Gå til innhold

Å legge barna senere på sommeren.

Gjest togli

Anbefalte innlegg

Vi er en familie med bare B-mennesker, og må stadig kjempe mot tendensen til å legge seg senere og senere, og stå opp senere og senere. Og om sommeren blir vi foreldre dårligere til å ta denne kampen... Lyset hjelper jo heller ikke! (Og barna ser ingen grunn til å kjempe mot lysten til å være lenge oppe, snarere tvert i mot!!)

I går la vi barna ca. kl 21, og de lå og sang og pratet med seg selv i sengene sine til kl 22. I dag tidlig kom de ruslene ned på kjøkkenet i 8:30-tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

9

• laban

8

• tzatziki1365380058

4

• AneM1365380603

4

Gjest Tatjana

Her har vi forskjøvet leggetiden nå i ferien. Jeg har ikke A-menneskebarn :-). Slett ikke.

Min yngste på snart fem holder seg uansett våken til lant på kveld. Litt vel strengt å skulle tvinge h*n til å tilbringe to timer våken i senga, syns jeg. H*n sover lenger om morgenen da. Det samme gjelder forsåvidt for de to eldste.

Da min eldse var liten (under seks år var h*n et sånt barns om du beskriver - våknet halv sju senest uansett hvor sent det ble kvelden før. Og da ble dagen temmelig fæl, hvis h*n hadde fått litt for lite søvn. Slik er det ikke lenger hos oss. Alle tre over lenge om morgenen, og jeg unner dem virkelig å kose seg nå som det går an å være ute om kvelden og leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 barn på 6,9 og 12 år. De legger seg senere nå som det er ferie enn ellers. Endelig har vi deilige lyse sommerkvelder hvor vi ikke trenger å stresse inn om kvelden.

Deilig for unga også å ikke følge kl slavisk noen få små uker i året.

Har vi lyst kan vi ta en tur i skogen kl 8 om kvelden.

Eller sitte på verandaen og skravle til knotten kommer og tar oss :-)

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aisha1365380364

Vi har en på halvannet og en på fem. Femåringen kan fint være oppe senere, da sover hun litt lenger, men ikke nødvendigvis mye. Men hun er uansett blid og grei, og det er veldig kos å ha litt alenetid med henne etter at minstepropellen er i seng ;)

Minsten legger seg ca til vanlig tid, det er godt for både han og oss. Men om det er noe spesielt, selskap eller noe, er de glatt med til langt på kveld. Ikke noe problem. Niesene mine er pottesure etter slike dager, så barn er forskjellige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest radiolytteren

Har hørt mange mange ganger, de som lar barna legge seg seinere i feriene o.l. gjør både barna og seg selv en bjørnetjeneste. Merket det selv da barna var mindre, om de fikk legge seg seinere så våknet de til vanlig tid fordet, og utover dagen var de ikke noe koselige i humøret sitt idet hele tatt.

Nå er de større 13 og 8 år, og er de lenger oppe om kveldene så sover de lengere på morgenen. De følger omtrent samme leggetid i ukedagene nå som hverdagene ellers i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Har hørt mange mange ganger, de som lar barna legge seg seinere i feriene o.l. gjør både barna og seg selv en bjørnetjeneste. Merket det selv da barna var mindre, om de fikk legge seg seinere så våknet de til vanlig tid fordet, og utover dagen var de ikke noe koselige i humøret sitt idet hele tatt.

Nå er de større 13 og 8 år, og er de lenger oppe om kveldene så sover de lengere på morgenen. De følger omtrent samme leggetid i ukedagene nå som hverdagene ellers i året.

Barn er forskjellige.

Noen erfarer at selv små barn sover lengre på morgenen når de er oppe sent, og det kan passe familien bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira :o)

Jeg har ett B-menneske til barn. Han elsker sommerferie, være lenge oppe, sove lenge om morgenen.

Jeg har ikke problem med å få han opp når skolen begynner, eller dager hvor vi må tidlig opp. Trøtt er han, men står opp og er blid etter litt alenetid på badet.

Så her er det lange sommerkvelder og lange sløve morgener :o)

Ett vennepar av oss har to barn, de må legge seg i 8-tiden, men de våkner også tidlig uansett, og er gretne om de er lenge oppe, gretne både om kvelden og dagen etterpå. Da er det jo logisk at man legger de i 8-tiden.

Så det kommer an på barna. Jeg er B-menneske, så jeg og guttungen trives veldig godt sammen vi nå om sommeren ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver å legge de rundt ni uansett årstid, men er sløvere til å følge dette opp nå som det er sommer. Vi pleier å tilpasse dette slik at de legger seg slik at de er i stand til å våkne når de skal på morgenen. Er de vanskelige å få opp, så må de legge seg tidligere. Nå for tiden må de imidlertid ikke opp like tidlig som ellers i året. Jeg merker også ved meg selv at jeg trenger mindre søvn om sommeren enn om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, vil bare spørre deg... Hvordan forklarer du dette for barna?

Jeg har nemlig ei stedatter på 11 som vi prøver å holde samme leggetider for! Hjemme hos moren får hun være lenge oppe i ferier og helger, men siden hun våkner like tidlig uansett, ender det med en overtrett, oppsnasig drittunge, for å si det rett ut:-(

Og da blir det rett i seng etter kvelds når hun kommer hit på fredagene, og på lørdag har vi en helt annen unge:-)

Men selv om hun er 11, er det vanskelig å forklare dette for henne, for hun ser jo ikke selv hvor udregelig hun blir:-/ Hun ser bare at vi er mye strengere enn moren, og at de fleste andre barna i nabolaget får være lenger ute enn henne... Og selvfølgelig synes hun at det er urettferdig!

Så... Sier du bare at nå er det leggetid basta bom, eller har du noen annen metode for å få barna til å forstå at også barn har forskjellig søvnbehov, og dermed forskjellige leggetider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv trenger jeg mindre søvn ved lysere dager. Dette er visstnok også vitenskaplig bevist.

Tidligere har jeg ikke tatt så veldig mye hensyn til det, men i år ser jeg jo at 9-åringen ikke sovner kl. 20:30, men ligger våken i godt over en time. Det er jo ikke så koselig. Ho har derfor lagt seg litt senere, og våknet like trøtt som vanlig neste morgen:-)

Jeg ser også an litt hva ho skal gjøre neste dag. Jeg er strengere dersom ho må stå opp tidlig p.g.a. skole eller om ho kan sove litt lenger. (For ho sover lenger om ho ikke blir vekket.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prøve å gjøre ting likt

Hmm, vil bare spørre deg... Hvordan forklarer du dette for barna?

Jeg har nemlig ei stedatter på 11 som vi prøver å holde samme leggetider for! Hjemme hos moren får hun være lenge oppe i ferier og helger, men siden hun våkner like tidlig uansett, ender det med en overtrett, oppsnasig drittunge, for å si det rett ut:-(

Og da blir det rett i seng etter kvelds når hun kommer hit på fredagene, og på lørdag har vi en helt annen unge:-)

Men selv om hun er 11, er det vanskelig å forklare dette for henne, for hun ser jo ikke selv hvor udregelig hun blir:-/ Hun ser bare at vi er mye strengere enn moren, og at de fleste andre barna i nabolaget får være lenger ute enn henne... Og selvfølgelig synes hun at det er urettferdig!

Så... Sier du bare at nå er det leggetid basta bom, eller har du noen annen metode for å få barna til å forstå at også barn har forskjellig søvnbehov, og dermed forskjellige leggetider?

Et tettere samarbeid med moren er kanskje et tips.

Hva er forskjellen på leggetiden hos moren og hos dere da ?

Hvis barnet er hos dere annenhver helg .... eller 50% er litt forskjell på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Mine unger legger seg til samme tid på sommeren også.

Men det hender vel oftere at det blir senere om vi er på tur ol.

Kvelden er vår, ov vi trenger litt tid uten ungene på kveldene.

Man skal da ha litt kjærestetid også...

Og jeg mener rutiner er viktig for ungene, samtidig er det lov å skeie ut innimelom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg elsker lyse sommerkvelder, og ser tilbake på dem med stor glede fra jeg var barn selv!

Sommerkveldene er til for å utnyttes, synes jeg - om man er liten eller stor! Dessuten trenger mine barn - og jeg også - mindre søvn om sommeren.

Ungene våre er helt uproblematisk å "snu" tilbake når det er behov for det, en trøtt morgen, osgå er det gjort. Og når de legger seg senere, står det også senere opp.

Alenetiden vi voksne får er like lang som vanlig, siden vi også legger oss senere.

Dessuten så innser jeg at alene - tid uansett bare er et tidsbegrenset gode, om noen år kommer de til å legge seg like sent som oss og vel så det, uansett. Jeg er mer opptatt av at ungene lærer respekt for at mamma og pappa trenger å snakke sammen uten å bli avbrutt av dem, enn av at de ikke skal være sammen med oss.

Togli, jeg lurer egentlig seriøst på hvorfor dere ikke lar ungene nyte godt av sommerkveldene, og være oppe lenger, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Jeg elsker lyse sommerkvelder, og ser tilbake på dem med stor glede fra jeg var barn selv!

Sommerkveldene er til for å utnyttes, synes jeg - om man er liten eller stor! Dessuten trenger mine barn - og jeg også - mindre søvn om sommeren.

Ungene våre er helt uproblematisk å "snu" tilbake når det er behov for det, en trøtt morgen, osgå er det gjort. Og når de legger seg senere, står det også senere opp.

Alenetiden vi voksne får er like lang som vanlig, siden vi også legger oss senere.

Dessuten så innser jeg at alene - tid uansett bare er et tidsbegrenset gode, om noen år kommer de til å legge seg like sent som oss og vel så det, uansett. Jeg er mer opptatt av at ungene lærer respekt for at mamma og pappa trenger å snakke sammen uten å bli avbrutt av dem, enn av at de ikke skal være sammen med oss.

Togli, jeg lurer egentlig seriøst på hvorfor dere ikke lar ungene nyte godt av sommerkveldene, og være oppe lenger, jeg :)

''Togli, jeg lurer egentlig seriøst på hvorfor dere ikke lar ungene nyte godt av sommerkveldene, og være oppe lenger, jeg :)''

Du skulle vært med oss på tur i helgen og sett hvordan en femåring kan bli når han legger seg 21-22 (mot normalt 19.30-20), og våkner som ellers rundt kl. 7. Lite hyggelig for alle parter :/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Togli, jeg lurer egentlig seriøst på hvorfor dere ikke lar ungene nyte godt av sommerkveldene, og være oppe lenger, jeg :)''

Du skulle vært med oss på tur i helgen og sett hvordan en femåring kan bli når han legger seg 21-22 (mot normalt 19.30-20), og våkner som ellers rundt kl. 7. Lite hyggelig for alle parter :/.

Noe som i grunnen besvarer alle spørsmål: Unger er forskjellige, og derfor velger foreldre forskjellige strategier, også på sommeren.

Og foreldre er også forskjellige - noen har høy toleranse for døgnville 5-åringer, mens andre ikke har det :)

(Min toleranse er lav for å stå opp tidlig, så jeg priser meg lykkelig over mine B-menneske-barn ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Vi legger barna senere om sommeren (og i andre ferier). Det er fordi de er B-barn i utgangspunktet, og er dermed våkne og pigge om kvelden og liker å sove litt om morgenen. De blir ikke gretne og grinete av det, og dessuten synes jeg det er hyggelig med litt lenger kvelder sammen med dem når vi har fri.

Jeg husker selv hvor deilig det var å få være oppe og ute lenger i lyse sommerkvelder, og fryder meg over at ungene mine har den samme gleden. Det blir rett og slett litt ekstra feriefølelse for hele familien. Vi er ikke så opptatt av å ha maksimalt med "voksentid" om kvelden. Litt blir det jo uansett, for de er ikke oppe ubegrenset.

Da eldstemann var liten, hadde han større behov for fast døgnrytme, og ble lagt til vanlig tid uansett. Man må nesten se an ungene.

De justerer døgnrytmen enkelt, og det er selvsagt en forutsetning for å kunne gjøre det på denne måten, ellers ville det blitt for slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Men det er jo ikke alle barn som er sånn, så da synes jeg det er noen unyanserte radioråd du refererer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tettere samarbeid med moren er kanskje et tips.

Hva er forskjellen på leggetiden hos moren og hos dere da ?

Hvis barnet er hos dere annenhver helg .... eller 50% er litt forskjell på

Det er snakk om annenhver helg og i ferier...

Hos moren har hun ingen fast leggetid. Hun kan plutselig ringe oss for å spørre om noe helt ordinært klokken ti på en hverdag! Faren hennes spør da hvorfor hun ikke har lagt seg, og da er gjerne svaret at joda, hun skal snart legge seg nå...! Så noe samarbeid der er nok ikke veldig lett!

Siden hun er her så lite kan man jo si at hvorfor forandre på vanene hennes for to kvelder annenhver helg, men jenta trenger det jo! Hun nærmest konstant syk, og blir ofte bedre i løpet av helgen her, da hun får nok søvn!

Så det jeg lurer på er vel bare om det er mulig å få til dette uten at hun synes at vi er de slemme? Jeg er klar over at det er en del av foreldrerollen, men det er trist at far alltid må være den slemme når hun er her så sjelden! Samtidig må han jo gjøre det som er best for jenta, selv om hun ikke ser det sånn selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Det er lysere kvelder, så da er det greit å ha hele familien med seg ute. En annen årsak gjelder de minste. Hvis vi legger dem litt senere, så sover de også lengre om morgenen ;)

Jeg vil gjerne at barna skal få følelsen av at det er ferie, og at det da er ikke så mange regler om leggetid, vekkinger osv. Mine barn liker å være lenge oppe om kveldene. Det ville vært noe annet om de ble sure og trøtte. Da er det på tide å legge dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

''Dessuten så innser jeg at alene - tid uansett bare er et tidsbegrenset gode, om noen år kommer de til å legge seg like sent som oss og vel så det, uansett. Jeg er mer opptatt av at ungene lærer respekt for at mamma og pappa trenger å snakke sammen uten å bli avbrutt av dem, enn av at de ikke skal være sammen med oss.''

Helt enig med deg :o) Vi har allerede mistet mange alenekvelder pga stor jente, og i rykk og napp følger resten etter. Sånn blir det bare når barna vokser til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...