Lillemus Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Ja, for det er mye bedre for et barn å vokse opp på et overfylt barnehjem i Kina, bare barnet for all del slipper å få en overvektig mor. Nå står jo folk i kø for å adoptere så det er ikke sånn at "de foreldrene får ikke dette barnet så derfor blir det sittende her resten av livet".... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilje30 Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Nå står jo folk i kø for å adoptere så det er ikke sånn at "de foreldrene får ikke dette barnet så derfor blir det sittende her resten av livet".... Jeg vet det, jeg satte det bare litt på spissen. Jeg følte meg litt truffet, men jeg skal uansett ikke adoptere barn verken fra Kina eller andre steder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Jeg vet det, jeg satte det bare litt på spissen. Jeg følte meg litt truffet, men jeg skal uansett ikke adoptere barn verken fra Kina eller andre steder. Det kan vel egentlig ikke kalles å sette det på spissen når det ikke er relevant for saken Kina har innført disse reglene fordi de hadde langt flere søkere enn de hadde barn for adopsjon og det er vel da helt naturlig at de prøver å sette noen grenser som de tror vil være til barnas beste. Eller kanskje det bare skulle være fritt fram og førstemann helt uten regler. Og så er det selvfølgelig mulig å søke hjelp for å innfri kravene, hvis en virkelig vil... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Da regner jeg med at du pr def mener at alle med tilstander som potensielt kan bli livsfarlige eller kan medføre ekstra utfordringer i hverdagen heller ikke får lov til å få barn, da. Feks folk med diabetes, leddgikt, for ikke å snakke om folk som røyker. Og i alle fall folk med spiseforstyrrelser, fordi de fleste med en BMI på det nivået har en eller annen spiseforstyrrelse. Og ja, da er man jo nødvendigvis en dårlig forelder, eller??? Og hva med de som har høy BMI og bra helse? Ei venninne av meg har høy BMI, men har nettopp vært på helsjekk - og kom ut med "kjempekarakterer", feks lavere kolesterol- nivåer enn jeg som normalvektig hadde sist jeg sjekket. Har man ikke metabolsk syndrom, så er ikke overvekt i seg selv nødvendigvis noen risiko. Giverlandene er i sin fulle rett til å sette krav. Men at folk her ikke tenker lengre og sprer fordommer på den måten du gjør - altså at overvektige ikke har "skikk på livet sitt", det synes jeg er fryktelig. Har ikke Erna Solberg skikk på livet sitt? Er det noe som tyder på at hun ikke har det, bortsett fra at hun ikke tilsvarer dagens ideal til vekt? "Før man har såpass skikk på livet sitt at man mestrer vekten"? Hva slags holdning er det? 98% av overvektige klarer IKKE å mestre vekten - det er vel mer et tegn på at folk som er overvektige har et ekstra komplisert problem. Ikke at de generelt ikke "fikser livet sitt". Og som sagt, jeg ER ikke overvektig selv. Men jeg kjenner mange som er det, og jeg vet hva de sliter med i forbindelse med vekt. De sliter IKKE mer enn andre når det gjelder andre ting i livet sitt, og er det noe som i alle fall ikke er avhengig av vekt, så er det omsorgsevne for barn! Jeg blir like sjokkert hver gang det dukker opp en vektdebatt her inne. Må si at de som er overvektige ikke har mye sjans - de dømmes jo nord og ned bare pga utseendet sitt! Jeg er helt enig med deg i at det er mange fordommer mot overvektige, men her dreier det seg om en helt spesiell situasjon, der et land hadde helt uhåndterlig mange søkere ift. antall barn og da valgte å innføre en del regler. Regelen som angår overvekt er vel hverken mer eller mindre diskriminerende enn de andre som går på alder, sivil status, utdanning, økonomi m.m. De kunne selvfølgelig valgt å innføre kvoter el.l. isteden, men det ville jo også blitt veldig urettferdig. Selvfølgelig er mange overvektige ressurssterke mennesker, men statistisk sett ser det kanskje ikke slik ut? Og statistikk er et moment i saker som dette. Når det gjelder adopsjon er det faktisk slik at det stilles spesielle krav, hvilket vil si at en masse mennesker som ville være fullt ut istand til å ta vare på barn ikke blir godkjent. Samtidig ser jeg ikke helt hva som skulle være alternativet - fritt fram og førstemann til mølla? Jeg synes det er prisverdig å ta en diskusjon om dette med vekt, holdninger til kropp, fordommer og tabu m.m., men jeg er ikke helt sikker på at dette er den riktige kombinasjonen av tema. Men det var kanskje heller ikke poenget.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Da regner jeg med at du pr def mener at alle med tilstander som potensielt kan bli livsfarlige eller kan medføre ekstra utfordringer i hverdagen heller ikke får lov til å få barn, da. Feks folk med diabetes, leddgikt, for ikke å snakke om folk som røyker. Og i alle fall folk med spiseforstyrrelser, fordi de fleste med en BMI på det nivået har en eller annen spiseforstyrrelse. Og ja, da er man jo nødvendigvis en dårlig forelder, eller??? Og hva med de som har høy BMI og bra helse? Ei venninne av meg har høy BMI, men har nettopp vært på helsjekk - og kom ut med "kjempekarakterer", feks lavere kolesterol- nivåer enn jeg som normalvektig hadde sist jeg sjekket. Har man ikke metabolsk syndrom, så er ikke overvekt i seg selv nødvendigvis noen risiko. Giverlandene er i sin fulle rett til å sette krav. Men at folk her ikke tenker lengre og sprer fordommer på den måten du gjør - altså at overvektige ikke har "skikk på livet sitt", det synes jeg er fryktelig. Har ikke Erna Solberg skikk på livet sitt? Er det noe som tyder på at hun ikke har det, bortsett fra at hun ikke tilsvarer dagens ideal til vekt? "Før man har såpass skikk på livet sitt at man mestrer vekten"? Hva slags holdning er det? 98% av overvektige klarer IKKE å mestre vekten - det er vel mer et tegn på at folk som er overvektige har et ekstra komplisert problem. Ikke at de generelt ikke "fikser livet sitt". Og som sagt, jeg ER ikke overvektig selv. Men jeg kjenner mange som er det, og jeg vet hva de sliter med i forbindelse med vekt. De sliter IKKE mer enn andre når det gjelder andre ting i livet sitt, og er det noe som i alle fall ikke er avhengig av vekt, så er det omsorgsevne for barn! Jeg blir like sjokkert hver gang det dukker opp en vektdebatt her inne. Må si at de som er overvektige ikke har mye sjans - de dømmes jo nord og ned bare pga utseendet sitt! Bare en kommentar ift. de tilstandene du nevner: det er jo faktisk allerede slik at mennesker med f.eks leddgikt risikerer avslag. Det er altså ikke spesifikt overvektige mennesker som blir "diskriminert", men en masse for unge, for gamle, for lavt utdannede, for lite rike, for nygifte, for skilte, med for stor aldersforskjell mellom partnerne, for enslige, for nylig kreftsyke, for nedtrykte osv, osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Da regner jeg med at du pr def mener at alle med tilstander som potensielt kan bli livsfarlige eller kan medføre ekstra utfordringer i hverdagen heller ikke får lov til å få barn, da. Feks folk med diabetes, leddgikt, for ikke å snakke om folk som røyker. Og i alle fall folk med spiseforstyrrelser, fordi de fleste med en BMI på det nivået har en eller annen spiseforstyrrelse. Og ja, da er man jo nødvendigvis en dårlig forelder, eller??? Og hva med de som har høy BMI og bra helse? Ei venninne av meg har høy BMI, men har nettopp vært på helsjekk - og kom ut med "kjempekarakterer", feks lavere kolesterol- nivåer enn jeg som normalvektig hadde sist jeg sjekket. Har man ikke metabolsk syndrom, så er ikke overvekt i seg selv nødvendigvis noen risiko. Giverlandene er i sin fulle rett til å sette krav. Men at folk her ikke tenker lengre og sprer fordommer på den måten du gjør - altså at overvektige ikke har "skikk på livet sitt", det synes jeg er fryktelig. Har ikke Erna Solberg skikk på livet sitt? Er det noe som tyder på at hun ikke har det, bortsett fra at hun ikke tilsvarer dagens ideal til vekt? "Før man har såpass skikk på livet sitt at man mestrer vekten"? Hva slags holdning er det? 98% av overvektige klarer IKKE å mestre vekten - det er vel mer et tegn på at folk som er overvektige har et ekstra komplisert problem. Ikke at de generelt ikke "fikser livet sitt". Og som sagt, jeg ER ikke overvektig selv. Men jeg kjenner mange som er det, og jeg vet hva de sliter med i forbindelse med vekt. De sliter IKKE mer enn andre når det gjelder andre ting i livet sitt, og er det noe som i alle fall ikke er avhengig av vekt, så er det omsorgsevne for barn! Jeg blir like sjokkert hver gang det dukker opp en vektdebatt her inne. Må si at de som er overvektige ikke har mye sjans - de dømmes jo nord og ned bare pga utseendet sitt! Jeg er delvis enig med deg på mange punkter. Men det blir litt annerledes når BMI-grensa settes så høyt som 40. Da snakker vi som regel om ganske store begrensninger. Men de holdningene du beskriver, gjøres ofte gjeldende også for folk som bare er såpass overvektige at de avviker synlig fra idealene, og altså kan være langt unna helsefarlig overvekt. DET er ille. Akkurat adopsjon er ganske strengt uansett. Ref. innlegg nedenfor her om at man ligger tynt an dersom man har hatt, og blitt behandlet for, psykiske nedturer pga. en årelang historie med spontanaborter, dødfødsler og tap av levendefødte barn. Noe som ikke er helt utenkelig for adopsjonssøkere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilje30 Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Det kan vel egentlig ikke kalles å sette det på spissen når det ikke er relevant for saken Kina har innført disse reglene fordi de hadde langt flere søkere enn de hadde barn for adopsjon og det er vel da helt naturlig at de prøver å sette noen grenser som de tror vil være til barnas beste. Eller kanskje det bare skulle være fritt fram og førstemann helt uten regler. Og så er det selvfølgelig mulig å søke hjelp for å innfri kravene, hvis en virkelig vil... Det er jo forskjell på reagere på at overvektige ikke får adoptere og mene at det skal være fritt frem. Jeg synest det er flott at Kina kan sette grenser nå og at det ikke er et umettelig tilgang på uønskede kinesiske jentebabyer. Jentene har fått en høyere status og det er mer innenlandsadopsjoner. At det settes en grenser er greit, men det er vondt å lese når noen setter det i sammenheng med omsorgsevne og fare for at barnet blir overvektig. Da er det bedre å påpeke de helserisikoer som overvekt kan føre til og ikke omsorgsevnen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Helt i orden. ) Men det er jo ikke til å komme bort fra at _mange_ av de som er overvektige også har overvektige barn... Og det er ikke noen ønskesituasjon for noen barn, samme hvor mye du påstår at din venninne er i kjempeform til tross for sin høye bmi så er stor overvekt skadelig i lengden. Så jeg mener fremdeles at sterk overvekt bør være en legitim grunn til avslag på adopsjonssøknad ja. ''Men det er jo ikke til å komme bort fra at _mange_ av de som er overvektige også har overvektige barn... '' Om dette er betinget av arv/genetikk, så vil dette neppe omfatte adoptivbarna, eller hva? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 ''Men det er jo ikke til å komme bort fra at _mange_ av de som er overvektige også har overvektige barn... '' Om dette er betinget av arv/genetikk, så vil dette neppe omfatte adoptivbarna, eller hva? Men det vet man jo ikke alltid. Uansett er det mulig å gjøre noe med det, det er flere bare her inne som er på full fart ned til en mer normal vekt. BMI over 40 er og blir livsfarlig. Og jeg synes man "skylder" et eventuelt adoptivbarn å være i best mulig fysisk (og psykisk) form før man adopterer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Jeg er delvis enig med deg på mange punkter. Men det blir litt annerledes når BMI-grensa settes så høyt som 40. Da snakker vi som regel om ganske store begrensninger. Men de holdningene du beskriver, gjøres ofte gjeldende også for folk som bare er såpass overvektige at de avviker synlig fra idealene, og altså kan være langt unna helsefarlig overvekt. DET er ille. Akkurat adopsjon er ganske strengt uansett. Ref. innlegg nedenfor her om at man ligger tynt an dersom man har hatt, og blitt behandlet for, psykiske nedturer pga. en årelang historie med spontanaborter, dødfødsler og tap av levendefødte barn. Noe som ikke er helt utenkelig for adopsjonssøkere. Jeg er enig i at BMI på 40 naturligvis ikke er heldig. Men jeg synes det er ille at de eneste som skal måles og veies, bokstavelig talt, på grunnlag av risiko for helse, er de overvektige. Ikke de som røyker, ikke de som lever frykelig usunt, selv om de er normalvektige, ikke de som har arvelig risiko for sykdommer (noe de fleste med en BMI på 40 for så vidt har, vil jeg anta - atlså arvelig disponert for den kroniske sykdom overvekt). Kina og alle andre giverland er i sin rett til å stille de krav de vil. De kan vi ikke gjøre noe med. Men jeg synes det er like ille hver gang noen forsvarer at overvektige skal diskrimineres så til de grader i forhold til andre som er like langt ut å kjøre. Overvektige er fritt vilt for tida, sånn er det bare. Og de må være ytterst frustrerende å bli bedømt bare etter å ha blitt kastet et blikk på. Noe av det samme som folk med handicap, annen hudfarge osv blir utsatt for, tipper jeg. Ikke bra, noe av det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Bare en kommentar ift. de tilstandene du nevner: det er jo faktisk allerede slik at mennesker med f.eks leddgikt risikerer avslag. Det er altså ikke spesifikt overvektige mennesker som blir "diskriminert", men en masse for unge, for gamle, for lavt utdannede, for lite rike, for nygifte, for skilte, med for stor aldersforskjell mellom partnerne, for enslige, for nylig kreftsyke, for nedtrykte osv, osv. Men det er forskjell på at noen ikke får adoptere på grunn av sykdommer/tilstander de faktisk har, i forhold til å ikke få adoptere på grunnlag av risiko for sykdom. Dersom en med BMI på 40 har hatt hjerteinfarkt eller fått diabetes så er det en annen greie, da er det sykdom det er snakk om . Ikke risiko for sykdom. Risiko for sykdom er det mange som har, på forskjellig vis og nivåer. Men det er bare overvektige som opplever konsekvenser av risiko. Den eneste grunnen til det, er naturligvis at man innbiller seg at den risikoen enkelt lar seg måle i form av BMI. Noe som i beste fall er tøys. Men om Kina bestemmer at overvektige ikke får adoptere, så er jo det deres privilegium. Det som ikke er greit, er at man i Norge setter likhetstegn mellom overvekt og omsorgsevne, og overvekt og manglende selvdisiplin, manglende intelligens, manglende evne til å ta vare på seg selv. Og de holdningene stiger opp fra asken i hver eneste diskusjon om overvekt her inne. Skremmende! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Jeg er helt enig med deg i at det er mange fordommer mot overvektige, men her dreier det seg om en helt spesiell situasjon, der et land hadde helt uhåndterlig mange søkere ift. antall barn og da valgte å innføre en del regler. Regelen som angår overvekt er vel hverken mer eller mindre diskriminerende enn de andre som går på alder, sivil status, utdanning, økonomi m.m. De kunne selvfølgelig valgt å innføre kvoter el.l. isteden, men det ville jo også blitt veldig urettferdig. Selvfølgelig er mange overvektige ressurssterke mennesker, men statistisk sett ser det kanskje ikke slik ut? Og statistikk er et moment i saker som dette. Når det gjelder adopsjon er det faktisk slik at det stilles spesielle krav, hvilket vil si at en masse mennesker som ville være fullt ut istand til å ta vare på barn ikke blir godkjent. Samtidig ser jeg ikke helt hva som skulle være alternativet - fritt fram og førstemann til mølla? Jeg synes det er prisverdig å ta en diskusjon om dette med vekt, holdninger til kropp, fordommer og tabu m.m., men jeg er ikke helt sikker på at dette er den riktige kombinasjonen av tema. Men det var kanskje heller ikke poenget.... Nei, jeg er enig i at i forhold til adopsjon så er det en annen greie. Og det var ikke det med adopsjon jeg egentlig trigget på. Det var det jeg opplevde som en nedlatende kommentar fra lillemus om at de må "ha orden på helsa si" før de adopterer/får barn - for ellers kan de i alle fall ikke ta hånd om barn, liksom.... Når det gjelder adopsjon, så er jeg enig i at man skal velge best mulige foreldre for barna, og at helse er et moment i det. Men det er ikke det eneste momentet, og at feks en høy BMI diskvalifiesrere uten at man tar hensyn til andre ting, det synes jeg er dumt av Kina. Men det er som sagt deres privilegium. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Det er jo forskjell på reagere på at overvektige ikke får adoptere og mene at det skal være fritt frem. Jeg synest det er flott at Kina kan sette grenser nå og at det ikke er et umettelig tilgang på uønskede kinesiske jentebabyer. Jentene har fått en høyere status og det er mer innenlandsadopsjoner. At det settes en grenser er greit, men det er vondt å lese når noen setter det i sammenheng med omsorgsevne og fare for at barnet blir overvektig. Da er det bedre å påpeke de helserisikoer som overvekt kan føre til og ikke omsorgsevnen. SÅÅÅÅ enig med deg!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Men det vet man jo ikke alltid. Uansett er det mulig å gjøre noe med det, det er flere bare her inne som er på full fart ned til en mer normal vekt. BMI over 40 er og blir livsfarlig. Og jeg synes man "skylder" et eventuelt adoptivbarn å være i best mulig fysisk (og psykisk) form før man adopterer. Jeg er ikke uenig i det, men det er unyansert å påstå at mennesker med en BMI på 40+ ikke har noe å bidra med til et barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Men det er forskjell på at noen ikke får adoptere på grunn av sykdommer/tilstander de faktisk har, i forhold til å ikke få adoptere på grunnlag av risiko for sykdom. Dersom en med BMI på 40 har hatt hjerteinfarkt eller fått diabetes så er det en annen greie, da er det sykdom det er snakk om . Ikke risiko for sykdom. Risiko for sykdom er det mange som har, på forskjellig vis og nivåer. Men det er bare overvektige som opplever konsekvenser av risiko. Den eneste grunnen til det, er naturligvis at man innbiller seg at den risikoen enkelt lar seg måle i form av BMI. Noe som i beste fall er tøys. Men om Kina bestemmer at overvektige ikke får adoptere, så er jo det deres privilegium. Det som ikke er greit, er at man i Norge setter likhetstegn mellom overvekt og omsorgsevne, og overvekt og manglende selvdisiplin, manglende intelligens, manglende evne til å ta vare på seg selv. Og de holdningene stiger opp fra asken i hver eneste diskusjon om overvekt her inne. Skremmende! Et bra innlegg, tzatziki! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Jeg er ikke uenig i det, men det er unyansert å påstå at mennesker med en BMI på 40+ ikke har noe å bidra med til et barn. De fleste barnekjære mennesker har sikkert noe å bidra med når det gjelder barn. Men fete mennesker er mer utsatt for sykdommer og tidlig død. Og tap av kjær forelder tidlig er ikke gunstig for noen barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
plommeblomst Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Men det er forskjell på at noen ikke får adoptere på grunn av sykdommer/tilstander de faktisk har, i forhold til å ikke få adoptere på grunnlag av risiko for sykdom. Dersom en med BMI på 40 har hatt hjerteinfarkt eller fått diabetes så er det en annen greie, da er det sykdom det er snakk om . Ikke risiko for sykdom. Risiko for sykdom er det mange som har, på forskjellig vis og nivåer. Men det er bare overvektige som opplever konsekvenser av risiko. Den eneste grunnen til det, er naturligvis at man innbiller seg at den risikoen enkelt lar seg måle i form av BMI. Noe som i beste fall er tøys. Men om Kina bestemmer at overvektige ikke får adoptere, så er jo det deres privilegium. Det som ikke er greit, er at man i Norge setter likhetstegn mellom overvekt og omsorgsevne, og overvekt og manglende selvdisiplin, manglende intelligens, manglende evne til å ta vare på seg selv. Og de holdningene stiger opp fra asken i hver eneste diskusjon om overvekt her inne. Skremmende! Veldig bra skrevet! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 De fleste barnekjære mennesker har sikkert noe å bidra med når det gjelder barn. Men fete mennesker er mer utsatt for sykdommer og tidlig død. Og tap av kjær forelder tidlig er ikke gunstig for noen barn. Og røykere er mer utsatt enn noen andre, uten at det får noe som helst av konsekvenser. En ting er å behandle folk ut i fra risiko, en annen ting er å forskjellsbehandle folk sammenliknet med folk med tilsvarende, eller til og med større, risiko. Det er det siste som blir gjort her. Og de aller fleste overvektige lever til ungene er voksne og vel så det. Det er tross alt, vansligvis, ikke snakk om risiko for tidlig død, det er snakk om risiko for tidligere død enn om man var normalvektig. Og det er uansett vanskelig å spå, spesielt om fremtiden. Det samme gjelder for røykere, for så vidt. Derfor blir hele greia etter min mening ekstra "søk". Kina er i sin fulle rett til å gjøre hva de vil. Men vi trenger jo ikke å støtte beslutninger som ikke er fattet på solid, objektivt og ikke-diskriminerende grunnlag, av den grunn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Og røykere er mer utsatt enn noen andre, uten at det får noe som helst av konsekvenser. En ting er å behandle folk ut i fra risiko, en annen ting er å forskjellsbehandle folk sammenliknet med folk med tilsvarende, eller til og med større, risiko. Det er det siste som blir gjort her. Og de aller fleste overvektige lever til ungene er voksne og vel så det. Det er tross alt, vansligvis, ikke snakk om risiko for tidlig død, det er snakk om risiko for tidligere død enn om man var normalvektig. Og det er uansett vanskelig å spå, spesielt om fremtiden. Det samme gjelder for røykere, for så vidt. Derfor blir hele greia etter min mening ekstra "søk". Kina er i sin fulle rett til å gjøre hva de vil. Men vi trenger jo ikke å støtte beslutninger som ikke er fattet på solid, objektivt og ikke-diskriminerende grunnlag, av den grunn. ''Kina er i sin fulle rett til å gjøre hva de vil. Men vi trenger jo ikke å støtte beslutninger som ikke er fattet på solid, objektivt og ikke-diskriminerende grunnlag, av den grunn.'' Det finnes ikkje èn eneste beslutning fatta av mennesker som er _objektiv_ det er min mening. Og om beslutningene skal fattes på ett "ikke-diskriminerende grunnlag", så bør jo også pedofile få adoptere barn da, for å sette det helt på spissen!? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilje30 Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 ''Kina er i sin fulle rett til å gjøre hva de vil. Men vi trenger jo ikke å støtte beslutninger som ikke er fattet på solid, objektivt og ikke-diskriminerende grunnlag, av den grunn.'' Det finnes ikkje èn eneste beslutning fatta av mennesker som er _objektiv_ det er min mening. Og om beslutningene skal fattes på ett "ikke-diskriminerende grunnlag", så bør jo også pedofile få adoptere barn da, for å sette det helt på spissen!? Hva faen blander du pedofile inn i dette, unnskyld språkbruket. Jamnstiller du morskjærligheten til en overvektig kvinne med sexuell utnyttelse av barn. Dette begynner å ligne på agumentasjonen til kristne fanatikere i homofildebatten. Skal vi la to av samme kjønn kunne gifte seg, hvorfor ikke la folk gifte seg med hester og kuer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.