Gå til innhold

De nye tennene kommer så langt bak

Gjest ukjent med tannfelling og nye tenner

Anbefalte innlegg

Gjest ukjent med tannfelling og nye tenner

Gutten vår på 7 år har mistet de to nederste tennene, og det kommer to nye men de kommer et godt stykke innover (mot tungen). Vi var hos tannpleieren og hun sa at det ikke var noe å gjøre med det nå, og at vi bare måtte se det ann.

Idag så vi at det begynner å skje noe oppe også med fortennene. Vi kan kjenne at de noe tennene er på vei, men ikke se de ennå. Melketennene var løse for en tid tilbake siden, men ikke lenger nå. Er det noen som kan noe om dette emnet? er det normalt? Eller bør vi få trukket disse fortennene? Jeg er redd at han kan komme til å slite med fryktelig skjeve tenner hvis ikke noe blir gjort, men er redd at hvis vi ringer tannpleieren igjen får vi bare samme svar igjen; at vi må vente og se og ikke det er noe å gjøre.

Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

Jeg har sett dette hos to av mine barn. Det har sett ut som om tennene kommer helt feil ut i forhold til de som var. Når tennene er ute er de kommet på plass av seg selv :)

Du kan ikke gjøre annet enn å vente og se. Hvis det ikke retter seg kan det bli aktuelt med tannregulering, men det vurderes ikke før han er litt eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennene i undermunnen er det ingen fare med. Tungen fungerer som en naturlig regulering og får tennene fint på plass. Sønnen min fikk to tenner langt inn i gommen mot tungen. Det så helt merkelig ut. Men i løpet av et halvt år(?) var tennene på plass der de skulle være.

Tennene i overmunnen må dere vel bare følge litt med på. Kommer det ut et nytt sett med tenner uten at de gamle er noe løse, bør dere nok ringe tannlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Tennene i undermunnen er det ingen fare med. Tungen fungerer som en naturlig regulering og får tennene fint på plass. Sønnen min fikk to tenner langt inn i gommen mot tungen. Det så helt merkelig ut. Men i løpet av et halvt år(?) var tennene på plass der de skulle være.

Tennene i overmunnen må dere vel bare følge litt med på. Kommer det ut et nytt sett med tenner uten at de gamle er noe løse, bør dere nok ringe tannlegen.

''Tennene i overmunnen må dere vel bare følge litt med på. Kommer det ut et nytt sett med tenner uten at de gamle er noe løse, bør dere nok ringe tannlegen.''

Vi hadde et sånt tilfelle her, og de tennene ser helt fine ut nå. Det tok noen måneder. De gamle tennene var løse, men de nye var kommet endel ut før de gamle ramlet ut. De nye var helt feil plassert, men er kjempefine nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poden her har i perioder sett ut som om tennene hans er slengt inn i munnen på måfå. Men i de periodene han har hatt en tann eller to for lite har de gått seg fint til, helt til tennene har kommet helt ut igjen og laget kaos. :o)

Kjeven er jo ikke utvokst på lenge ennå og man starter ikke med regulering før kjeven er utvokst og de fleste tennene (ikke visdomstennene da) har kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos vår gutt var det likt med de nedre fortennene. Det tok tid, men nå har de rettet seg opp og kommet lengre frem. Han hadde og lenge to sett med tenner, men mistet melketennene av seg selv. Spurte tannpleieren om dette og hun sa at han skulle rikke på de, de ville falle ut til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poden her har i perioder sett ut som om tennene hans er slengt inn i munnen på måfå. Men i de periodene han har hatt en tann eller to for lite har de gått seg fint til, helt til tennene har kommet helt ut igjen og laget kaos. :o)

Kjeven er jo ikke utvokst på lenge ennå og man starter ikke med regulering før kjeven er utvokst og de fleste tennene (ikke visdomstennene da) har kommet.

Jeg husker godt jeg var første i klassen med regulering - 9,5 år gammel. Mistet tenner tidlig, og den lille munnen min var for liten til å ta i mot alle de nye store tennene som kom. Måtte trekke en del melketenner før reguleringen kom på plass for ikke å lage totalt kaos. Ikke gøy. Men kjeven min var da ikke utvokst så tidlig? Datteren min var en av de tregeste til å miste tenner i sin klasse - vi forsøkte å fortelle henne fordelene ved sen tannfelling - men det er klart det ikke er gøy å ikke miste tenner når "alle" andre gjør det. Hun fikk også tenner langt inne i munnen nede, men det gikk fort på plass dit det skulle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker godt jeg var første i klassen med regulering - 9,5 år gammel. Mistet tenner tidlig, og den lille munnen min var for liten til å ta i mot alle de nye store tennene som kom. Måtte trekke en del melketenner før reguleringen kom på plass for ikke å lage totalt kaos. Ikke gøy. Men kjeven min var da ikke utvokst så tidlig? Datteren min var en av de tregeste til å miste tenner i sin klasse - vi forsøkte å fortelle henne fordelene ved sen tannfelling - men det er klart det ikke er gøy å ikke miste tenner når "alle" andre gjør det. Hun fikk også tenner langt inne i munnen nede, men det gikk fort på plass dit det skulle være.

Poden min var tidlig med å begynne å miste tenner, den første falt ut rundt 5-årsdagen. Han mistet en når vi var i Køben for noen uker siden, men jeg har fullstendig mistet oversikten over hva han har mistet og hvor mange fler han skal miste. :o)

Men vi har en tannlege i "familien" så han blir godt tatt vare på. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TUSEN TAKK FOR FLOTTE TILBAKEMELDINGER

Det roet en mammaens engselse:) Skjønner at dette ikke er helt uvanlig, så da ser vi det ann en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...