iselin Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Snuppa på snart 4år har endelig blitt motivert for å slutte med smokk. Smokkene ble byttet med ei leke i en lekebutikk forrige helg, og alt var såre vel. Men... hun klarar ikke å roe seg om kvelden, og selv om det nå har gått ei uke, bruker vi 1-2 timer på å få henne til å sovne om kvelden. De fleste kveldene har vi måttet ligge hos henne til hun sovner, og det hjelper ikke med all verdens bamser, kosekluter etc. Dette har sikkert flere vært gjennom før, har noen gode forslag til noe vi kan gjøre for å hjelpe henne? Hvor lenge kan vi regne med at dette varer før hun finner "rytmen" igjen? Tidligere har hun bare fått smokken sin, og da har hun sovnet på maks 5 minutter helt av seg selv... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bellissimoo Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Kjenner igjen dette - datteren vår var 4 som din og det tok noen uker før hun fant rytmen igjen. Bare hold ut. Kanskje det funker med skjema og klistremerker? Så slipper dere å ligge der til hun sovner, mener jeg. Det er jo en ny fase. Vår datter bruker lenger tid på å sove nå enn hun gjorde da hun var liten. Men det er jo bare slik det er. Kanskje hun kan få lov til å leke litt med kosedyrene sine etter at dere har sagt god natt og dermed lære å finne roen selv. Når det er sagt, så får jeg vel innrømme at vi ligger ved siden av vår datter ennå - men det synes vi er en koselig tid og vi har ikke forsøkt å "avvenne" henne med dette. Jeg bruker ofte å ta inn datamaskinen og gjøre litt jobbb den halvtimen jeg sitter hos henne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Vår treåring har også akkurat sluttet med smokk. Han var også helt avhengig av smokken tidligere for å kunne sove. Han var heller ikke spesielt motivert for å slutte men vi bare bestemte en dag at nå er det stopp (etter en lang stund å ha snakket om at han selvfølgelig ikke kan bruke smokk mer når han skal over i ny og stor barnehage etter sommeren) Her var det sår gråt under kveldsstellet første kvelden og han brukte vel en time på å sovne. Vi satt ikke hos han men gikk ut og inn (ikke lurt å innføre nye "uvaner" som kan bli vanskelig å avvenne igjen tror jeg). Fra natt nr to så lot vi gutten få være oppe en drøy time ekstra på kvelden og drev med aktiviteter som slet han ut fysisk (trampoline, sykkeltur etc). Og for vår del virket dette fint. Det at gutten var utkjørt når han fant senga si et par netter fremover gjorde at han ikke ble liggende og vri seg og tenke på smokken. Og etter tre netter så sovnet han som han alltid hadde gjort. Så her gikk vel hele smokkeavvenninga mye lettere enn jeg hadde trodd. Jeg grudde meg inderlig men passet jo på å ikke vise for gutten at jeg syntes synd på han. Så mitt beste tips når det gjelder legging er å være stuptrøtt. Da er nemlig senga god å finne uten smokken også:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.