Gå til innhold

Sparebøsser

AneM1365380603

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Joda, barna har sparebøsser. Men de brukes mest til småmynter, om barna får sedler går de nok i banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snuppa på 9 har sparebøsse. Det er stor stas å tømme den med jevne mellomrom. Da får ho oftest en liten premie i banken for å ha vært flink til å spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Snuppa på 9 har sparebøsse. Det er stor stas å tømme den med jevne mellomrom. Da får ho oftest en liten premie i banken for å ha vært flink til å spare.

Så flink dere er som tømmer den med jevne mellomrom :) Det ble ikke gjort her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Joda, barna har sparebøsser. Men de brukes mest til småmynter, om barna får sedler går de nok i banken.

Når gjestene mine gir mynter til barna pleier de å understreke at det er til is, og det glemer de aldri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Til dåpen fikk småen en konto av besteforeldrene sine. der satt de innpå 1000 kr, og putter innpå litt i ny og ne. Denne kontoen får hun da hun blir 18.(puttet innpå de andre pengene hun fikk til dåpen også).

Nå har hun 3500 :) Og er 8 mnd ! hehe... Ellers sparer jeg litt på en bøsse til henne som jeg putter innpå den kontoen.

Blir det flere unger (noe det blir hvis jeg kan få da) så får de det samme.

De pengene vil hun få stor glede av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg sparer 600kr hver mnd til ungene som banken trekker automatisk. Veldig greit.

Likevel har begge sparebøsser. Synes de har godt av å lære seg til å spare. Og de kjenner jo bøssa bli tyngre, det er jo stas!

Nå sparer snuppen til en bil fra serien "cars".

Før sparte han alltid bare til is.... :0)

Min far hadde en stor gris som han tømte en gang i året.

Da telte jeg, og fikk 10% av beløpet.Kjempe stas :0)

Et fast beløp hver mnd er greit, det skal jeg kanskje også begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flink dere er som tømmer den med jevne mellomrom :) Det ble ikke gjort her.

Det er jo alltid kjempestas. Banken her inviterer t.o.m. sine unge kunder til Barnas dag i banken.

Jeg tror dette er veldig motiverende for snuppa. Ho har faktisk spart over 20.000,- på sine 9 år. Penger som sikkert kommer godt med senere i livet.

Ho bruker også fra denne kontoen hver gang vi er ute og reiser. Da går vi i banken og tar ut litt reisepenger.

Ho synes også det er flott at ho får renter på pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammamiaaa

Fordelen med sparebørser for barn er den pedagogiske delen. Barnet forstår bare det det kan se. At du overfører penger på nettbank forstår ikke barnet før det blir ganske stort. Å begynne tidlig å lære dem å forstå at pengene har verdi og at det er lurt å spare er smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo alltid kjempestas. Banken her inviterer t.o.m. sine unge kunder til Barnas dag i banken.

Jeg tror dette er veldig motiverende for snuppa. Ho har faktisk spart over 20.000,- på sine 9 år. Penger som sikkert kommer godt med senere i livet.

Ho bruker også fra denne kontoen hver gang vi er ute og reiser. Da går vi i banken og tar ut litt reisepenger.

Ho synes også det er flott at ho får renter på pengene.

Joda vi har sparebøsse, vi hadde et stort syltetøyglass med hull i lokket, der putta vi alle 50 øringene og kronestykkene på, etter ca. tre måneder så var bøssa full og vi hadde spart ca. 800 kroner som vi delte.

Ps! "Ungen" er 17 år, eg er betydelig eldre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har ungene sparebøsse som de legger penger på jevnlig. De er ikke så store ennå at de får noen ukelønn (2,3 og 5 år), men om de gjør noe hjemme så får de litt penger. Storebror er den eneste til nå som har fylt opp sparebøssen. De to gangene den har vært full har vi reist til banken og tømt den. Han får også ut 200,- med en gang, og så reiser vi til lekebutikken for å finne noe han har lyst på. Resten av pengene går inn på hans konto.

Om vi får store pengegaver til bursdager, dåp++ bruker vi ofte å bare overføre til kontoen til ungene på nettbanken.

Disse kontoene de har er ungene sine, og er igrunnen ment til sparing til ting de har lyst på. Pga av tette barn og mye arving har vi en felles sparekonto utenom som vi setter av penger til alt av utstyr de måtte trenger opp gjennom årene.

For oss fungerer dette helt supert ennå ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poden har sparebøss ja... han er tre år. Hender han får mynter av meg når jeg har (av og til, går mest i kort), også hender det han får småmynt av besteforeldre. Blir da litt etterhvert. :) I tillegg sparer vi 300,- kr. fast hver mnd. til han.. Når jeg fikk feriepenger satt jeg inn 1000,- kr. Han jeg "mye" penger (svært sjelden.. hehe..) så shopper vi litt, også sparer vi resten - på hans konto og kapitalkonto.

Synes sparebøsse er greit, prøver å lære han verdien av penger, og at det ikke vokser på trær. Det vi sparer til han nå er øremerket lappen og evt. bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...