Gå til innhold

Sparebøsser

AneM1365380603

Anbefalte innlegg

AneM1365380603

Da har jeg kvittet meg med alle husets sparebøsser, noe jeg har tenkt på i et par år. Jeg begynte å anke på om alle myntene var verdt noe fremdeles, noe de heldigvis var :) Maskinen i banken slukte i seg rubbel og bit.

Har barna deres sparebøsse, eller overfører dere det meste via nettbank nå? Jeg kommer heretter til å bruke nettbank for deres del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira :o)

Guttungen har sparebørse hos besteforeldrene. Her har han ikke, jeg bruker nettbank, eller han sparer pengene i lommeboken sin.

Jeg har sparebørse! En svær gris. Den putter jeg mynter på som jeg finner i bukselommer før vask, og som slenger her og der. Så tømmer jeg den før vi skal på ferie, og da har vi noen ekstra tusenlapper til rene lommepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Ja, ungene har hver sin sparegris. Der putter de penger de får stukket til seg fra slektninger, småpenger som blir til overs fra lørdagsgodtkjøp og andre ting. Det blir noen kroner til sammen, i hvert fall på guttungens gris, han er skikkelig flink til å spare.

Vi tømmer den i sånn tellemaskin når han finner noe han har skikkelig lyst til å kjøpe som koster litt penger og som han derfor har bestemt seg for å spare til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1214851267' post='3913459]

Guttungen har sparebørse hos besteforeldrene. Her har han ikke, jeg bruker nettbank, eller han sparer pengene i lommeboken sin.

Jeg har sparebørse! En svær gris. Den putter jeg mynter på som jeg finner i bukselommer før vask, og som slenger her og der. Så tømmer jeg den før vi skal på ferie, og da har vi noen ekstra tusenlapper til rene lommepenger.

Noen ekstra tusenlapper??! Enten drar du veeeeldig sjelden på ferie, ellers må du da ha unormale mengder mynt slengende rundt?! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna har absolutt sparebøsser, og vi kommer ikke til å kvitte oss med dem.

Ungene synes det er stas å putte penger på sparebøssene, og ikke minst å være med i banken for å tømme dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ekstra tusenlapper??! Enten drar du veeeeldig sjelden på ferie, ellers må du da ha unormale mengder mynt slengende rundt?! :-)

Jeg er ganske ofte på tur, men skikkelig familie ala sydenferie har vi ca 1 gang i året. Og da er det noen tusen der ja. Grisen er stor. Sambo har alltid masse mynter som ligger og slenger i bukselommer, og jeg slenger det ofte fra meg på bordet, disken osv. Slikt blir det penger av :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Shira :o)' timestamp='1214853284' post='3913482]

Jeg er ganske ofte på tur, men skikkelig familie ala sydenferie har vi ca 1 gang i året. Og da er det noen tusen der ja. Grisen er stor. Sambo har alltid masse mynter som ligger og slenger i bukselommer, og jeg slenger det ofte fra meg på bordet, disken osv. Slikt blir det penger av :o)

Ja jøss, hvis man bruker kontanter, så blir det fort litt mynt, det er sant! Men selv bruker jeg så og si bare kort, så mynt er liksom et fremmedord for meg... Hadde jeg spart i et år, det jeg fant rundt omkring her, ville jeg nok kommet opp i 33,5 kr og en svensk tier eller noe:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

[quote name=Shira :o)' timestamp='1214851267' post='3913459]

Barna her liker også å putte myntene sine i lommebøkene. Og vi voksne har et megastort glass vi har 20-kroninger i. Vi vant en gang det glasset da vi var med på en konkurranse om å gjette antall twist som var der. Glass pluss twist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Ja, ungene har hver sin sparegris. Der putter de penger de får stukket til seg fra slektninger, småpenger som blir til overs fra lørdagsgodtkjøp og andre ting. Det blir noen kroner til sammen, i hvert fall på guttungens gris, han er skikkelig flink til å spare.

Vi tømmer den i sånn tellemaskin når han finner noe han har skikkelig lyst til å kjøpe som koster litt penger og som han derfor har bestemt seg for å spare til.

Jeg har ikke vært så flink til å tømme disse bøssene deres, og ikke har de fått så mye penger til å putte på der heller. Det var helst da de store var små at folk ga penger til bøssene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Barna har absolutt sparebøsser, og vi kommer ikke til å kvitte oss med dem.

Ungene synes det er stas å putte penger på sparebøssene, og ikke minst å være med i banken for å tømme dem :)

Da skjønner jeg veldig godt at dere beholder dem :) Sønnen min har et pengeskap som hans penger går i. Det er med kode, så han har stor glede av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Det blir fort to-tre tusen da. En tier her, en femmer der. Husker når jeg brukte sparebøsse tok det ikke lang tid før den var full. Tror jeg må begynne med det igjen jeg nå ;O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt på 2 år har skjønt prinsippet med å putte på penger, så vi kommer ikke til å kvitte oss med den nei. Pengegaver fra besteforeldre pleier jeg å overføre via nettbank og ta kontantene selv, men mynter putter vi på og tømmer jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jøss, hvis man bruker kontanter, så blir det fort litt mynt, det er sant! Men selv bruker jeg så og si bare kort, så mynt er liksom et fremmedord for meg... Hadde jeg spart i et år, det jeg fant rundt omkring her, ville jeg nok kommet opp i 33,5 kr og en svensk tier eller noe:-)

He he, bruker kort en del jeg også, men så må jeg ha penger til parkering, kontanter til fysioterapeuten. Så er det greitt og ha litt småpenger til "lønn" til guttungen om han har gjort ett eller annet. Så må jeg ha konanter til ferja hvis jeg ikke har med ferjekortet. Det er alltid noe, og så hiver jeg myntene på grisen da, siden jeg som oftes bruker en seddel når jeg betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Shira :o)' timestamp='1214856812' post='3913527]

He he, bruker kort en del jeg også, men så må jeg ha penger til parkering, kontanter til fysioterapeuten. Så er det greitt og ha litt småpenger til "lønn" til guttungen om han har gjort ett eller annet. Så må jeg ha konanter til ferja hvis jeg ikke har med ferjekortet. Det er alltid noe, og så hiver jeg myntene på grisen da, siden jeg som oftes bruker en seddel når jeg betaler.

Ja, man har jo alltids parkering og bomringer og tull, men til det har vi noe mynt liggende i bilen! Er vel kanskje der det havner ja, alt over de 33,5:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Lillegutt på 2 år har skjønt prinsippet med å putte på penger, så vi kommer ikke til å kvitte oss med den nei. Pengegaver fra besteforeldre pleier jeg å overføre via nettbank og ta kontantene selv, men mynter putter vi på og tømmer jevnlig.

Jeg har hatt sparebøsser i 13 år, så jeg ser at de ikke får så mye mynter lenger. Det kan jo være flere årsaker til det. Mange har ikke så mye mynter pga at flere bruker kort. Her i huset blir myntene tatt av de store barna til bussen, blader, osv, eller en og annen tyvekroning går i spareglasset vårt.

Gjestene våre gir heller ikke så mye penger som før. Det kan jo være fordi det ikke er så lett å skrape mynter til 4 unger. Veldig forståelig :o)

Godt barnet deres koser seg med å putte penger på sparebøssa. Det er en stor glede for dem å spare til noe, se at de kan få noe for det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

Vi har en felles sparebøsse der alle kan legge på litt mynter.

Når den er full, går det til noe felles.

Nå sparer vi til vinterens sydentur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Vi har en felles sparebøsse der alle kan legge på litt mynter.

Når den er full, går det til noe felles.

Nå sparer vi til vinterens sydentur:)

Det var en fin måte å spare til sydentur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest midia

Det var en fin måte å spare til sydentur :)

Ja det er en lettvint måte og alle bidrar:)

Nå har vi 2500 , vi teller opp innimellom å det er lov for alle som har lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Jeg sparer 600kr hver mnd til ungene som banken trekker automatisk. Veldig greit.

Likevel har begge sparebøsser. Synes de har godt av å lære seg til å spare. Og de kjenner jo bøssa bli tyngre, det er jo stas!

Nå sparer snuppen til en bil fra serien "cars".

Før sparte han alltid bare til is.... :0)

Min far hadde en stor gris som han tømte en gang i året.

Da telte jeg, og fikk 10% av beløpet.Kjempe stas :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dåpen fikk småen en konto av besteforeldrene sine. der satt de innpå 1000 kr, og putter innpå litt i ny og ne. Denne kontoen får hun da hun blir 18.(puttet innpå de andre pengene hun fikk til dåpen også).

Nå har hun 3500 :) Og er 8 mnd ! hehe... Ellers sparer jeg litt på en bøsse til henne som jeg putter innpå den kontoen.

Blir det flere unger (noe det blir hvis jeg kan få da) så får de det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...