Gå til innhold

Å legge barna senere på sommeren.

Gjest togli

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Det er lysere kvelder, så da er det greit å ha hele familien med seg ute. En annen årsak gjelder de minste. Hvis vi legger dem litt senere, så sover de også lengre om morgenen ;)

Jeg vil gjerne at barna skal få følelsen av at det er ferie, og at det da er ikke så mange regler om leggetid, vekkinger osv. Mine barn liker å være lenge oppe om kveldene. Det ville vært noe annet om de ble sure og trøtte. Da er det på tide å legge dem :)

''En annen årsak gjelder de minste. Hvis vi legger dem litt senere, så sover de også lengre om morgenen ;)''

Men ikke alle har det slik, kfr. ellers i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

9

• laban

8

• tzatziki1365380058

4

• AneM1365380603

4

AneM1365380603

''En annen årsak gjelder de minste. Hvis vi legger dem litt senere, så sover de også lengre om morgenen ;)''

Men ikke alle har det slik, kfr. ellers i tråden.

Jeg bare fortalte hvordan det er hos oss :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg bare fortalte hvordan det er hos oss :o)

Har familie og bekjente som tror dette er en sannhet for alle, og som med den begrunnelse skal overtale oss til å ha barna oppe lenger - derfor påpekingen :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Har familie og bekjente som tror dette er en sannhet for alle, og som med den begrunnelse skal overtale oss til å ha barna oppe lenger - derfor påpekingen :P.

Ok, det tenkte jeg ikke på i det hele tatt. Jeg vet også om flere som har det sånn :o) Den minste var slik tidligere, men nå er hun flink jente og sover litt lenger om morgenen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ok, det tenkte jeg ikke på i det hele tatt. Jeg vet også om flere som har det sånn :o) Den minste var slik tidligere, men nå er hun flink jente og sover litt lenger om morgenen ;)

Når mine foreldre er barnevakt forteller de "stolt" at barna var oppe så og så lenge, og at vi dermed kan få sove ut om morgenen. Vet ikke hvor mange ganger jeg har forklart dem at det ikke fungerer sånn - derimot får vi en sur og trøtt unge dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er skoledag MÅ eldste i seng til normal tid for ikke å være trøtt om morgenen, helst sove til halv ni. Om sommeren, når hun kan sove så lenge hun vil, kan hun godt legge seg senere. Stort sett sover hun også lengre da. Hun ble akkuart åtte år og sover feks fra halv ti til ni halv ti dagen etter.

Fra hun var bitte liten sov hun som regel tolv timer uansett når vi lan henne. Husker godt en nyttårsaften hun var 2 år og vi ikke fikk henne til å sove før kl halv tre om natta. Da sov hun til halv tre på dagen, dagen etter :0)

Minstemor er ofte våken tidlig uansett, men nå sove også hun gjerne til halv ni om morgenen. Legger seg åtte halv ni på kvelden. En time senere enn vanlig tid. Hun er snart fem.

Stort sett er det null problem å snu døgnet tilbake i løpet av dag eller to. Minuset er at det blir litt kortere voksentid, men så sitter ofte vi også en time og to ekstra oppe på kveldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss har vi 2 barn som passer inn i mønsteret til foreldrene og stakkars mellommann som er A-menneske. Frem til han var ca 3 år kunne vi bare glemme å ha han lengre oppe. Han var oppe uansett kl 7 neste morgen. Ikke så greit når vi ferierte i Nord-Norge og alle benyttet seg av midnattssola. Etter det har han vært lettere å snu og sover nå lengre om han legger seg seint.

For eldstejenta på snart 13 år og minstemann på 3 er lange, lyse kvelder midt i blinken. Ikke er det vits i å legge minsten tidligere heller, da han bare er våken og hopper ut av senga og leker på gulvet, fram til han er trøtt nok i 21.30-tiden. Uansett når de legger seg sover de tilsvarende lengre neste morgen. Når ferien er slutt er det snudd tilbake i løpet av et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klaymen

Har ikke lest alle svarene, så jeg svarer for meg selv ;-)

Vår 7-åring er i høyeste grad et B-menneske. Om sommeren er det lyst lenge, og han sovner ikke før langt på kveld uansett hva vi gjør. Hvis han skal legge seg kl 20 må det virkelig en innsats til, og likevel blir han sittende oppe i senga og dille. Når det er skole dagen etter må vi ta kampen og mase og få ham i seng, men når det er ferie er det litt deilig å slippe å stresse så fælt med å få ham i seng tidlig. Det er rett og slett det å legge seg og sovne sent som er normaltilstanden hans, så når vi slakker litt av på peset blir det automatisk senere kvelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå sikkert ikke så mye våken som jeg innbiller meg. Vi hadde liten plass (etter nåtidens målestokk, ikke datidens), så jeg forstår at foreldrene mine ville ha litt fred. Og de så årskull etter årskull gjespe seg gjennom skoledagene.

Dessuten var det en eller annen guru som hadde uttalt noe om at 8-åringer helst skulle legge seg kl. 20, og så kunne man øke med 15 min. pr. år (!!! Hvor finner du en 10-åring som legger seg 2030?!) fram til kl. 22, som var den absolutte grense for hva en skoleelev kunne overleve. Selv moren min syndet litt mot denne regelen, men vi visste godt at det var syndig, for å si det sånn.

Og i prinsippet var det aldri, aldri unntak. Selvsagt var vi (lillesøsteren min og jeg) iblant lenger oppe, men da var det liksom med litt dårlige vibber rundt - liksom sånn "tenk, idag har du vært oppe lenge siden det er julaften, hvordan skal dette gå?!"

Nyttårsaften fikk vi faktisk være oppe når vi var blitt store nok, forresten.

Jeg holder med deg i å ikke gjøre forandringer som går ut over humøret. Datteren min fikk ikke være lenge oppe før hun ble istand til å takle det og "ta det igjen" i helgene. Det stadiet nådde hun ikke før hun begynte på skolen.

Overvekten av mennesker er b-mennesker og samfunnet kjører steinhardt på A. Ikke rart årskull etter årskull gjesper seg gjennom skoledagen. Det er jo nesten som nattarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvekten av mennesker er b-mennesker og samfunnet kjører steinhardt på A. Ikke rart årskull etter årskull gjesper seg gjennom skoledagen. Det er jo nesten som nattarbeid.

He he, det er jo uansett slik at voksne og barn må tilpasse seg systemet enn at systemet skal tilpasses hver enkelt av oss, det ville uansett ikke fungert:-)

Jeg tror nok ikke det er helt nødvendig at så mange unger gjesper seg gjennom skoledagene. Mange voksene skjønner rett og slett ikke hvor viktig det er å holde på rutinene og få nok søvn for barn. Spesielt ille er det nok der der frie leggetider i helga. Barna henter seg ikke inn igjen før på onsdag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg litt som en mellomting her ;)

De to eldste, på 7 og 8, pleier å være i seng til kl. 20. Da får de lov til å lese til kl. 21 hvis de vil. Hun på 7 sovner stort sett ganske fort. Hun på 8 leser gjerne så lenge hun kan.

Minstemann på 2,5 legger seg stort sett kl. 19.

Nå på sommeren når kveldene er lyse og (innimellom) varme, så er vi ofte ute til rundt kl. 19. Det medfører at minstemanns leggetid blir forskøvet med en halvtimes tid.

Jentenes leggetid blir også gjerne forskjøvet en halvtimes tid, mens lyset skal slukkes kl. 21 likevel.

Vi gjør unntak, men jeg synes det er godt med litt rutiner selv om det er sommer og ferietid.

Ungene har heller ikke noe i mot å legge seg.

Som togli sier, så tror jeg det er godt å ikke snu alt for mye på den interne klokka, samtidig som det er godt å ha rom for å kunne være oppe litt lenger i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mine foreldre er barnevakt forteller de "stolt" at barna var oppe så og så lenge, og at vi dermed kan få sove ut om morgenen. Vet ikke hvor mange ganger jeg har forklart dem at det ikke fungerer sånn - derimot får vi en sur og trøtt unge dagen etter.

Ååhh - det hadde gjort meg grenseløst irritert. Barnevakt med bismak dagen derpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Vi sitter ofte ute til kl 22-23 om det er fine sommerkvelder, sammen med venner. Og vi avbryter ikke lek og morro for å sende barna i seng.

De sove da også lengere om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Når det er skole, barnehage og jobb, legger de to minste seg (4 og 7 år) i 20 - 20.30 tida. Eldstemann på 9 legger seg ca klokka 21.

Nå når det er sommer, tar vi kveldene veldig som de kommer. Flere kvelder etter hverandre ble klokka 22.30 før eldstemann var i seng, og da blir ha gjerne litt trøtt en dag, men så legger vi ham "tidlig" en kveld, og så kan han gjerne være litt seinere igjen.

Lyse, lange, varme sommerkvelder er deilige, både til å sitte ute i, sykle, leke og bare være sammen om. Og det skal ungene få være med på.

Og så er det deilig når de sover til klokka 8 i stedet for 7 :-)

Nå blir det til at hun minste kommer og sier "God morgen" i halv åtte- åtte tida, og så ser de på tv, mens vi ligger litt lenger (dvs til 9 eller kaaaaaanskje 10) og så tar vi en laaaange frokost sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fort å snu tilbake igjen når ferien er over. Jeg får ikke helt bestemt meg her. Jeg liker veldig godt å ha kvelden fri, så sånn sett er det kurant å få ungen i seng før ni. Men så er det jo sabla godt å sove lenge også, da. Vurderer å tvinge ham til å være våken til 22.30 så jeg kan dra meg riktig lenge om morran. Hvordan får man i pose og sekk?

Føler med deg som har unger med innebygd klokke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

Hos oss er leggetidene betraktelig forskøvet når vi alle har ferie.

Vi glemmer hele klokkef..skapet og legger oss når vi er trøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Så irriterende at de ikke bare kan deres ord for at ungene deres faktisk er sånn. Det er vel ikke noen hemmelighet at unger er forskjellige, og at noen unger blir grenseløst gretne av å være lenge oppe? Men på den annen side - jeg kommer aldri til å få mine foreldre til å gå med på at det finnes noen sammenheng mellom ungenes aktivitetsnivå når de er på besøk og de enorme mengdene godterier de stapper i barna... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Så irriterende at de ikke bare kan deres ord for at ungene deres faktisk er sånn. Det er vel ikke noen hemmelighet at unger er forskjellige, og at noen unger blir grenseløst gretne av å være lenge oppe? Men på den annen side - jeg kommer aldri til å få mine foreldre til å gå med på at det finnes noen sammenheng mellom ungenes aktivitetsnivå når de er på besøk og de enorme mengdene godterier de stapper i barna... ;o)

Vanskelig å si fra, føler bare jeg må være takknemlig for at de en sjelden gang er barnevakt, og orker ikke komme med kritikk.

Litt irriterende, som sagt, men ingen stor greie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ååhh - det hadde gjort meg grenseløst irritert. Barnevakt med bismak dagen derpå...

Ja, blir litt irritert, men forsøker ikke å vise det - er jo redd de ikke skal orke å sitte barnevakt de sjeldne gangene de gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bare blir sånn om sommeren ;-)

Nå er mine barn (ihvertfall 6-åringen) B-mennesker og når vi ikke aktivt passer klokka sklir vi automatisk inn i en døgnrytme som passer for B-mennesker. Det er veldig deilig å slippe tvangsvekking av stup trøtt jente hver morgen kl 6:45, hun våkner av seg selv ca 8:15. Får hun styre selv, sovner hun ikke før ca 22.

For guttungens del var det fotball EM som ødela døgnrytmen hans for denne sommerferien ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...