Gå til innhold

Ukelønn

pusi

Anbefalte innlegg

Ungene maser om å få ukelønn.

De er 6, 7 og 9 år.

Noen av vennene deres får feks penger hvis de går hjem fra skolen istedet for å ta trikken. At de går gjør jo at vi sparer penger, men jeg vet ikke helt om dette er riktig måte å belønne fysisk aktivitet på..

Hvordan gjøres dette i DOL-hjem?

Får ungene faste beløp?

Får de lønn etter innsats?

Får de trekk som straff for ugagn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

Vi har prøvd litt forskjellig. Liste med oppgaver som har en viss verdi pr oppgave, ukepenger uten innsats, ukepenger med faste oppgaver, ukepenger med frivillige oppgaver osv.

Jeg er kommet fram til at penger knyttet opp mot oppgaver hjemme kanskje ikke er så riktig, men de vet at pengene sitter løsere i lommeboka om de bidrar til fellesskapet. Jeg er også kommet fram til at jeg ikke har vært flink nok til å kreve at de bidrar, spesielt de eldste barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente31

Her får 9 åringen og 11 åringen 50 kr hver i ukelønn, og det innebærer faste oppgaver og at de selv kjøper lørdagsgodt.

Barna og jeg ble enige om dette sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa på 9 får 20,-. Det har ho fått lenge. Ho har ingen faste oppgaver, men må ta i det tak innimellom. Dersom ho gjøre en litt større innsats. (Støvsuger, vasker o.l.) får ho gjerne litt ekstra.

Derson ungene tar trikken kan man jo f.eks. dele trikkepengene. Da får begge parter goder av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får de to største (8 og 7) ukelønn på ca 25 kr hvis de har ryddet rommet sitt til lørdag.

Pengene kan de gjøre hva de vil med.

I tillegg forventer vi at de hjelper til med å dekke på og av bord, ta ut søppel og annet forefallende som de fint kan klare.

Vi trekker ikke noe av ukelønna, men er ikke rommet ryddet til lørdag, så blir det ikke lommepenger den uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Mine barn er så små at dette ikke er aktuelt ennå.

Imidlertid har jeg prinsippielle motforestillinger mot å knytte ukepengene direkte opp mot oppgaver de uansett burde gjøre hjemme.

Men hvem vet, jeg har spist kameler før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Hvordan gjøres dette i DOL-hjem?'' Det varierer sikkert.

''Får ungene faste beløp?'' Ja, kr 170.- i uka (gutt 17 år).

''Får de lønn etter innsats?'' Da hadde det blitt "smalhans", så svaret er nei.

''Får de trekk som straff for ugagn?'' Nei.

Eg innførte "ukelønn" (annnehver lørdag når han var hos meg) når sønnen var 5 år, han fikk da 50 kroner, dette har steget med 10 kroner for hvert år.

Hadde eg hatt _dine_ unger så ville eg gitt de henholdsvis 60,-, 70,- og 90.- uka.

Ps! Ved innføring av ukelønn blei det hult slutt på pengemas, han begynte og å bli "gniten" og sparte til rulleskøyter o.l.

Forøvrig innførte eg belønningssystem i forhold til resultater på prøver (på videregående) i fjor høst, alle prøver med karakteren over 5,0 resulterte i en 100 lapp.

På de åtte første prøvene, så hadde han kun èn prøve under 5,0 og den var på 4,7 så det motiverte, og "alle var glade og levde lykkelig osv..." :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kusine furutre

Jeg får ikke betalt hjemme når jeg vasker og rydder og synes det blir feil signal å sende barna om vi knytter ukepenger opp mot husarbeidet. Vi må jo alle bidra til fellesskapet.

De er 6 og 9 år og får ikke ukepenger.

Jeg ber barna hjelpe til med noe hver dag. For eksempel dekke bordet, rydde inn/ut av oppvaskmaskinen, støvsuge, gå med søpla.

Hvis barna selv sier de vil ha en jobb, så får de penger for den.

De kan for eksempel si: "Jeg vil ha en jobb!" Jeg sier, "Hmmm, vi trenger å støvsuge stua, det får du fire kroner for." Det er en jobb vi reelt trenger å gjøre. hvis de ikke vil ha den jobben, får de ikke flere jobber for penger den dagen, men det kan godt være at jeg ber dem om å gjøre ting de ikke får penger for, allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilje30

Trenger ikke å knytte det direkte til fysisk aktivitet. La oss si at barna får 100kr i uka som skal gå til trikken. Etterhvert vil barna få følelsen av at det er egne penger de bruker til trikken slik at de etterhvert begynner å gå for å spare til ting de ønsker seg og de får fysisk aktivitet som bonus noe de ikke tenker over, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...