Gjest Lara P Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Når lar dere barnet være litt alene?Sånn ca.alder?vet at unger er forskjellig,men det finnes vel en "nedre"grense? Barnet vårt blir 8 år,skal altså opp i 3.kl til høsten. Vi vurdere å la henne være alene en 1/2 til en liten time til faren kommer hjem.jeg må gå på jobb 14.30,og faren kommer hjem 15.15-15.30. Skal aliere meg med en nabojente sånn for sikkerhets skyld.Men føler at det skal kunne gå,mener at hun klare det ansvaret.Vi er klar på at hun ikke får ha venninne på besøk i det tidspunktet,tror nemlig at da er det lettere å finne på litt "ulovlige" ting... Selv om vår datter er til å stole på(sånn 99%) vet man jo aldri. Hva sier dere? Hun kan selvfølgelig både faren og mitt sitt mobilnr. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oslomamma Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Sønnen min er 6 år og han er alene opptil 1 time. Har vært det en stund men har øvd det gradvis opp fra å gå med søppel, gå i butikken osv. Barn er forskjellige, men det hjelper alltid å trene. Låser ikke døra ( bor i blokk med låst utedør!) og kan ringes. Har selvsagt snakka om hva man gjør hvis det ringer på, brannalarmen går etc. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Eldstemann begynte å være hjemme bittelitt alene etter jul i første klasse, og vi begynte med ett kvarter fra begynnelsen, og økte etterhvert til ca en halvtime - altså han gikk fra Sfo 16.15 først, og etterhvert klokka 16 - vi var hjemme litt over halv fem. Gikk veldig fint det. Dette året har vi hatt to skolebarn, han eldste i 3. og så neste i 1. De har gått sammen hjem fra sfo halv fire, og da hatt nesten en time alene før vi kommer hjem, 3-4 dager i uka. har gått velidg fint. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Jeg hadde gjort det dersom barnet selv var innstilt på det, og forutsatt at jeg stolte på henne (med hensyn til ting som å eksperimentere med komfyren, fyrstikker o.l.). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 De har vært alene korte øyeblikk fra 1. klasse, så har vi utvidet det etterhvert som det har føltes trygt og naturlig. Jeg tror det går fint så lenge dere begge to føler det går greit 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Det tror jeg går helt greit. Min 9-åring har vært alene hjemme på planleggingsdager etc i hele 3.klasse, og han har vært alene nå mens han har sommerferie og ikke vi voksne. 6-åringen kan være alene en times tid hvis jeg f.eks skal hente storebror, en tur på butikken etc. -vi har besteforeldre i nabohuset, og ungene er ikke veldig kreative mht å finne på ulovlige/farlige ting. Det foreløpig verste guttungen har funnet på er å glemme å lukke døra etter seg da han dro på butikken (hvor han ble fersket av meg...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Både femåringen og syvåringen min er av og til alene mens jeg leverer eller henter den andre. Da skynder jeg meg, og det tar sjelden mer enn 20-30 minutter. Har ennå ikke latt noen av dem være alene flere timer av gangen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Vår eldste er ferdig med 3. klasse nå, og hun har vært hjemme alene fra kl. 12 til kl. 15.30 annenhver tirsdag hele dette året. Det har gått utmerket. I tillegg har hun vært med klassevenninner hjem som er hjemme alene 1 time hver ettermiddag. Det har heller aldri bydt på noen problemer. Så lenge barna vet hva de skal gjøre i tilfelle brann, vet at de ikke skal drive med komfyren, kan telefonnummer til en av foreldrene og kan og finne seg noe mat selv - så ser jeg ingen grunn til at en 3. klassing ikke skal kunne være alene hjemme en times tid på ettermiddagen. (Avhengig av at barnet er nogenlunde fornuftig og ønsker det selv.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Dersom ho synes det er greit så er det helt sikkert det. Snuppa har gått hjem kl. 14 og 15 hele 3. klasse, og vi kommer oftest hjem litt etter kl. 16. Ho koser seg alene sier ho. Forrige uke var ho alene fra ho våkna til ca. kl. 12. Ho skal begynne i 4. klasse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Mine er 6 og 7, og de har vært hjemme alene inntil en time i snart ett år. Da sitter de riktignok i 1. etasje og ser på TV, og vi er ikke langt borte; butikken (3 km unna) er vel det lengste. Til høsten skal de være litt hjemme alene et par dager i uka, da blir det ca 1,5 time alenetid. Da må de finne seg mat selv, og det vil helt sikkert gå veldig bra. De får ikke lov til å åpne døra, da, om det ringer på, og de får ikke si at vi voksne er borte om telefonen ringer og de tar den. Vi har testet begge deler, og de holder ord. Fra påske 2009 satser vi på å være kvitt hele SFO, de vil da være mot slutten av 1. og 2. klasse. De har nok en fordel av at de er 2, da, den minste liker ikke å være hjemme helt alene - og det er helt greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melissa Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Det går helt sikker kjempefint, så lenge jenta deres er innstilt på det Gutten vår på 5 år (blir skolegutt nå) har villet være hjemme alene ett par ganger når jeg har hentet søsteren i barnehage. Det tar 10-15 min og har gått helt strålende 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.