Gå til innhold

Jenter, pubertet og utvikling

monass

Anbefalte innlegg

Min datter fyller 10 år i august og har allerede(?) begynt å få bryster. Det må da være vel tidlig??? Tydelige avtegninger til brystene og de begynner å fylles i... Hun er ellers ikke lubben, men helt "normal" benbygning. Selv var jeg også relativt tidlig ute i forhold til klassevenninner, men hadde vel fylt 12 år før puppene begynte å synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aliza1365380759

Jeg har inntrykk av at jenter utvikles tidligere og tidligere... Selv fikk jeg min første menstruasjon like etter jeg fylte 12 år (jeg er 23 nå), mens søsteren min som er ca 15 år eldre enn meg ikke fikk sin før hun var passert 15 år. Med andre ord hadde nok jeg også begynnende bryster da jeg var 10 år. Tror ikke det er SÅ unormalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 8-åring som har blitt utredet om mistanke om for tidlig pubertert pga tidlig behåring. I den forbindlese fikk jeg beskjed om at hos de fleste startet pubertert med begynnende brystutvikling - og at første mens kommer om lag 2 år etter. Brystutvikling i 10-års alder er således ikke unormalt. Hos noen (25% tror jeg det var) - kommer behåring først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min datters klasse (3. trinn) er det flere som så smått har begynt å utvikle seg. De fleste har fyllt ni i løpet av våren. I nabolaget vårt er så vidt jeg vet alle som har passert ti år begynt å få pupper. Tror det er en helt normal alder nå til dags.

Min niåring (ni i mai) har ingen synlige puppetegn, men sier selv at de har begynt å vokse...... Hun merker vel at "noe" er i ferd med å skje med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...