Gå til innhold

B-baby

Sofline

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 2,5 måned har så smått begynt å skille mellom natt og dag, selv om han fortsatt kan være lys våken etter å ha spise kl. 3 om natten.

Problemet er at han delvis har snudd døgnet. Hvis han sovner for natta før kl. 23, er det tidlig, som oftest blir klokken nærmere 24. Til gjengjeld står han ikke så tidlig opp. Klokka blir gjerne 9-10 før dagen hans starter. Denne døgnrytmen er OK for meg så lenge jeg har barselspermisjon, men jeg ville foretrukket at han heller la seg kl. 20-21 og stod opp kl. 7.

Er det flere dolere som har hatt B-babyer? Går det over av seg selv, eller må jeg gjøre noe mer aktivt? Jeg lurer også på når dere dolere har begynt å legge barna deres til faste tider, og når det har blitt mer regelmessighet i dagsoving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Denne døgnrytmen er OK for meg så lenge jeg har barselspermisjon, men jeg ville foretrukket at han heller la seg kl. 20-21 og stod opp kl. 7.''

Hvis han er 2,5 mnd skal du antakelig ha permisjon en stund til?

Han kommer til å legge om sovemønsteret sitt mange ganger i løpet av månedene som kommer. Vær glad han sover mesteparten av natten.

Mange har en viss justering når de er ca. 3 mnd, men dette avhenger av mye, f.eks. om de spiser om natten eller ikke.

Jeg har ikke forsøkt å styre dem noe særlig i den alderen, bortsett fra at vi etter hvert (etter ca. 4 mnd) var litt forsiktige med soving om ettermiddagen / kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Tror alle versjoner babyer finnes, noen sover tidlig, andre sover sent. Noen sover lenge i strekk - andre ikke. Finnes sikkert mange som ville misunne deg sovemønstret deres.

Uansett kan du neppe forvente noen søvnrutine ennå. men for å påvirke i "riktig" retning kan du etterhvert forsøke å legge ham litt tidligere dag for dag, med håp om at han derved sovner før. Etterhvert kan du også forsiktig vekke ham på morgenen, men jeg synes det er tidlig med slik inngripen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Denne døgnrytmen er OK for meg så lenge jeg har barselspermisjon, men jeg ville foretrukket at han heller la seg kl. 20-21 og stod opp kl. 7.''

Hvis han er 2,5 mnd skal du antakelig ha permisjon en stund til?

Han kommer til å legge om sovemønsteret sitt mange ganger i løpet av månedene som kommer. Vær glad han sover mesteparten av natten.

Mange har en viss justering når de er ca. 3 mnd, men dette avhenger av mye, f.eks. om de spiser om natten eller ikke.

Jeg har ikke forsøkt å styre dem noe særlig i den alderen, bortsett fra at vi etter hvert (etter ca. 4 mnd) var litt forsiktige med soving om ettermiddagen / kvelden.

Jeg begynner å studere på halv tid igjen til høste hvis jeg orker og babyen er "snill", så så voldsomt lenge er det ikke igjen av permisjonen.

Jeg har foreløpig ikke begynt å styre sovingen. Han får sove når han er trøtt, men han er så sjelden trøtt om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solstice

Tror ikke vi kom inn i en jevn døgnrytme før ved 6-7 mnd alder. Før det gikk det litt i perioder. Vi innførte legging gradvis tidligere og tidligere fra ca 4-5 måneders alder, og fikk det etterhvert justert fra 23 til 19, men det tok ganske lang tid. Vi har også hatt mye problemer med skriking på kvelden, men nå (10 mnd) går det bra. Hun protesterer fremdeles sterkt på å bli lagt, men roer seg med en gang vi går ut av rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror alle versjoner babyer finnes, noen sover tidlig, andre sover sent. Noen sover lenge i strekk - andre ikke. Finnes sikkert mange som ville misunne deg sovemønstret deres.

Uansett kan du neppe forvente noen søvnrutine ennå. men for å påvirke i "riktig" retning kan du etterhvert forsøke å legge ham litt tidligere dag for dag, med håp om at han derved sovner før. Etterhvert kan du også forsiktig vekke ham på morgenen, men jeg synes det er tidlig med slik inngripen nå.

Bare så ingen misforstår.... Han sover ikke i et strekk fra kl. 23 til utpå formiddagen. Han er oppe og spiser med noen timers mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta mi er 4 mnd til fredagen, og vi innførte fast leggetid for 1,5 uker siden! Før det har vi prøvd flere ganger, men det har endt i hylskriking, og det synes jeg ikke er noen god måte å sovne på! Men det er bare å prøve et par kvelder i ny og ne, og plutselig er hun klar:-)

Før måtte vi amme og bære og amme og bære i 1,5 timer gjerne, helt til hun utmattet sovnet i armene våre ofte så seint som 21.30. Da var det om å gjøre å få lagt henne uten at hun våknet, ellers var det på`n igjen!

Nå starter vi med kveldsstellet klokken halv åtte. Vi vasker henne, gir henne tran, skifter bleie, tar på pysj og går i sofaen for kveldspupp. Alt dette uten å prate, vi bare hvisker! TV`n slås av, og pappa går på verandaen:-) Når hun har spist to pupper, går jeg opp og legger henne, og da går det stort sett helt fint! Noen dager må vi opp etter ti min for å stappe inn smokken, andre kvelder sovner hun med en gang:-)

Da våkner hun mellom 22.30 og 23.30 for mer mat, og så igjen i 03.00 tiden gjerne. Derfra går det slag i slag med pupp, da hun gjerne får sove i vår seng etter 03.00-puppen:-) Det er bare fordi jeg er så usansynlig trett, og ikke eier selvdisiplin!

Hun sover til samboeren står opp ca halv syv, da bytter han bleia hennes, og kommer opp med henne igjen! Og så ligger vi gjerne og prater og småsover en stund til, helt til morgenbæsjen kommer:-) Hun skulle nok gjerne stått opp klokken halv syv hun, men det gidder jeg ærlig talt ikke så lenge vi har mulighet til å ligge i senga og kose oss!

Om dagen er hun våken ca to timer mellom hver dupp, som er på alt fra 15 min til 4 timer, men jeg lar henne ikke sove etter klokken 18.00!

Jeg tror dere bare må fortsette å prøve, og plutselig er babyen klar for rutine, og det er såååå deilig:-) Ikke minst fordi det er bedre for babyen! Hvis hun er 2,5 mnd nå, så gjetter jeg at rutiner er på plass før skolen begynner hvis dere går inn for det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det helt med ro. Det er ikke vanlig at barn på den alderen legger seg til "normal" tid.

Med mine 3 har jeg startet med kveldsrutine når de var rundt 12 uker gamle.

Da har jeg holdt veldig hardt på samme rutine, og har gradvis startet tidligere.

I løpet av 2-3 mnd har leggingen blitt rundt kl. 19-20.

Da har de gjerne våknet 1-2 ganger om natta for mat, og våknet for morgenen rundt kl. 06.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen vits i å få ham inn i mer normal døgnrytme nå hvis dere trives med sånn det er pr i dag.

Døgnrytmen hans kommer til å forandre seg haugevis av ganger til før permisjonen din er over. Som regel er det sånn at når du har vent deg til en døgnrytme, så forandrer den seg...

Hvis du vil at han skal begynne dagen tidligere, kan du jo begynne å vekke ham om morgenen. Så går det seg til "i andre enden" etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det helt med ro. Det er ikke vanlig at barn på den alderen legger seg til "normal" tid.

Med mine 3 har jeg startet med kveldsrutine når de var rundt 12 uker gamle.

Da har jeg holdt veldig hardt på samme rutine, og har gradvis startet tidligere.

I løpet av 2-3 mnd har leggingen blitt rundt kl. 19-20.

Da har de gjerne våknet 1-2 ganger om natta for mat, og våknet for morgenen rundt kl. 06.

Vi har begynt med kveldsrutine nå, men det er ikke alltid den fungerer. I går endte det bare med skrik, og så kom han ut i stua igjen før vi la ham på nytt en time senere (kl. 22.30). Til gjengjeld har han de siste nettene sovet åtte timer i strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen vits i å få ham inn i mer normal døgnrytme nå hvis dere trives med sånn det er pr i dag.

Døgnrytmen hans kommer til å forandre seg haugevis av ganger til før permisjonen din er over. Som regel er det sånn at når du har vent deg til en døgnrytme, så forandrer den seg...

Hvis du vil at han skal begynne dagen tidligere, kan du jo begynne å vekke ham om morgenen. Så går det seg til "i andre enden" etterhvert.

Problemet med å vekke ham om morgenen blir at jeg da vil være trøtt hele dagen. Det tar en stund før jeg kommer i seng etter at han har lagt seg, så hvis han først kommer i seng ved 22-23-tiden og jeg vekker ham kl. 7-8, vil jeg bare få ca. seks timers søvn, og det fungerer jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begynt med kveldsrutine nå, men det er ikke alltid den fungerer. I går endte det bare med skrik, og så kom han ut i stua igjen før vi la ham på nytt en time senere (kl. 22.30). Til gjengjeld har han de siste nettene sovet åtte timer i strekk.

Noen tilbakeslag må man regne med, men vær forsiktige med å ta ham med inn i stua igjen. De er ikke så gamle før de klarer å trekke slutningen at "skriker jeg lenge nok, så får jeg komme på stua".

Jeg ville heller valgt å sitte med ham inne på soverommet, og etterhvert bare sittet ved siden av ham som ligger i senga - selv om han gråter.

Dette er noe man gradvis må jobbe seg frem til da!

Og så flott at han sover 8 timer i strekke. Det er godt for mor og far det, tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammamiaaa

Babyen min sovner for natta i ellevetia, dette varierer litt da, men som oftest....

så våkner hun kanskje for en nattpupp i fem-sekstia, og sovner igjen med en gang, og er jeg heldig våkner hun ikke før i ni tia....

og etter det kan hun gjerne sove til 11-tiden og. Veldig deilig nå da :-)

Senere på dagen våkner hun kanskje hver time og vil ha pupp, men enkelte dager tar hun seg en 2-3 timers lur eller to i løpet av dagen. Kjekt for meg så jeg får gjort noe. Hun sover like godt på natta likevel. Jeg syns det er greit hun sovner for natta i ellevetida, det er da vi og legger oss. Har ikke lagt inn fast leggetid pga hun våkner stort sett hver time på kvelden frem til ti-ellevetia, men "legger" henne i halv ni tia da, så blir det et par pupper før hun sovner for natta.

Tror det blir greiere å finne døgnrytme når de begynner med fast føde, da er det lettere for de å sove hele natten stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mammamiaaa

Jenta mi er 4 mnd til fredagen, og vi innførte fast leggetid for 1,5 uker siden! Før det har vi prøvd flere ganger, men det har endt i hylskriking, og det synes jeg ikke er noen god måte å sovne på! Men det er bare å prøve et par kvelder i ny og ne, og plutselig er hun klar:-)

Før måtte vi amme og bære og amme og bære i 1,5 timer gjerne, helt til hun utmattet sovnet i armene våre ofte så seint som 21.30. Da var det om å gjøre å få lagt henne uten at hun våknet, ellers var det på`n igjen!

Nå starter vi med kveldsstellet klokken halv åtte. Vi vasker henne, gir henne tran, skifter bleie, tar på pysj og går i sofaen for kveldspupp. Alt dette uten å prate, vi bare hvisker! TV`n slås av, og pappa går på verandaen:-) Når hun har spist to pupper, går jeg opp og legger henne, og da går det stort sett helt fint! Noen dager må vi opp etter ti min for å stappe inn smokken, andre kvelder sovner hun med en gang:-)

Da våkner hun mellom 22.30 og 23.30 for mer mat, og så igjen i 03.00 tiden gjerne. Derfra går det slag i slag med pupp, da hun gjerne får sove i vår seng etter 03.00-puppen:-) Det er bare fordi jeg er så usansynlig trett, og ikke eier selvdisiplin!

Hun sover til samboeren står opp ca halv syv, da bytter han bleia hennes, og kommer opp med henne igjen! Og så ligger vi gjerne og prater og småsover en stund til, helt til morgenbæsjen kommer:-) Hun skulle nok gjerne stått opp klokken halv syv hun, men det gidder jeg ærlig talt ikke så lenge vi har mulighet til å ligge i senga og kose oss!

Om dagen er hun våken ca to timer mellom hver dupp, som er på alt fra 15 min til 4 timer, men jeg lar henne ikke sove etter klokken 18.00!

Jeg tror dere bare må fortsette å prøve, og plutselig er babyen klar for rutine, og det er såååå deilig:-) Ikke minst fordi det er bedre for babyen! Hvis hun er 2,5 mnd nå, så gjetter jeg at rutiner er på plass før skolen begynner hvis dere går inn for det:-)

Det å ikke la babyen sove etter kl 18 tror jeg ikke fungerer på alle babyer. Min baby blir veldig urolig og vanskelig å få til å sove hvis hun har blitt holdt oppe for lenge...

Hun kan ha et par lange våkenperioder på dagen, men blir de for lange blir hun ikke god å ha med å gjøre, vil ikke ha pupp eller "tutt" og skriker og er helt rabiat... så må jeg prøve å roe henne, prøve å "lure" henne til å ta puppen, hun blir søvnig av mat.... klarer jeg ikke det prøver jeg med tutten igjen, går ikke det, holder jeg tutten inne og stryker henne på håret og shhhhhhhhhhh'er - det virker av og til beroligende, eller synger bæ bæ lillelam... men må styre en stund før hun endelig roer seg da og det er veldig stressende for oss foreldre.

Derfor lar jeg henne ta små lurer utover kvelden og, de varer toppen en time på kvelden, tidligere på dagen sover hun også en time av gangen, men av og til tre timer... likevel sovner hun for natta i 22-23-tiden om hun har det bra, og våkner ikke for pupp før i 5-7 tiden. Så sover hun kanskje et par tre timer til.

Veldig deilig da jeg liker å ligge lenge om morgenen nå som jeg har permisjon.

Tror det blir lettere med å omlegge søvnrytmen når hun begynner med fast føde.

I hope... men jeg er som sagt veldig fornøyd sånn som det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ikke la babyen sove etter kl 18 tror jeg ikke fungerer på alle babyer. Min baby blir veldig urolig og vanskelig å få til å sove hvis hun har blitt holdt oppe for lenge...

Hun kan ha et par lange våkenperioder på dagen, men blir de for lange blir hun ikke god å ha med å gjøre, vil ikke ha pupp eller "tutt" og skriker og er helt rabiat... så må jeg prøve å roe henne, prøve å "lure" henne til å ta puppen, hun blir søvnig av mat.... klarer jeg ikke det prøver jeg med tutten igjen, går ikke det, holder jeg tutten inne og stryker henne på håret og shhhhhhhhhhh'er - det virker av og til beroligende, eller synger bæ bæ lillelam... men må styre en stund før hun endelig roer seg da og det er veldig stressende for oss foreldre.

Derfor lar jeg henne ta små lurer utover kvelden og, de varer toppen en time på kvelden, tidligere på dagen sover hun også en time av gangen, men av og til tre timer... likevel sovner hun for natta i 22-23-tiden om hun har det bra, og våkner ikke for pupp før i 5-7 tiden. Så sover hun kanskje et par tre timer til.

Veldig deilig da jeg liker å ligge lenge om morgenen nå som jeg har permisjon.

Tror det blir lettere med å omlegge søvnrytmen når hun begynner med fast føde.

I hope... men jeg er som sagt veldig fornøyd sånn som det er nå.

Mente ikke at det nødvendigvis var det beste for andre babyer, men det fungerer for mi, så kan jo andre velge å prøve hvis de vil...

Hvis jenta mi ikke hadde lagt seg før 22, så hadde hun også måttet sove etter 18! Men hun legger seg ca 20, så da må jeg sørge for at hun er våken et par timer før det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tilbakeslag må man regne med, men vær forsiktige med å ta ham med inn i stua igjen. De er ikke så gamle før de klarer å trekke slutningen at "skriker jeg lenge nok, så får jeg komme på stua".

Jeg ville heller valgt å sitte med ham inne på soverommet, og etterhvert bare sittet ved siden av ham som ligger i senga - selv om han gråter.

Dette er noe man gradvis må jobbe seg frem til da!

Og så flott at han sover 8 timer i strekke. Det er godt for mor og far det, tenker jeg :)

Åtte timer er ingen vane ennå. I natt sov han "bare" i fem timer i trekk igjen, og jeg merker veldig i dag forskjell på hvor trøtt jeg er når han sover kortere.

Hva brukte du som god natt-rituale? Jeg er litt blank på hva jeg skal gjøre. Bade ham hver kveld er ikke akutelt, for han liker ikke å bade for tiden, og da vil jeg ikke utsette ham for det hver dag når det ikke er nødvendig. Og hvordan fikk dere lagt sengetiden tidligere og tidligere? Ble barna dine automatisk trøtte tidligere og tidligere om kvelden eller måtte du "tvinge" dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åtte timer er ingen vane ennå. I natt sov han "bare" i fem timer i trekk igjen, og jeg merker veldig i dag forskjell på hvor trøtt jeg er når han sover kortere.

Hva brukte du som god natt-rituale? Jeg er litt blank på hva jeg skal gjøre. Bade ham hver kveld er ikke akutelt, for han liker ikke å bade for tiden, og da vil jeg ikke utsette ham for det hver dag når det ikke er nødvendig. Og hvordan fikk dere lagt sengetiden tidligere og tidligere? Ble barna dine automatisk trøtte tidligere og tidligere om kvelden eller måtte du "tvinge" dem?

Omtrent slik så kveldsrutinene ut hos oss:

Pupping og pupping og pupping.

Bad i badekaret (mine elsket å bade, men du kan jo bare gi en god kroppsvask) og så gjerne litt lett massasje hvis barnet var opplagt til det.

Masse kos og lek på badet.

På med pysj.

Pupping igjen.

Inn på soverommet som er mørkt og svalt.

I seng.

Samme nattasang hver kveld, nattakos og så ferdig.

Hvis barnet var rolig, så gikk jeg ut med en gang. Var barnet urolig, så satt jeg på en stol ved siden av senga.

Det var uhyre sjelden at barnet ble tatt opp etter at det var lagt.

Med minstemann måtte jeg sitte ganske lenge før han sovnet, men etterhvert gikk det fortere og fortere det også.

Jeg flyttet "kvelden" med 5-15 minutter sånn ca. annenhver dag eller noe slikt.

Barnet behøvde ikke nødvendigvis å vise tegn på trøtthet, men jeg tok styringen.

Merket jeg at jeg hadde tatt et litt for stort hopp, så ventet jeg litt lenger før jeg tok neste.

Det er utrolig hvordan barna tilpasser seg og ganske raskt forstår hva som skal skje.

Lykke til, Sofline :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent slik så kveldsrutinene ut hos oss:

Pupping og pupping og pupping.

Bad i badekaret (mine elsket å bade, men du kan jo bare gi en god kroppsvask) og så gjerne litt lett massasje hvis barnet var opplagt til det.

Masse kos og lek på badet.

På med pysj.

Pupping igjen.

Inn på soverommet som er mørkt og svalt.

I seng.

Samme nattasang hver kveld, nattakos og så ferdig.

Hvis barnet var rolig, så gikk jeg ut med en gang. Var barnet urolig, så satt jeg på en stol ved siden av senga.

Det var uhyre sjelden at barnet ble tatt opp etter at det var lagt.

Med minstemann måtte jeg sitte ganske lenge før han sovnet, men etterhvert gikk det fortere og fortere det også.

Jeg flyttet "kvelden" med 5-15 minutter sånn ca. annenhver dag eller noe slikt.

Barnet behøvde ikke nødvendigvis å vise tegn på trøtthet, men jeg tok styringen.

Merket jeg at jeg hadde tatt et litt for stort hopp, så ventet jeg litt lenger før jeg tok neste.

Det er utrolig hvordan barna tilpasser seg og ganske raskt forstår hva som skal skje.

Lykke til, Sofline :)

Takk for tips! :-)

Hva gjorde du hvis du hadde lagt barnet i senga og det viste seg at han eller hun ikke var trøtt allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :-)

Hva gjorde du hvis du hadde lagt barnet i senga og det viste seg at han eller hun ikke var trøtt allikevel?

Så satt jeg der og sang, og sang, og sang...

Med minsten fant jeg også ut at det var kjekt å fordrive tiden med Sudoku ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så satt jeg der og sang, og sang, og sang...

Med minsten fant jeg også ut at det var kjekt å fordrive tiden med Sudoku ;)

Aha... sudoku var jo en mulighet... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...