Gå til innhold

"Alle eller ingen"

Jorunn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest liberte

Aldri vil jeg invitere mobberne, de voldelige, de som forsurer klassemiljøet osv

I vårt hjem kommer de vi liker å omgås, og det kan ingen endre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første reaksjon var at lærerne gjorde det riktige, selv om lærerne ikke har rett til å blande seg inn i privatlivet til folk.

Da jeg leste argumentasjonen til faren forstår jeg han godt.

Jeg hadde heller ikke invitert noen om de hadde mobbet mine barn. Noe annet er om de bare var uvenner en periode, men ikke om det var systematisk mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Aldri vil jeg invitere mobberne, de voldelige, de som forsurer klassemiljøet osv

I vårt hjem kommer de vi liker å omgås, og det kan ingen endre!

Nei, men da kan jo du og andre som ikke vil invitere alle, forholde seg til skolens regler hvis det finnes slike. Her var de blitt enige om at invitajsoner ikke skulle deles ut på skolen dersom ikke alle ble invitert. Det er sannsynligvis farens egen skyld at han evt. ikke var klar over regelen.

Jeg synes læreren var modig, de fleste tør ikke å håndheve slike regler.

HVem som tyranniserer og forsurer en skoleklasse er dessuten ofte et utslag av øyet som ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Min første reaksjon var at lærerne gjorde det riktige, selv om lærerne ikke har rett til å blande seg inn i privatlivet til folk.

Jeg hadde heller ikke invitert noen om de hadde mobbet mine barn. Noe annet er om de bare var uvenner en periode, men ikke om det var systematisk mobbing.

Hadde ikke jeg heller gjort, men jeg hadde forholdt meg til skolens regler for invitasjoner for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke jeg heller gjort, men jeg hadde forholdt meg til skolens regler for invitasjoner for det.

Da min eldste gikk på barneskolen tok læreren det opp på foreldremøte at det skulle være alle eller ingen, eller så kunnne man invitere halvparten. Ikke lov til å utestenge 1 eller 2.

Jeg synes denne regelen er helt grei, men om mine barn hadde blitt mobbet, hadde jeg ikke forholdt meg til det.

Jeg hadde løst det ved å sende invitasjonen i posten, istedenfor å dele dem ut på skolen. Da kunne ikke skolen ha blandet seg inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Da min eldste gikk på barneskolen tok læreren det opp på foreldremøte at det skulle være alle eller ingen, eller så kunnne man invitere halvparten. Ikke lov til å utestenge 1 eller 2.

Jeg synes denne regelen er helt grei, men om mine barn hadde blitt mobbet, hadde jeg ikke forholdt meg til det.

Jeg hadde løst det ved å sende invitasjonen i posten, istedenfor å dele dem ut på skolen. Da kunne ikke skolen ha blandet seg inn i det.

Jeg mente at jeg ville forholdt meg til regler for å sende ut invitasjon.

Synes ikke at skolen kan bestemme hvem man skal invitere, selv om de kan foreslå retningslinjer og håpe at folk forholder seg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nomobbing

Kanskje bursdagsbarnet hadde mobbet han som han igjen ikke var bedt til ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Problemet her er ikke hvem som er invitert - problemet er måten det ble gjort på.

Jeg er også enig med faren, men det betyr ikke at det er greit å dele ut invitasjonen i skolegården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men da kan jo du og andre som ikke vil invitere alle, forholde seg til skolens regler hvis det finnes slike. Her var de blitt enige om at invitajsoner ikke skulle deles ut på skolen dersom ikke alle ble invitert. Det er sannsynligvis farens egen skyld at han evt. ikke var klar over regelen.

Jeg synes læreren var modig, de fleste tør ikke å håndheve slike regler.

HVem som tyranniserer og forsurer en skoleklasse er dessuten ofte et utslag av øyet som ser.

MÅ bare si meg uenig i den siste setningen din! I 9 av 10 tilfeller er det IKKE avhengig av øyet som ser hvem som forsurer et klassemiljø! Det er som regel svært lett å identifisere mobberen og mobbeofferet. Den holdningen med at "de er sikkert like gode" må vi komme til livs for å komme mobbingen til livs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ bare si meg uenig i den siste setningen din! I 9 av 10 tilfeller er det IKKE avhengig av øyet som ser hvem som forsurer et klassemiljø! Det er som regel svært lett å identifisere mobberen og mobbeofferet. Den holdningen med at "de er sikkert like gode" må vi komme til livs for å komme mobbingen til livs!

Det har du helt rett i.

Men mange mener at det ofte er mobbeofferet som er skyld i mobbingen, utifra vedkommendes adferd. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i.

Men mange mener at det ofte er mobbeofferet som er skyld i mobbingen, utifra vedkommendes adferd. *sukk*

Og INGENTING kan vel være mer ødeleggende for et barnesinn enn akkurat det: "Det er sikkert meg det er noe galt med!". Det SISTE disse barna trenger er voksne som mener at det alltid er skyld på begge sider. Som regel er det ikke det!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Og INGENTING kan vel være mer ødeleggende for et barnesinn enn akkurat det: "Det er sikkert meg det er noe galt med!". Det SISTE disse barna trenger er voksne som mener at det alltid er skyld på begge sider. Som regel er det ikke det!

mvh

Jeg er faktisk uenig med deg. Jeg er enig med deg i at mobbing uansett ikke skal forekomme, dvs at typiske "mobbestrategier" aldri kan forklares med at det er den som blir mobbet sin feil. Utfrysing, ukvemsord og fysisk mobbing skal aldri forekomme, og kan ikke forklares med mobbeofferets atferd. Så langt tror jeg vi er enige.

Men jeg har det siste året vært vitne til et tilfelle hvor et barn er så sosialt inkompetent, uten at foreldrene er villig til å se det, at de andre barna synes det er vanskelig å leke med det. Så - som mottrekk - tyr naturligvis det sosialt inkomptetente barnet til mestringsstrategier som ikke faller spesielt godt ut - feks ved å true de barna som faktisk vil leke med det med å fortelle hemmeligheter, sladre osv dersom de ikke gjør som barnet sier. Dette sosialt inkompetente barnet blir dermed både mobber og mobbeoffer, men atferden kan i hovedsak forklares med sosial inkompetanse.

Slike problemstillinger er meg bekjent ikke særlig uvanlig, og de er vanskelige å ta tak i. Spesielt så lenge foreldrene til det "inkompetente barnet" ikke ser at barnet har problemer, men bare legger skylden på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet her er ikke hvem som er invitert - problemet er måten det ble gjort på.

Jeg er også enig med faren, men det betyr ikke at det er greit å dele ut invitasjonen i skolegården.

"Jeg er også enig med faren, men det betyr ikke at det er greit å dele ut invitasjonen i skolegården"

Det var jo det jeg skrev. Les en gang til du:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Idiotisk å dele invitasjonene ut på skolen! Lærere har plikt til å reagere på slikt, uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Näckrosa

Nei, men da deler man heller ikke ut invitasjonene på skolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Lærer'n gjorde rett i å håndheve noe som tydeligvis er en sentral regel: å ikke dele ut invitasjoner på skolens område dersom ikke alle av en gruppe blir bedt.

2. Faren gjorde rett i ikke å invitere de to som tydeligvis ikke liker hans sønn, som jo er den som skulle feire. Han har helt rett i at man inviterer jo ikke folk som ikke liker en, og heller ikke folk en selv ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes skolen handlet riktig. Lærern skulle ha tatt kontakt med foreldrene og forklart hvorfor, så skulle foreldrene ha levert ut invitasjonene privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...