Gå til innhold

FU: Leggetider om sommeren

Gjest vbkol

Anbefalte innlegg

Gjest vbkol

Vi foreldre skal tidlig opp, men barna har sommerferie.

Jeg synes det er herlig å få 8 åringen i seng kl 21.30 og 12 åringen spiser kveldsmat kl 22 og er i seng kl 22.30.

Men i dag fikk vi et dilemma: 13 åring kamerat ringer på døra kl 22 og vil ha eldstemann ut....

Så derfor spør jeg hva dere praktiserer om sommeren.

Det hadde vært noe annet dersom begge foreldre hadde fri...

Men 12- åringen ble litt flau da han svarte at han skulle legge seg og 13 åringen spør: Hvorfor det?

Nå skal det sies at kameraten sitter oppe til kl 5 om morgenen og spiller spill også da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Våre barn må legge seg, og ikke noe senere enn det du skisserer. Dersom noen ringer på sent på kvelden. sier vi rett og slett at det er for sent å gå ut/ha besøk.

Jeg ser ingen mening i å sitte oppe til kl 5 og spille dataspill, enten man er 13 eller 43 ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene her er snart 8 og 10 år og nå er vi på landet hos kjæresten min. De får hoppe ute på trampolina og leke ute til klokka er 21 nå når det er sommerferie, men da må de inn med mindre vi er borte da. Da er det kveldsmat og sengetid.

Har vært på hytta noen dager nå og da ble klokka fort 22:30 før de var i seng, men til gjengjeld sov de til kl. 9 da! :o)

Men å gå ut med kamerater kl 22 er overhodet ikke aktuelt og det vil det heller ikke være om to år. Det er heller ikke aktuelt å sitte oppe med dataspill til kl. 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilje30

Det hørtes da ut som en gutt uten grenser. En dag vil nok sønnen din synest at det va fint å ha en mor som satte grenser. At unger/ungdommer er ute kl.22 reagerer jeg ikke på, men det er ikke greit å ringe på dørene til folk så sent uten avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 13-åring og en som er noe eldre...

De legger seg faktisk når de vil,- men den yngste kan ikke være ute veldig seint på kvelden,- mye fest og liv i området her om sommeren, og politiet følger faktisk ungdom under 15 eller 16 hjem om de er ute etter kl 10 eller 11 på kvelden.

Antageligvis syntes jeg også for noen år siden at ungene måtte legge seg i noenlunde tid....men det endrer seg etterhvert ;-) Som det meste annet innen barneoppdragelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 13-åring og en som er noe eldre...

De legger seg faktisk når de vil,- men den yngste kan ikke være ute veldig seint på kvelden,- mye fest og liv i området her om sommeren, og politiet følger faktisk ungdom under 15 eller 16 hjem om de er ute etter kl 10 eller 11 på kvelden.

Antageligvis syntes jeg også for noen år siden at ungene måtte legge seg i noenlunde tid....men det endrer seg etterhvert ;-) Som det meste annet innen barneoppdragelse...

''... men den yngste kan ikke være ute veldig seint på kvelden,- mye fest og liv i området her om sommeren, og politiet følger faktisk ungdom under 15 eller 16 hjem om de er ute etter kl 10 eller 11 på kvelden.''

Det er sjelden eg er for overformynderi, og er imponert over Politiet.

Men dette burde vært _standarden_ i alle politidistrikt, kjempeflott av Politiet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''... men den yngste kan ikke være ute veldig seint på kvelden,- mye fest og liv i området her om sommeren, og politiet følger faktisk ungdom under 15 eller 16 hjem om de er ute etter kl 10 eller 11 på kvelden.''

Det er sjelden eg er for overformynderi, og er imponert over Politiet.

Men dette burde vært _standarden_ i alle politidistrikt, kjempeflott av Politiet!

Jeg må innrømme at første gangen jeg hørte om det, syntes jeg det var en anelse drøyt,- i alle fall at det var kl 22. Solen har jo knapt gått ned ;-)

Men,- jeg tror nok de ser ungdommene litt an,- om en gjeng unge ungdommer går litt rundt uten å bråke og uten mistanke til at de har/skal drikke noe, så lar de dem vel være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at første gangen jeg hørte om det, syntes jeg det var en anelse drøyt,- i alle fall at det var kl 22. Solen har jo knapt gått ned ;-)

Men,- jeg tror nok de ser ungdommene litt an,- om en gjeng unge ungdommer går litt rundt uten å bråke og uten mistanke til at de har/skal drikke noe, så lar de dem vel være.

''Jeg må innrømme at første gangen jeg hørte om det, syntes jeg det var en anelse drøyt,- i alle fall at det var kl 22.''

Joda, akkurat tidspunktet kan jo diskuterest (og det har sikkert blitt gjort også), men prinsippet syntes eg er veldig bra for enten vi liker det eller ei så er det enkelte foreldre som ikkje er istand til å sette grenser (og å ta ansvar) for egne barn så da er det betryggende å vite at samfunnet (Politiet) tar dette ansvaret.

''Solen har jo knapt gått ned ;-)''

Her går sola ned ca. kl. 1930, pga. høye fjell. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Jeg må innrømme at første gangen jeg hørte om det, syntes jeg det var en anelse drøyt,- i alle fall at det var kl 22.''

Joda, akkurat tidspunktet kan jo diskuterest (og det har sikkert blitt gjort også), men prinsippet syntes eg er veldig bra for enten vi liker det eller ei så er det enkelte foreldre som ikkje er istand til å sette grenser (og å ta ansvar) for egne barn så da er det betryggende å vite at samfunnet (Politiet) tar dette ansvaret.

''Solen har jo knapt gått ned ;-)''

Her går sola ned ca. kl. 1930, pga. høye fjell. :-)

''Her går sola ned ca. kl. 1930, pga. høye fjell. :-)''

Huff, høres trist ut. Men en blir vel vant til det meste. Nord i landet er de til og med vant med ikke å se sola på mange uker, har jeg hørt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Her går sola ned ca. kl. 1930, pga. høye fjell. :-)''

Huff, høres trist ut. Men en blir vel vant til det meste. Nord i landet er de til og med vant med ikke å se sola på mange uker, har jeg hørt! :P

''Huff, høres trist ut. Men en blir vel vant til det meste.''

Har aldri tenkt på det som trist, men nå har eg bodd her i 36 år og blitt vant til det ja.

Men skyene, tåka og regnet er eg ganske lei etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a-menneske

10 åringen legger seg halv ti, 15-åringen legger seg senest 12. Vi har ferie, men jeg vil ikke at barna skal våke om natten når jeg sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest menernåjegda

Hva skal ungdommene gjøre ute når foreldrene ligger hjemme og sover. Mange glemmer at selv en 14-15 åring trenger grenser - kanskje de aller mest. Det er farlig å ta en for laid-back holdning og satse på at det går bra.

Burde vært portforbud for alle under 17 år etter kl. 2230.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ringer på døra så sent, kan man vel si at etter kl. 22 skal de være hjemme med familien sin.

Trenger ikke nevne noe om leggetider til kameratene?

Ellers bør man jo ikke snu døgnet helt på hodet selv om det er sommerferie da...

Et par timer ekstra på kvelden og et et par timer lengre morgener er vel ok. Men noe særlig lenger enn det blir vel å tøye strikken for langt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skal ungdommene gjøre ute når foreldrene ligger hjemme og sover. Mange glemmer at selv en 14-15 åring trenger grenser - kanskje de aller mest. Det er farlig å ta en for laid-back holdning og satse på at det går bra.

Burde vært portforbud for alle under 17 år etter kl. 2230.

''Burde vært portforbud for alle under 17 år etter kl. 2230.''

Ja,- det høres behagelig ut for foreldrene...

Nei,- de må da få lov til å hygge seg ute om sommeren. Så får man heller følge litt med på hva de gjør/hvor de er, og sørge for å holde seg våkne til de kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogstrollet

''Nå skal det sies at kameraten sitter oppe til kl 5 om morgenen og spiller spill også da...''

Er det mer å lure på? Det er jo tydelig at denne gutten totalt blir ignorert av sine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...