iselin Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Snuppa på 7 hadde lært en gammel barnelek av bestefar i dag, nemlig å "skvette Jeppe". Dessverre husket han ikke helt reglene, og jeg finner dem heller ikke noe sted på nett. Kanskje noen av dere kan denne leken og kan hjelpe oss? Det vi husker er at man bruker en kjepp, og en liten pinne med hakk i (dette er Jeppe). Så vipper man den lille pinnen med den store, og måler hvor langt den kommer. Så skal man gjøre andre øvelser etterpå: prøve å holde Jeppe i lufte ved å slå den med den store pinnen (som når man trikser med fotball), men så husket ikke bestefar mer...Noen som kan hjelpe oss, eller vet om et sted man finner reglene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Prøv å google på "gamle leker", der var det ulike hjemmesider, med gamle leker, kanskje du finner det du leter etter. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Vi kalte det for "Å jeppe pinne" :-) Vet ikke om jeg husker reglene - men det var knallgøy! Skal følge med her om du får svar - hvis ikke skal jeg prøve å huske det selv..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ceila Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Vi drev også med denne leken, men vi kalte den for å vippe pinne. VIPPE PINNE Lang pinne ca 70 cm Kort pinne ca 30 cm Grop i bakken eller 2 steiner 1. To lag fra 2. til 6. på hvert lag. 2. Innelaget legger kort pinne over gropa. Første spiller vipper den ut med den lange pinnen, så langt som mulig. 3. Hvis et av utespillerne fanger pinnen i lufta, kommer dette laget inn. 4. Hvis ikke kaster en av spillerne pinnen mot gropa. Der ligger den lange pinnen tvers over, hvis han treffer kommer laget inn. 5. Hvis ikke, jepper (vipper) første spiller en gang til. Igjen prøver utlaget å fange pinnen i luften. Hvis ingen tar den kaster en av spillerne pinnen inn mot gropa og skal prøve å kaste den lange pinnen vekk fra gropa eller steinene. 6. Avstanden fra pinnen til gropa etter kastet, måles med den store pinnen. Hver lengde gir 10. poeng til innelaget. 7. Til slutt kaster spilleren pinnen opp i luften, og prøver å slå den mange ganger med den lange pinnen. Hvert slag gir 10. poeng. 8. Spiller nr 2 på innelaget overtar så spillet. 9. Hvis alle på innelaget har spilt uten at utelaget har kommet inn, bytter lagene side. 9. Det laget som til slutt har flest poeng, har vunnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iselin Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 Vi drev også med denne leken, men vi kalte den for å vippe pinne. VIPPE PINNE Lang pinne ca 70 cm Kort pinne ca 30 cm Grop i bakken eller 2 steiner 1. To lag fra 2. til 6. på hvert lag. 2. Innelaget legger kort pinne over gropa. Første spiller vipper den ut med den lange pinnen, så langt som mulig. 3. Hvis et av utespillerne fanger pinnen i lufta, kommer dette laget inn. 4. Hvis ikke kaster en av spillerne pinnen mot gropa. Der ligger den lange pinnen tvers over, hvis han treffer kommer laget inn. 5. Hvis ikke, jepper (vipper) første spiller en gang til. Igjen prøver utlaget å fange pinnen i luften. Hvis ingen tar den kaster en av spillerne pinnen inn mot gropa og skal prøve å kaste den lange pinnen vekk fra gropa eller steinene. 6. Avstanden fra pinnen til gropa etter kastet, måles med den store pinnen. Hver lengde gir 10. poeng til innelaget. 7. Til slutt kaster spilleren pinnen opp i luften, og prøver å slå den mange ganger med den lange pinnen. Hvert slag gir 10. poeng. 8. Spiller nr 2 på innelaget overtar så spillet. 9. Hvis alle på innelaget har spilt uten at utelaget har kommet inn, bytter lagene side. 9. Det laget som til slutt har flest poeng, har vunnet. Tusen takk, dette ligner veldig. Dette med inne og utelag og at man skulle treffe den lange pinnen med den korte husker jeg nå når du sier det! Men jeg mener å huske at det var en øvelse hvor vi målte noe med den korte pinnen også, kanskje noen andre har vært borti den varianten også? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ceila Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Tusen takk, dette ligner veldig. Dette med inne og utelag og at man skulle treffe den lange pinnen med den korte husker jeg nå når du sier det! Men jeg mener å huske at det var en øvelse hvor vi målte noe med den korte pinnen også, kanskje noen andre har vært borti den varianten også? Har nettopp konfrontert min mann med gamle barndomsminner. Han mener at de målte avstanden fra der den lille pinnen landet til gropa, og målte hvor mange ganger den lille pinnen gikk opp mot gropa. så gikk de antall skritt pinnen målte før de kastet på den store. Er sikkert flere varianter av samme lek, utifra hvor i landet man er fra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.