Gå til innhold

Ferietur og enslige foreldre

Gjest enslig mor til ei jente

Anbefalte innlegg

Gjest enslig mor til ei jente

Jeg er ei enslig mor med ei datter på elleve. Har vært alene siden hun ble født, med det mener jeg at jeg aldri har hatt noen lengre forhold eller samboer.

De to siste årene har vi væt i syden med ei anna mor med ei jevnalder datter, kjempekoselig. Tidligere år har vi alltid reiset alene, stort sett til syden, blir til tider litt ensomt.

I år har vi ingen å reise med og jeg bør egentlig ta en billig ferie siden jeg har litt mindre inntekt de to nærmeste årene, så egentlig hadde det vært best å spart alle feriepengene.

Har tre uker ferie og vil jo at jentungen skal oppleve noe. Blir liksom ikke noe stas å fortelle at man har vært på hytta i ferien(jeg som tenker).

Vurderer teltur til sverige, kanskje jentungen har ei venninne som får være med oss. Men er redd for at jeg blir å føle meg svært alene.

Hva gjør dere andre enslige foreldre med sommerferien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

6

• Persille1365381127

6

• mariaflyfly

4

• Glimtipper

4

Hva med sommerleir? Vet Framfylkingen har det hvert år, og nå trenger de frivillige til å bidra også http://framfylkingen.no/index.cfm?id=190227.

har hørt om det, og bare hørt positive ting. er mange aktiviteter for barn og voksne, bading, grilling, konkurranser, båtturer osv. Ring dem og hør da vel! koster nesten ikke noe for en uke heller.. Koster 100,- kr. å bli medlem (for et år).

Eller så kan du se på aktivioslo.no, vet ikke hvor du bor, men det er flere som arrangerer sommerleire for voksne som liker å være sosiale på ferie med barna sine, som ikke koster skjorta. :) Er sikkert kjempehyggelig! Tenkte faktisk på å dra selv, selv om jeg ikke er alene.. Er både enslige og par som reiser. Eller hvis en av foreldrene jobber, så reiser den andre med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sommerleir? Vet Framfylkingen har det hvert år, og nå trenger de frivillige til å bidra også http://framfylkingen.no/index.cfm?id=190227.

har hørt om det, og bare hørt positive ting. er mange aktiviteter for barn og voksne, bading, grilling, konkurranser, båtturer osv. Ring dem og hør da vel! koster nesten ikke noe for en uke heller.. Koster 100,- kr. å bli medlem (for et år).

Eller så kan du se på aktivioslo.no, vet ikke hvor du bor, men det er flere som arrangerer sommerleire for voksne som liker å være sosiale på ferie med barna sine, som ikke koster skjorta. :) Er sikkert kjempehyggelig! Tenkte faktisk på å dra selv, selv om jeg ikke er alene.. Er både enslige og par som reiser. Eller hvis en av foreldrene jobber, så reiser den andre med barna.

Hei - nå er ikke jeg alene med barn, men vi har da i alle år tatt med barna på hytta - den samme hytta som jeg selv var på hele sommerferien i alle år som liten, og under oppveksten. Er det virkelig blitt sånn nå at det er "for dårlig" å "bare" være på hytta i ferien? Så utrolig synd det er i såfall..... Man kan jo finne på en masse gøy på hytta da :-) - litt avhengig av hvor denne befinner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Hei - nå er ikke jeg alene med barn, men vi har da i alle år tatt med barna på hytta - den samme hytta som jeg selv var på hele sommerferien i alle år som liten, og under oppveksten. Er det virkelig blitt sånn nå at det er "for dårlig" å "bare" være på hytta i ferien? Så utrolig synd det er i såfall..... Man kan jo finne på en masse gøy på hytta da :-) - litt avhengig av hvor denne befinner seg.

Vi reiser også på hytta, det er det mange som gjør. Ser ikke at det skal være så stusselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser også på hytta, det er det mange som gjør. Ser ikke at det skal være så stusselig.

Nå har ikke vi hytte, men jeg har notert meg det samme: Mange har en nærmest unnskyldende tone når man snakker om ferieplaner og de sier at de skal "bare på hytta." Jeg har aldri forstått hvorfor, det er da ikke "bare" å ha ferie på hytta! Har vi virkelig blitt så bortskjemte i dette landet at det må være taxfreepose involvert for at man skal kunne kalle det ferie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Nå har ikke vi hytte, men jeg har notert meg det samme: Mange har en nærmest unnskyldende tone når man snakker om ferieplaner og de sier at de skal "bare på hytta." Jeg har aldri forstått hvorfor, det er da ikke "bare" å ha ferie på hytta! Har vi virkelig blitt så bortskjemte i dette landet at det må være taxfreepose involvert for at man skal kunne kalle det ferie?

For meg høres det ut som luksus å ha egen hytte man kan dra til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg høres det ut som luksus å ha egen hytte man kan dra til :)

- Og det ER det også!! :-D

Skal være der i 5 hele uker i sommer, og storgleder meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

- Og det ER det også!! :-D

Skal være der i 5 hele uker i sommer, og storgleder meg:-)

Enig i det.

Men spørs jo hva slags forhold man har til hytta og hva slags sted den ligger. Kunne selv ikke tenkt meg å tilbringe fire-fem uker på en hytte i innlandet. Sommerferie er først og fremst sjøen for meg! Men andre kan selvfølgelig ha andre preferanser *S*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det.

Men spørs jo hva slags forhold man har til hytta og hva slags sted den ligger. Kunne selv ikke tenkt meg å tilbringe fire-fem uker på en hytte i innlandet. Sommerferie er først og fremst sjøen for meg! Men andre kan selvfølgelig ha andre preferanser *S*.

Ja, selv om jeg er født & oppvokst inne i landet, har jeg blitt mest glad i sjøen selv om sommeren, og vi har gode muligheter til båt- og strandliv ved hytta. :-)

*krysser fingrene for godvær*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Blir liksom ikke noe stas å fortelle at man har vært på hytta i ferien''

Det er da vel greit å ha ferie på hytta? Man kan alltids dra på utflukter på 1-2 dager så det blir litt opplevelser. Utflukt kan jo være så mangt, teltur i marka m. en venninne av jenta, en ridetur på et ridesenter, badeland, Tusenfryd e.l., bading, fisketur etc.

Vi skal ha hytteferie i sommer, det er vår drømmeferie. (kunne ikke tenke meg å dra til syden i juli, egentlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert litt annerledes å reise en familie med f.eks. to voksne og to barn, enn bare mor og datter da.. blir jo ikke særlig voksenkontakt for mor da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er sikkert litt annerledes å reise en familie med f.eks. to voksne og to barn, enn bare mor og datter da.. blir jo ikke særlig voksenkontakt for mor da..

Enig, flere uker på hytte som eneste voksne kan høres ørlite stusselig ut i så måte. Men en kan jo invitere diverse besøk etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig, flere uker på hytte som eneste voksne kan høres ørlite stusselig ut i så måte. Men en kan jo invitere diverse besøk etc.

Joda, men jeg tenkte på at hun spurte om feriealternativer der det er andre likesinnende jeg, eller andre voksne med barn.. Så kan man skravle med andre foreldre mens barna bader/leker.. Hytte synes jeg er toppers selv, men hadde kjeda meg grønn med bare poden.. I hvert fall etter hhmmm,... tja, en kveld, så selskapssyk som jeg er. :)

Er noe annet å ha selskap om kveldene når badinga er over, sola har gått ned og ungen lagt seg.. enn å vente på kaffebesøk dagen etter - synes nå jeg da. :) Ellers er hytter avslaoppende og deilig.. *vil ha*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du selvsagt rett i, litt avhengig av hvor hytta befinner seg da. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg helt enig med deg i. Men hun skrev jo "Har tre uker ferie og vil jo at jentungen skal oppleve noe. Blir liksom ikke noe stas å fortelle at man har vært på hytta i ferien(jeg som tenker)."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg helt enig med deg i. Men hun skrev jo "Har tre uker ferie og vil jo at jentungen skal oppleve noe. Blir liksom ikke noe stas å fortelle at man har vært på hytta i ferien(jeg som tenker)."

Ja hun gjorde jo det. :) Leste litt mellom linjene jeg da kanskje.. hehe... Ikke noe dårlig å "bare" være på hytta, men ikke alle hytter man kan dra på utflukter osv. da - kommer an på beliggenhet. Er det en hytte oppi skauen uten bademuligheter like i nærheten kan det sikkert bli kjedelig for dem begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun gjorde jo det. :) Leste litt mellom linjene jeg da kanskje.. hehe... Ikke noe dårlig å "bare" være på hytta, men ikke alle hytter man kan dra på utflukter osv. da - kommer an på beliggenhet. Er det en hytte oppi skauen uten bademuligheter like i nærheten kan det sikkert bli kjedelig for dem begge.

Helt enig i det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tilbragte alltid ferien på hytta når jeg var barn, og nå bruker broren min hytta som feriested for sin familie hver sommer. Ungene hans sier at sommerferien på hytta er det beste som skjer hele året.

Moren min var ofte på hytta alene med en eller flere av oss søsken, og da fikk vi ofte invitere med oss venner. Kunne det være et alternativ at datteren din fikk invitere noen med seg noen dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Ja, det er merkelige greier. Vi er i hvert fall veldig fornøyde med hytteferie. Og når det gjelder selskap, kan man jo invitere med seg noen dit, hvis man vil ha flere å være sammen med. Vi har gjester i flere omganger i løpet av en ferie, plotter det inn så vi får både sosial tid og alenetid, og ungene får noen å leke med.

Når det gjelder opplevelser, ser jeg at ungene får opplevelser på et helt annet nivå på hytta. De koser seg med å leke i vannet, lage spretterter og pil og bue, spikke barkebåter, sove i telt ved siden av hytta, lage pinnebrød på grillen, picnic på pledd og sånne ting.

Det må jo ikke være store og fancy ting for at unger skal få opplevelser. I våre dager er det snarere motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...