Gjest togli Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Det med klokken 20.00 er ingen regel, og det gjelder bare de fredagene da hun kommer hit! Det er ofte seinere, men kan være så tidlig som 20.00 fordi hun da ikke er til å snakke til, og ikke har det ok selv heller... Ellers er det vel ca. 21.00, med lesing til 21.30. Kommunikasjon er det stor mangel på! Hun har aldri klart å sette ord på hva hun føler, verken positivt eller negativt. Det å spørre henne direkte hva hun synes om leggetiden kan kanskje fungere, men jeg mistenker at vi fortsatt bare får til svar at hun synes det er ok. Det enda hun aldri har fått kjeft eller blitt kritisert for å uttale seg... Hun synes bare sånt er vanskelig! Hjemme har jeg inntrykk av at ord blir lagt i munnen hennes ved enhver samtale, hvilket absolutt ikke hjelper henne til å lære å ordlegge seg selv! Det er vel kanskje der problemet ligger... Hmm, kanskje det er nettopp dette som bør jobbes med mens hun er her i ferien:-) Det høres ut som det er en god ide å jobbe med kommunikasjonen her, ja.... I den alderen oppfatter de gjerne det meste som mas, og de kommuniserer bedre hvis de ikke føler seg "avhørt". Ofte kan det være lurt at f.eks. du forteller noe fra ditt liv som hun kan være interessert i osv. Da vil hun kanskje etterhvert (vær tålmodig!) komme med innspill. Har hun noe hun er spesielt interessert i? Jeg har opplevd å ha elever som f.eks. ikke har giddet å kommunisere. Da har jeg forsøkt å finne ut om det er spesielle ting de har interessert seg for - det kan være et dataspill, program på TV, fotball etc..Jeg har snakka/spurt litt om teamet og de har virkelig åpna seg for meg! Konsekvensen har så blitt at vi har fått en mye mer åpen kommunikasjon om andre ting også 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 For ikke å glemme at man er ute og nyter naturen uansett vær! Ut på tur - aldri sur! Det finnes ikke dårlig vær - bare dårlige klær! osv osv ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Ja det er helt utrolig hvor flink man er da, det er nesten det beste man kan finne på - på samme måte er det helt ufattelig hvor "lat" man er om man legger seg litt senere og står opp litt senere :-) Ja, det er jammen sant! :-) Jeg husker forresten at den godeste Lundteigen proklamerte etter brakvalget for SP cirka 15 år siden (?), at nå skulle Norge styres av folk som kunne komme seg opp om morgenen!! ;-) Nå skulle man sitte på mopeden klokka 6 på vei til jobb eller stå ved mjølkerampa og vente på bussen.... ;-) For en nisse!! *ha ha* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Ut på tur - aldri sur! Det finnes ikke dårlig vær - bare dårlige klær! osv osv ;-) Jepp! Vi er tross alt vikinger ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Godt det ikke bare er vi som kommer med "trusler" nå og da ;-) Her hadde ikke ungene gått for å legge seg når de var trøtte. De hadde heller slokna på sofaen (akkurat som faren sin) ;-P :-) Faren har jeg slutta å bry meg med... Han sovner for et godt ord, uansett!:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 :-) Faren har jeg slutta å bry meg med... Han sovner for et godt ord, uansett!:-) Godt det ikke bare er hos oss det er sånn ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Det handler jo egentlig ikke om å ha høy toleranse for døgnville femåringer, men om å ta hensyn til barnets behov Med toleranse for døgnville unger, mente jeg å takle at man ikke får denne berømte "alenetiden" sin etter at ungene sover. Det har foreldre forskjellig toleranse for, og her i huset er den stor - spesielt om sommeren. Det handler ikke om å ha unger skjenende rundt pga søvnmangel. Men sånn er det aldri her. Legger ungene seg 2000 våkner de 0700, legger de seg 2300, våkner de i alle fall ikke før 1000. Og vi har aldri hatt store problemer med å snu dem tilbake. De er greie sånn (Vært borte i 3 uker, derfor kommentar først i dag...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 ''Togli, jeg lurer egentlig seriøst på hvorfor dere ikke lar ungene nyte godt av sommerkveldene, og være oppe lenger, jeg :)'' Fordi neste dag blir totalt ødelagt for dem alle tre. De blir gretne og sure fordi de har fått for lite søvn. Dessuten sovner minstemor garantert på sofaen neste ettermiddag og da blir det iallefall håpløst å sovne utpå kvelden igjen. Hadde de sovet lenger på morgenen, så hadde saken vært en annen, men her våknes det like tidlig uansett. Vi var på besøk i helga og kjørte hjemover igår ettermiddag. Var ikke hjemme før klokka 00.30 i natt og gjett når ungene våkna? Klokka 07.00 - presis Ja, men da har jo ikke dere noe valg. Ungene deres tåler ikke at leggetidene forskyves. Tviler på at noen setter alt inn på å forskyve barnas leggetider om sommeren dersom ungene ikke takler det. Mange barn takler det, enten fordi de trenger mindre søvn, som de fleste voksne, i den lyse årstiden, eller fordi de sover lengre på dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Med toleranse for døgnville unger, mente jeg å takle at man ikke får denne berømte "alenetiden" sin etter at ungene sover. Det har foreldre forskjellig toleranse for, og her i huset er den stor - spesielt om sommeren. Det handler ikke om å ha unger skjenende rundt pga søvnmangel. Men sånn er det aldri her. Legger ungene seg 2000 våkner de 0700, legger de seg 2300, våkner de i alle fall ikke før 1000. Og vi har aldri hatt store problemer med å snu dem tilbake. De er greie sånn (Vært borte i 3 uker, derfor kommentar først i dag...) Vi har nesten klart noe sånt denne sommeren vi også Vi hadde besøk en hel uke av en småbarnsfamilie med to små på samme alder som våre to yngste. De la ungene senere på kvelden og vi hadde flott vær hele uka. Da forsøkte vi å drøye leggetida vi også, så klokka ble vel rundt 21 før de to yngste var i seng (mot vanligvis ca 19.30) - og ungene våkna ikke før ved 07.30-tida på morgenen!!! ;-) Nå har det altså sklidd litt ut hos oss også, så når vi allikevel er hjemme, så legger de seg ca. 20.00, men er vi andre steder eller har besøk, så er de oppe litt senere. De første dagene var det problematisk, men så gikk det seg til. Om tre dager skal vi uansett til Spania og da blir det nok ikke kvelden før ved 23-tida, så vi håper på litt sene morgener da også 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.