Gå til innhold

Dårlig syn

waxo

Anbefalte innlegg

Sønnen min var til skolekontroll før ferien. Etter synskontrollen ble han henvist til øyelege med mistanke om dårlig syn.

Vi har i det daglige ikke merket noe til det, så overraskelsen ble stor da det viste seg at han har +5 på begge øyne.

Stakkar gutt, tenk at han har sett så dårlig og vi ikke har merket noe spesielt.

Han har siden han var veldig liten vært mye sint og frustrert, og nå håper jeg noe av det slipper taket når han får briller på nesa.

Men hvor dårlig ser man med 5+?

Noen her med dårlig syn og erfaring?

Nytter jo ikke å spørre gutten, han vet jo ikke annet enn det synet han har på en måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira :o)

Jeg slet med dårlig samvittighet da guttungen fikk briller som 4-åring. Han har +7.5 og +8.5

Tilslutt fant jeg jo ut at han fungerte jo på sitt vis med synet sitt. I ettertid ser jeg jo flere episoder hvor jeg kanskje burde ha merket det.

Uansett så kan jeg ikke la dette gnage meg, og heller fokusere på at det er bra at han har fått briller og nå ser normalt med dem.

Hvordan synet ved 5 er, vet jeg ikke, jeg vet bare at guttungen her ikke ser noe som helst uten briller, han får dobbeltsyn, og alt blir en grøt sier han. Jeg ser også at han ikke kan fokusere blikket uten briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1215166815' post='3915291]

Jeg slet med dårlig samvittighet da guttungen fikk briller som 4-åring. Han har +7.5 og +8.5

Tilslutt fant jeg jo ut at han fungerte jo på sitt vis med synet sitt. I ettertid ser jeg jo flere episoder hvor jeg kanskje burde ha merket det.

Uansett så kan jeg ikke la dette gnage meg, og heller fokusere på at det er bra at han har fått briller og nå ser normalt med dem.

Hvordan synet ved 5 er, vet jeg ikke, jeg vet bare at guttungen her ikke ser noe som helst uten briller, han får dobbeltsyn, og alt blir en grøt sier han. Jeg ser også at han ikke kan fokusere blikket uten briller.

Nei, man kan ikke la samvittigheta ta overhånd. Må bare være glad for at det blir oppdaget før skolestart. Jeg er skikkelig spent på hvordan han reagerer når han får brillene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Nei, man kan ikke la samvittigheta ta overhånd. Må bare være glad for at det blir oppdaget før skolestart. Jeg er skikkelig spent på hvordan han reagerer når han får brillene :-)

Her gikk det veldig bra. Han tok på brillene og utbrøt: Jøss så stor du er Pappa ;o)

Etter den dagen har han hatt brillene på. Han er med i lek som alle andre, spiller fotball, bader med brillene på (han var livredd vann før når jeg tok brillene av han, med dem på er han som en fisk i vannet).

Vær obs på at noen kan få hodepine de første dagene, guttungen hadde det ikke. Vi gjorde det til vane på linje med tannpuss morgen og kveld, at brillene skulle på.

Han skal passe på dem, men ikke være redd for og være i aktiv lek.

Det går nok fint skal du se :o) Guttungen her som aldri brydde seg om å tegne (han så det vel ikke), ble veldig opptatt av tegning.

Vi skal være glade for at dette blir oppdaget før skolestart.

Det kan være lurt og kjøpe med solbrilleglass når dere henter brillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men hvor dårlig ser man med 5+? Noen her med dårlig syn og erfaring?''

Eg vet ikkje, men prøv å se gjennom brillene hans.

Tror ikkje han har sett så mye nei, sikkert hatt vondt i hodet mm. også?

Stakkars gutt, det vil nok bli fantastisk for han med nye briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har aldri klaget over vondt i hodet, men en ting jeg kanskje kan linke til dålig syn er at han er veldig avhengig av å komme seg i seng ganske tidlig hvis han skal fungere godt. Blir vel veldig sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

Så fint at det ble oppdaget nå, da!

Pluss fem er veldig sterke briller, men "fordelen" med at han er langsynt er at man kan fungere ganske brukbart ute i verden uten briller, de virkelige problemene kommer når man prøver å lese eller gjøre noe smått og nært. Derfor er det ikke så heeelt uvanlig at langsynthet blir oppdaget rundt skolestart.

Er man derimot tilsvarende nærsynt, er verden et utrygt sted å bevege seg i, da ser man ingenting før man har det rett foran nesa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at det ble oppdaget nå, da!

Pluss fem er veldig sterke briller, men "fordelen" med at han er langsynt er at man kan fungere ganske brukbart ute i verden uten briller, de virkelige problemene kommer når man prøver å lese eller gjøre noe smått og nært. Derfor er det ikke så heeelt uvanlig at langsynthet blir oppdaget rundt skolestart.

Er man derimot tilsvarende nærsynt, er verden et utrygt sted å bevege seg i, da ser man ingenting før man har det rett foran nesa.

Ja, vi er innmari glade for at det ble oppdaget nå, da kan han bruke resten av ferien på å venne seg til brillene, så er de litt innarbeidet før skolen starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å se gjennom brillene hans gir vel ikke andre noen formening om hvordan synet hans er??

Det er jo ingen sammenheng mellom hvordan den som ser dårlig oppfatter verden UTEN briller, og hvordan den med normalt syn, ser verden MED vedkommendes briller...

En person med "friske" øyne vil selvsagt få vondt i hodet av å bruke briller med syns-korrigering. De er jo laget for å gjenopprette et dårlig syn, og vil ha totalt motsatt effekt når man allerede ser godt!

En som ser dårlig får ihvertfall ingen "motsatt effekt" av å IKKE bruke briller. Og får heller ikke vondt i hodet uten dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å se gjennom brillene hans gir vel ikke andre noen formening om hvordan synet hans er??

Det er jo ingen sammenheng mellom hvordan den som ser dårlig oppfatter verden UTEN briller, og hvordan den med normalt syn, ser verden MED vedkommendes briller...

En person med "friske" øyne vil selvsagt få vondt i hodet av å bruke briller med syns-korrigering. De er jo laget for å gjenopprette et dårlig syn, og vil ha totalt motsatt effekt når man allerede ser godt!

En som ser dårlig får ihvertfall ingen "motsatt effekt" av å IKKE bruke briller. Og får heller ikke vondt i hodet uten dem...

''Å se gjennom brillene hans gir vel ikke andre noen formening om hvordan synet hans er??''

Det gir ihvertfall en formening om at her er det _store_ korreksjoner for å se normalt som skal til.

Resten skjønte eg ikkje.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Mellomste vår fikk briller styrke ca +5, i tillegg til veldig skeive hornhinner, like før han fylte 4 år.

Mannen min fikk visst beskjed hos ortoptist at uten briller hadde han bare ca 50-60% syn.

Vi merka tydelig forskjell på gutten etter at brillene kom på. Plutselig fikk vi en gutt som koser seg med å legge puslespill, ganske så avanserte sådanne også, han bygger med smålego, osv. Han liker å bla i bøker, og koser seg med ulike oppgavebøker. Alt sånt var noe han ikke drev med tidligere.

Vi har ikke hatt noe problem med at han ikke vil bruke brillene. Noen ganger sier han at han trenger "en brillepause". Tror mest at det er fordi de kanskej gnager på ørene/nesa el.l., og pausene varer stort sett ikke leger en en halvtime. Altså ikke noe vi gidder bråke for.

"Brillegutten" vår skal også begynne på skolen nå til høsten, og vi er veldig glad for at vi "har kontroll" på synet hans.

Så bra dere fant ut av dette nå.

Lykke til med brillebruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har -8.0 på kontaktlinsene mine, og hvis jeg tar på meg både briller og linser samtidig er jeg tilbake "der jeg var" uten noe korrigering. Altså er det en viss sammenheng i hva du med friske øyne ser med i ett sett briller, som det brillenes eier ser uten brillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Mellomste vår fikk briller styrke ca +5, i tillegg til veldig skeive hornhinner, like før han fylte 4 år.

Mannen min fikk visst beskjed hos ortoptist at uten briller hadde han bare ca 50-60% syn.

Vi merka tydelig forskjell på gutten etter at brillene kom på. Plutselig fikk vi en gutt som koser seg med å legge puslespill, ganske så avanserte sådanne også, han bygger med smålego, osv. Han liker å bla i bøker, og koser seg med ulike oppgavebøker. Alt sånt var noe han ikke drev med tidligere.

Vi har ikke hatt noe problem med at han ikke vil bruke brillene. Noen ganger sier han at han trenger "en brillepause". Tror mest at det er fordi de kanskej gnager på ørene/nesa el.l., og pausene varer stort sett ikke leger en en halvtime. Altså ikke noe vi gidder bråke for.

"Brillegutten" vår skal også begynne på skolen nå til høsten, og vi er veldig glad for at vi "har kontroll" på synet hans.

Så bra dere fant ut av dette nå.

Lykke til med brillebruken.

Ja, veldig godt å få kontroll på det nå før skolestart.

Gutten vår har prøvd seg på fotball, men det gikk heller dårlig. Lurer på om ting skjedde litt for fort rundt bena hans.

Blir veldig spennende å se hva han sier når han får på seg brillene, har hørt en del historier de siste dagene om hva unger som har begynt med briller har sagt akkurat idet de setter de på seg første gangen.

Ingen tvil om at det er stor forskjell for de iallefall :-)

Fikk beskjed om at gutten her har ca 70 % syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, veldig godt å få kontroll på det nå før skolestart.

Gutten vår har prøvd seg på fotball, men det gikk heller dårlig. Lurer på om ting skjedde litt for fort rundt bena hans.

Blir veldig spennende å se hva han sier når han får på seg brillene, har hørt en del historier de siste dagene om hva unger som har begynt med briller har sagt akkurat idet de setter de på seg første gangen.

Ingen tvil om at det er stor forskjell for de iallefall :-)

Fikk beskjed om at gutten her har ca 70 % syn.

Ønsker dere så mye lykke til.

Dette går nok så greit så.

Vi har egentlig funnet ut at fotball ikke er det helt store for gutten vår. Det er nok flere grunner til det, men vi ser at selv om han ser godt med brillene, så ser han ikke helt 100%, og har jo et noe begrenset synsfelt. Godt det da finnes annen idrett han trives bedre med.

Jeg vil bare tipse dere om å velge en god innfatning til brillene hans, en som tåler endel. Vi har også sett at det har passet bedre med en "silikon-bue" brillene skal ligge på nesa på, i stedet for de vanlige "putene". Bare et tips, altså.

Vår innstilling er jo at han ikke skal bli "begrensa" unødig av brillene. Han må også få lov å hoppe på trampoline, klatre i trær osv., så må brillene bare tåle den utfordringen. Selvfølgelig forventer vi at han tar vare på brillene sine, men han må også få leke. Vi har også hatt noen turer innom brillebutikken for å fikse på brillene, men det har gått så greit så.

Det blir nok en ny verden, mange nye synsinntrykk nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker +7.

Jeg ser dårlig uten briller, ja. Men jeg ser da noe - er ikke "blind", for å si det slik.

Liker likevel ikke å være uten briller siden alt tross alt er noe tåkete da. Og jeg føler meg veldig "ubeskyttet" uten briller.

Tips: i alle år svømte jeg uten briller. Slik skulle det liksom være, både på skolen og med familien. Og først nå som voksen har jeg skjønt hvor mye greiere det er å svømme med brillene på hodet. Jeg mislikte svømmetimene på skolen - og vet nå hvorfor: det var veldig slitsomt å være uten briller så lenge, måtte jo anstrenge meg noe skrekkelig hele tiden for å se best mulig.

Andre lar seg ofte "imponere" over min brillestyrke, men det er virkelig ikke noe spesielt eller ille i det å ha litt svakere syn eller å bruke briller. Brillene er en del av meg - jeg har hatt dem på nesen min siden jeg var nesten 2.... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...