Gå til innhold

Huskeregler for barns sikkerhet...

Gjest tips til nybakte mødre

Anbefalte innlegg

Frustrerte mødre som vi er i ammetåke osv...

Har dere noen tips for ting man bør huske på så ikke babyen kommer til skade?

Her er noen:

Buss.

Bær helst ungen inn i bussen, men sover babyen

kan du forsiktig ta vogna inn, er det en "gammeldags" buss

bør du få hjelp til å bære vogna inn. NB! Pass på håndtak som kan knekke!

I bussen bør du sette på bremsene, fint om vogna har bremser både foran og bak, det er tryggest. Likevel bør du stå/sitte i nærheten og holde i vogna i tilfelle bussen bråbremser/kraftige svinger...

Vær også forsiktig når du skal ut av bussen.

Ikke amm i bussen.

I butikker:

Ikke gå fra vogna, det finnes nok av galninger der ute.

Pass på at babyen ikke er for varmt kledd, husk at det er varmere inne enn ute, også i butikker. Kjenn etter i nakken at babyen ikke er klam.

Husk det er farligere for babyer å svette enn å fryse litt!

I trapper:

Hold godt tak i babyen med ene hånda og støtt deg i rekkverket i den andre.

Pass på trinnene så du ikke snubler!

Stellebordet:

Har du stellebord med opphøyde kanter er dette bra, og ekstra bra om det er sikkerhetssele. Likevel - gå aldri fra stellebordet!

Ikke ha tunge løse gjenstander i nærheten.

Ved bading:

Pass på holde hodet til babyen over vann. Ha alltid et godt grep rundt overarmen med støtte under nakken. Pass på at du ikke blir oljete og sleip på hånda slik at ungen glir ut av grepet. Pass på at ungen ikke spenner fra så hodet treffer kanten på baljen.

Ved lekekroken:

Ikke ha reoler som kan velte over babyen eller tunge ting som kan ramle ned. Vær spesielt obs på dette om babyen har storesøsken.

Ikke la små deler ligge på gulvet/i rekkevidde for babyen. Pass på hvis babyen har storesøsken at de ikke lar leker med små deler ligge på gulvet der babyen krabber. De kan få i halsen!!!

Ved mating:

Fullamm så lenge som mulig, helst i 6 mnd. Etter 6 mnd må babyen få tillegg av annen mat, begynn da først med tynn grøt og prøv deg frem etterhvert.

Gi tran eller D-vitamindråper fra 4 mnd alder.

Ikke hell flytende væske rett i munnen på babyen, om babyen ikke er klar kan hun/han få i vrangstrupen. La babyen heller slurpe i seg drikken i sitt tempo.

Dette litt avhengig av alder på babyen. Tåteflaske klarer babyen å regulere selv slik at de svelger unna etterhvert.

Ikke gi for store biter mat, unngå skorpe på brødskiva den første tia.

Søvn:

Ikke ha for mange ting/leker i senga. Et par myke små kosebamser holder.

Babyer skal ikke ha pute. Korthåret lammeskinn skal være bra for babyer å sove på og regulere temperaturen.

Temperaturen i rommet babyen sover på bør være 18 grader. Kjenn i nakken om babyen er for varm. En tynn pyjamas er bra, men er det midt på sommeren og varmt i rommet kan det ofte holde å bare ligge i bleien med et helsepledd over. På vinteren er det greit med dyne. Pass på at babyen ikke får dynen over hodet!

Samsoving er greit om dere har bred nok seng, helst 180 (litt avhengig av hvor fete foreldra er hehe), ingen av dere bør røyke, dere må være friske og ikke bruke beroligende eller søvndyssende medikamenter, og dere bør ikke være ekstremt overvektige (sier seg selv 200 kg på en 4 kg's baby... stakkars!!!).

La babyen sove midt mellom dere, ammemadrass er bra da den har egne kanter en kan ha opp så babyen blir adskilt. La babyen ha egen babydyne, deres egen er for stor og tykk og kan lett havne over hodet på babyen når dere sover.

Ikke la babyen sove alene i "storsenga" på kanten, da kan hun/han rulle utfor. Om dere skal forlate babyen en liten stund, pass på at hun/han ligger så langt inne på senga at hun/han ikke ruller utfor, evnt. flytt babyen over i sin egen seng!

Det er egentlig best for babyen (og dere) å sove i egen seng.

Om dere sover med åpent vindu, er myggnett lurt, de selger egne sengehimler med myggnett, disse kan få babyen til å føle seg litt tryggere pga det blir litt lunt, som i vogna... men hvite kan virke skremmende på enkelte har jeg erfart. Myggnett, så slipper du myggstikk og vepsestikk!

Du trenger ikke hoppe til og se til babyen bare du hører et lite grynt om natta,

og heller ikke om du ser babyen ligger helt stille og du ikke hører babyen puste... babyer puster av og til veldig lydløst.

La babyen ligge flatt, uten pute og på rygg. Aldri på mage!

La babyen sovne med smokk i munnen, babyen sovner lettere da og det sies også at det reduserer spedbarnsdødeligheten fordi babyer med smokk våkner lettere om det er noe.

Har dere flere tips, evnt. kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

Ikke gi fint brød eller boller til barn under 1 1/2 år da de kan lagre det i ganen, og ved forsøk på svelging av dette kan de sette det skikkelig i halsen....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Å huff å huff. Det er et under at mine 5 har overlevd.

Det var da et negativt svar!

Man skal ikke basere ungenes liv på andel av flaks eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn under 135 cm skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt.

Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom det finnes i bilen. Dersom slikt utstyr ikke finnes i bilen skal bilens ordinære bilbelte brukes.

Kravene om særskilt barnesikringsutstyr gjelder ikke for barn som veier over 36 kg (uavhengig av høyde). Disse barna skal bruke ordinært bilbelte. Det er viktig at bilbeltet ligger over barnets skulder og ikke over halsen.

Barn skal ikke transporteres i bakovervendt barnestol i forsetet der det er kollisjonspute. Unntaket er hvis kollisjonsputen er deaktivert (koblet ut) manuelt eller automatisk.

Barn under tre år kan ikke transporteres i bil som ikke har bilbelte montert.

Det finnes mange ulike typer godkjent sikringsutstyr i ulike vektklasser. De nye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mallet

Anbefalingen på tran er fra fire uker, ikke fire måneder.

Angående bussen synes jeg du er lite realistisk. Det kunne aldri falle meg inn å ta babyen ut av vognen før jeg går inn på bussen, og jeg har aldri sett noen gjøre det heller. Hva slags skade er det egentlig man skal forebygge med dette? Og hvordan skal en person med en baby på armen klare å få med seg vognen inn på bussen? Det er såvidt folk gidder å gi en hånd med å løfte, jeg ser ikke akkurat for meg at to kjekke ungdommer skal sprette opp og ta hver sin ende av vognen inn på bussen og stable den pent mellom de to andre vognene midt i rushtiden mens jeg setter meg ned med babyen og venter på at de skal bli ferdige før jeg legger ungen på plass igjen, alt dette selvsagt mens sjåføren høflig venter med å kjøre slik at jeg ikke skal stå i fare for å snuble mens jeg har ungen på armen. Nei, da synes jeg faktisk det er tryggere å ha ungen i vognen hele tiden.

Ellers: Sikkerhet er bra, men alt med måte. Hvis man skal polstre seg på alle bauger og kanter ender man bare med å være bekymret for alt mulig. Det blir man bare stressa av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Hva i all verden er en ammemadrass?

Har ammet i tilsammen 4 år- men aldri brukt hverken amme- eller amme-pute. Det fantes ikke da. Og jeg savnet det heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er en ammemadrass?

De selger det på ammehjelpen. En annen fordel med ammemadrass er at den beskytter madrassen i sengen mot evnt. avføring/tiss/gulp/morsmelk, lett å rengjøre er den og. Og om barnet sovner i senga til foreldra, er det lettere å flytte barnet over i egen seng uten at babyen våkner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalingen på tran er fra fire uker, ikke fire måneder.

Angående bussen synes jeg du er lite realistisk. Det kunne aldri falle meg inn å ta babyen ut av vognen før jeg går inn på bussen, og jeg har aldri sett noen gjøre det heller. Hva slags skade er det egentlig man skal forebygge med dette? Og hvordan skal en person med en baby på armen klare å få med seg vognen inn på bussen? Det er såvidt folk gidder å gi en hånd med å løfte, jeg ser ikke akkurat for meg at to kjekke ungdommer skal sprette opp og ta hver sin ende av vognen inn på bussen og stable den pent mellom de to andre vognene midt i rushtiden mens jeg setter meg ned med babyen og venter på at de skal bli ferdige før jeg legger ungen på plass igjen, alt dette selvsagt mens sjåføren høflig venter med å kjøre slik at jeg ikke skal stå i fare for å snuble mens jeg har ungen på armen. Nei, da synes jeg faktisk det er tryggere å ha ungen i vognen hele tiden.

Ellers: Sikkerhet er bra, men alt med måte. Hvis man skal polstre seg på alle bauger og kanter ender man bare med å være bekymret for alt mulig. Det blir man bare stressa av.

Ja, sorry, mente tran fra 4 uker da :) En liten skriveleif bare.

Ellers er rådene bare veiledende, det er opptil enhver mor hvor "hysterisk" hun ønsker å være hehe :D Men det er veldig mange som er uforsiktige uten å tenke over det.... Så å ta visse forholdsregler er bra.

Det med å ta vognen inn i bussen har med sikkerhet å gjøre, det har nylig vært utført tester på barnevogner, og det viste seg at håndtakene kunne knekke! Derfor måtte man være forsiktig når man bar inn vognen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellenbaby

Og pass på at du er stødig på beina... Kjempefin huskeliste! Jeg skal ihvertfall være veldig obs på alt mulig. Orker ikke en skremsels opplevelse til!

Sa lille meg som fortsatt sliter med stoooor skyldfølelse...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

generelt ok liste, men synes den til tider er litt småhysterisk og har en del overdreven språkbruk...

'''' Bær helst ungen inn i bussen, men sover babyen kan du forsiktig ta vogna inn, er det en "gammeldags" buss bør du få hjelp til å bære vogna inn. ''''

Skjønner heller ikke hvorfor man skal bære ungen inn..€.

''''I butikker: Ikke gå fra vogna, det finnes nok av galninger €der ute.''''

Kommer vel an på hvor i verden man er og hvor langt unna man går. For meg blir det litt som å si at man ikke skal la barna gå hjem fra skolen alene for det er nok av galninger der ute. Egentlig er det jo ikke så mange galninger der ute.

''''Husk det er farligere for babyer å svette enn å fryse litt!''''

Det er ikke farlig for babyer å svette. Makan til overdrivelse. svetting og overopphetning er forskjellige ting. Men man skal være obs på at de ikke blir for varme, helt klart.

''''Fullamm så lenge som mulig, helst i 6 mnd.'''''

Har vel ikke noe med barns sikkerhetå gjøre!?

''''Aldri på mage!''''

Du får det til å høres ut som at babyen dør av å ligge på mage ...Det er nå jammen å overdramatisere. Men ja, anbefalingene er å la dem ligge på rygg.

'''' La babyen sovne med smokk i munnen, babyen sovner lettere da og det sies også at det reduserer spedbarnsdødeligheten fordi babyer med smokk våkner lettere om det er noe.''''

! Kunne aldri falt meg inn å la babyen bruke smokk bare fordi de har funnet ut at det "hjelper" mot krybbedød eller fordi han sovner lettere av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

generelt ok liste, men synes den til tider er litt småhysterisk og har en del overdreven språkbruk...

'''' Bær helst ungen inn i bussen, men sover babyen kan du forsiktig ta vogna inn, er det en "gammeldags" buss bør du få hjelp til å bære vogna inn. ''''

Skjønner heller ikke hvorfor man skal bære ungen inn..€.

''''I butikker: Ikke gå fra vogna, det finnes nok av galninger €der ute.''''

Kommer vel an på hvor i verden man er og hvor langt unna man går. For meg blir det litt som å si at man ikke skal la barna gå hjem fra skolen alene for det er nok av galninger der ute. Egentlig er det jo ikke så mange galninger der ute.

''''Husk det er farligere for babyer å svette enn å fryse litt!''''

Det er ikke farlig for babyer å svette. Makan til overdrivelse. svetting og overopphetning er forskjellige ting. Men man skal være obs på at de ikke blir for varme, helt klart.

''''Fullamm så lenge som mulig, helst i 6 mnd.'''''

Har vel ikke noe med barns sikkerhetå gjøre!?

''''Aldri på mage!''''

Du får det til å høres ut som at babyen dør av å ligge på mage ...Det er nå jammen å overdramatisere. Men ja, anbefalingene er å la dem ligge på rygg.

'''' La babyen sovne med smokk i munnen, babyen sovner lettere da og det sies også at det reduserer spedbarnsdødeligheten fordi babyer med smokk våkner lettere om det er noe.''''

! Kunne aldri falt meg inn å la babyen bruke smokk bare fordi de har funnet ut at det "hjelper" mot krybbedød eller fordi han sovner lettere av det.

''Skjønner heller ikke hvorfor man skal bære ungen inn..€.''

Sikkert for å unngå å bli skvisa i døra.

Ps! Åssen fikk du til det fancy tegnet på slutten der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

hehe, det er eurotegnet som er ved siden av piltastene mine. de er alltid i veien når jeg bommer på pilene:)

€€€€€€

har denne og

$$$$$$$$$$

babyen skvisa i bussdørene, det har jeg ikke tenkt på før ... bare på at man kan risikere at bussen kjører avgårde med vogna og babyen mens en selv står igjen på stoppen... jaja. får begynne å bære ungen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære Geir, det er Euro-tegnet... "alt+e"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spett av korken på en lotionflaske med én hånd selv om den andre er opptatt med å holde fast baby. Korken kan sprette rett i øyet på baby og forårsake fæl blåveis:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammamiaaa

Tran eller D-vitaminer skal de ha fra fødselen av.

Nei hvor har du det fra, det er fra 4-6 ukers alder det blir anbefalt fra helsestasjonene.

Tror de får en injeksjon med k-vitamin ved fødselen. Ellers får de kun morsmelk frem til 4 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...