansvar for et barn så bør man ha såpass orden på sin egen helse at man ikke er livsfarlig overvektig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Det er tydeligvis tid for agurknyheter. ;-) Det var i mai i fjor at kinesiske myndigheter innskjerpet en rekke krav til adopsjonssøkere, hvorav et av kravene var at søkerne fra nå av ikke kan ha høyere BPI enn 40. Altså at en person på f.eks 170 cm ikke kan være over 115 kg. Så man trenger ikke akkurat ha modellkropper enda da. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Det er tydeligvis tid for agurknyheter. ;-) Det var i mai i fjor at kinesiske myndigheter innskjerpet en rekke krav til adopsjonssøkere, hvorav et av kravene var at søkerne fra nå av ikke kan ha høyere BPI enn 40. Altså at en person på f.eks 170 cm ikke kan være over 115 kg. Så man trenger ikke akkurat ha modellkropper enda da. ;-) BPI? Jeg har hørt forkortelsene BMI - Body Mass Index og KMI - Kropps Masse Index, men hva står BPI for??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 BPI? Jeg har hørt forkortelsene BMI - Body Mass Index og KMI - Kropps Masse Index, men hva står BPI for??? Skriveleif! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Skriveleif! Ah! :-D 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Helt i orden synes jeg. Før man skal ta ansvar for et barn så bør man ha såpass orden på sin egen helse at man ikke er livsfarlig overvektig. Enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Det er tydeligvis tid for agurknyheter. ;-) Det var i mai i fjor at kinesiske myndigheter innskjerpet en rekke krav til adopsjonssøkere, hvorav et av kravene var at søkerne fra nå av ikke kan ha høyere BPI enn 40. Altså at en person på f.eks 170 cm ikke kan være over 115 kg. Så man trenger ikke akkurat ha modellkropper enda da. ;-) Og eg så fikk en BMI på over 300 og er enslig attpåtil hadde vel lagt dårlig an? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Og eg så fikk en BMI på over 300 og er enslig attpåtil hadde vel lagt dårlig an? *Fnis* Ikke noe håp for deg gitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosered Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Enig. Enig. Har du en BMI på over 40 er du sykelig overvektig. Det er direkte helseskadelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snart adoptivmanna Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Det gjelder da ikke bare nordmenn, det gjelder alle som vil adoptere fra Kina. Og i tillegg må man ha fullført videregående utdannelse, ha ok helse forøvrig, økonomien på plass - ikke bare høy nok inntekt, men også formue osv. Selv om regelen om BMI rammer en del nordmenn, så er det nok først og fremst den store gruppen med amerikanske adoptanter som reduseres med vektbegrensningstiltaket. Jeg syns det er viktig og riktig at giverlandene stiller krav til helse og bakgrunn til de menneskene som skal få bli foreldre til barn fra deres land. Det er en måte å sikre barnas framtid på. Det kan oppleves både urettferdig og trist for de som rammes av reglene, siden de kan være godt egnede foreldre på mange andre måter. Men Kina har så mange søkere at de kan ta seg friheten til å velge de best egnede, etter kriterier de selv setter. At de mister søkere med mange gode kvaliteter er så, men de sikrer barna på andre måter. Og barnas beste må alltid komme først. Selv står vi i fare for å "gå ut på dato" i ventekøen. Vi holder formelt sett mål, og vil nok være under 45 år ved tildeling. Men vi er inne i en diskusjon om det er barnets beste å få så gamle foreldre som vi kommer til å bli. Når det står så mange unge, ressurssterke i kø andre steder. Jammen ikke lett dette gamet. Og i hvert fall ikke når media velger å kjøre "nyhetssaker" på to år gammel info i agurktida. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Dette er skikkelig gammelt nytt. Det er over ett år siden kinesiske myndigheter strammet inn kravene sine, og som snart adoptivmamma skriver, er noen av de innstrammingene først og fremst myntet på USA, som er et stort adopsjonsland med mye løsere regler for godkjenning. Her til lands er reglene strengere enn i USA og en del andre land. Og det har alltid vært et krav for å bli godkjent i Norge at man er ved god helse. Selv om vi ikke har hatt formelle BMI-regler, risikerer man altså avslag dersom man har helseproblemer i forbindelse med overvekt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Jepp, det stemmer at ikke sykelig overvektige får adopterer fra Kina. Men du, dette har vart over ett år nå, så nyheter kan det vel neppe kalles. Men syns du disse reglene er sjokkerende? Det syns ikke jeg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Helt i orden synes jeg. Før man skal ta ansvar for et barn så bør man ha såpass orden på sin egen helse at man ikke er livsfarlig overvektig. Skriver under på den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Jepp, det stemmer at ikke sykelig overvektige får adopterer fra Kina. Men du, dette har vart over ett år nå, så nyheter kan det vel neppe kalles. Men syns du disse reglene er sjokkerende? Det syns ikke jeg... Nei eg syntes ikkje reglene var sjokkerende, det er Kineserne som setter vilkårene for hvem som skal få lov til å adoptere barn derfra. Eg det må vi akseptere, det er faktisk positivt for det viser _humane_ trekk, og det er ikkje alltid tilfelle når den vestlige verden omtaler Kina vs. mennskerettigheter fks. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Helt i orden synes jeg. Før man skal ta ansvar for et barn så bør man ha såpass orden på sin egen helse at man ikke er livsfarlig overvektig. Da regner jeg med at du pr def mener at alle med tilstander som potensielt kan bli livsfarlige eller kan medføre ekstra utfordringer i hverdagen heller ikke får lov til å få barn, da. Feks folk med diabetes, leddgikt, for ikke å snakke om folk som røyker. Og i alle fall folk med spiseforstyrrelser, fordi de fleste med en BMI på det nivået har en eller annen spiseforstyrrelse. Og ja, da er man jo nødvendigvis en dårlig forelder, eller??? Og hva med de som har høy BMI og bra helse? Ei venninne av meg har høy BMI, men har nettopp vært på helsjekk - og kom ut med "kjempekarakterer", feks lavere kolesterol- nivåer enn jeg som normalvektig hadde sist jeg sjekket. Har man ikke metabolsk syndrom, så er ikke overvekt i seg selv nødvendigvis noen risiko. Giverlandene er i sin fulle rett til å sette krav. Men at folk her ikke tenker lengre og sprer fordommer på den måten du gjør - altså at overvektige ikke har "skikk på livet sitt", det synes jeg er fryktelig. Har ikke Erna Solberg skikk på livet sitt? Er det noe som tyder på at hun ikke har det, bortsett fra at hun ikke tilsvarer dagens ideal til vekt? "Før man har såpass skikk på livet sitt at man mestrer vekten"? Hva slags holdning er det? 98% av overvektige klarer IKKE å mestre vekten - det er vel mer et tegn på at folk som er overvektige har et ekstra komplisert problem. Ikke at de generelt ikke "fikser livet sitt". Og som sagt, jeg ER ikke overvektig selv. Men jeg kjenner mange som er det, og jeg vet hva de sliter med i forbindelse med vekt. De sliter IKKE mer enn andre når det gjelder andre ting i livet sitt, og er det noe som i alle fall ikke er avhengig av vekt, så er det omsorgsevne for barn! Jeg blir like sjokkert hver gang det dukker opp en vektdebatt her inne. Må si at de som er overvektige ikke har mye sjans - de dømmes jo nord og ned bare pga utseendet sitt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Helt i orden synes jeg. Før man skal ta ansvar for et barn så bør man ha såpass orden på sin egen helse at man ikke er livsfarlig overvektig. Du har ikke skrevet "såpass orden på livet sitt", som jeg tolket deg som. Men derimot "såpass orden på egen helse". Beklager at jeg overfortolket deg der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Du har ikke skrevet "såpass orden på livet sitt", som jeg tolket deg som. Men derimot "såpass orden på egen helse". Beklager at jeg overfortolket deg der. Helt i orden. ) Men det er jo ikke til å komme bort fra at _mange_ av de som er overvektige også har overvektige barn... Og det er ikke noen ønskesituasjon for noen barn, samme hvor mye du påstår at din venninne er i kjempeform til tross for sin høye bmi så er stor overvekt skadelig i lengden. Så jeg mener fremdeles at sterk overvekt bør være en legitim grunn til avslag på adopsjonssøknad ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
plommeblomst Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Helt i orden. ) Men det er jo ikke til å komme bort fra at _mange_ av de som er overvektige også har overvektige barn... Og det er ikke noen ønskesituasjon for noen barn, samme hvor mye du påstår at din venninne er i kjempeform til tross for sin høye bmi så er stor overvekt skadelig i lengden. Så jeg mener fremdeles at sterk overvekt bør være en legitim grunn til avslag på adopsjonssøknad ja. ''Men det er jo ikke til å komme bort fra at _mange_ av de som er overvektige også har overvektige barn... '' Gener, kanskje? Jeg er overvektig, mine to adopterte barn er slett ikke det, heller det motsatte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilje30 Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Helt i orden. ) Men det er jo ikke til å komme bort fra at _mange_ av de som er overvektige også har overvektige barn... Og det er ikke noen ønskesituasjon for noen barn, samme hvor mye du påstår at din venninne er i kjempeform til tross for sin høye bmi så er stor overvekt skadelig i lengden. Så jeg mener fremdeles at sterk overvekt bør være en legitim grunn til avslag på adopsjonssøknad ja. Ja, for det er mye bedre for et barn å vokse opp på et overfylt barnehjem i Kina, bare barnet for all del slipper å få en overvektig mor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.