Gjest fortvilet fjortis-mamma Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 14 åringen min har lagt seg veldig ut det siste året. Han spiser ikke sunn mat som grønnsaker og fisk, når det serveres spiser han heller brød, masse brød. Hvis han får penger går det til cola, tjener han noe penger selv går det til junkfood og cola. Jeg når ikke fram til han med mitt snakk om sunnhet og overvekt. Noen gode råd - jeg synes jeg har forsøkt alt men hva kan jeg gjøre. Jeg vet jo at det ikke blir et særlig bra liv for han hvis han skal ende opp som kraftig overvektig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Been there done that Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Jeg har også spist meg feit på brød. Hadde veldig sug etter fødsel. Kjøp for guds skyld brød med masse mat i, som man blir mett av. Skikkelig grovt eller hjemmelavet. Eller Ingers Rugbrød f.eks. Fjern all skrotmat fra hjemmet ditt. Ikke gi penger hvis det går til Cola? Tror det er naturlig at ungdom kjøper seg junkfood nå og da og ofte, men hvis du ser at han legger på seg? Ta en prat med helsesøster. Du kan ringe og høre hvilken helsesøster som kan mest om dette. Tror det er lurt at du går alene først. Tror det kan bli en negativ spiral hvis du setter han på slankeren. Kan han være deprimert? Kan det være noe du kan gjøre for å hjelpe han der? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Dette er kjempevanskelig. Ikke minst fordi du faktisk ikke har så stor kontroll på en 14-åring. Men noen regler kan du ha. Dersom du lager middag, så er det det han må spise. Da er det ikke lov til å ta seg brød i stedet for. Pass på hva du har i huset. Kjøp inn sunne ting, og ikke la det være godterier, kjeks osv. Skjær gjerne frukt/grønt i biter å la det ligge lett tilgjengelig i kjøleskapet. Kjøp veldig grovt brød. Da spiser han antagelig mindre + at han da kanskje velger å spise middag i stedet. Hva han gjør ute er vanskelig å påvirke. Men å ikke gi masse ukepenger er i hvertfall en metode. Kanskje du også kan få han med på fysiske aktiviteter? På den måten får han beveget seg litt + at han ikke spiser den tiden det pågår. Dette gjør nok ikke de superstore forskjellene, men alle monner drar.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Sørg for å lage god mat til ham, med null potet, ris og pasta, men heller godt med kjøtt og grønnsaker. Kast ut brødet fra huset eller ha Ingers Rugbrød som eneste tilgjengelige alternativ. Får du absolutt ikke i ham grønnsaker, så gi ham frukt isteden. Får du ikke i ham fisk så lov at du skal slutte å plage ham med mas om fisk hvis han går med på å ta omega3. Bytt ut cola med colalight eller zero. Lag grønnsaker og dipp på et lekkert fat til han og kompisene. Brokkoli eller gulrot med rømmedip er kjempegodt. Ut med sjokoladepålegg og denslags, og inn med hjemmelaget syltetøy når det skal være søtt - tilberedt uten sukker. Og om han skal klare å forsørge seg helt og holdent på junkfood, så må han jobbe såpass mye at det han evt spiser av klin utenfor hjemmet hadde jeg latt gå inntil videre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Har litt samme problem med et av mine barn nå. Har snakket om blodårer og hjerte. Om trim og oppbygging av muskler. Og om "sunnheten" til sukker og potetgull. Motiverer h*n til trim ved selv å invitere til tur, handletur, sykkeltur, svømmetur. Eller herje med h*n ved å løpe etter eller danse eller lekesloss. Nytter ikke bare tilby grønnsaker eller meget grovt brød som jeg ser foreslått her. Tenåringen har mye tid for seg selv og har lommepenger. Tror bevisstgjøring er noe av det viktigste jeg som mor kan bidra med. + "lure" tenåringen til mosjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Sørg for å lage god mat til ham, med null potet, ris og pasta, men heller godt med kjøtt og grønnsaker. Kast ut brødet fra huset eller ha Ingers Rugbrød som eneste tilgjengelige alternativ. Får du absolutt ikke i ham grønnsaker, så gi ham frukt isteden. Får du ikke i ham fisk så lov at du skal slutte å plage ham med mas om fisk hvis han går med på å ta omega3. Bytt ut cola med colalight eller zero. Lag grønnsaker og dipp på et lekkert fat til han og kompisene. Brokkoli eller gulrot med rømmedip er kjempegodt. Ut med sjokoladepålegg og denslags, og inn med hjemmelaget syltetøy når det skal være søtt - tilberedt uten sukker. Og om han skal klare å forsørge seg helt og holdent på junkfood, så må han jobbe såpass mye at det han evt spiser av klin utenfor hjemmet hadde jeg latt gå inntil videre. Hvorfor skal de slutte med ris, pasta, poteter og brød? Blir så lei av at dette blir sett på som de store synderene. Det er en sunn del av kostholdet spesielt om man velger fullkornsproduktene. Det gjelder selvfølgelig å begrense seg litt i mengden, men det gjelder stort sett alt unntatt grønnsaker. Dessuten kan fakstisk ungdom (som er i vekst) spise mer karbohydrater i form av pasta/ris osv enn når man blir voksen. Jeg har vært ungdom selv, og ser de lange køene utenfor matbutikken i spisefri. Det er ikke brød ungdommene kjøper, de kjøper cola, sjokolade, boller, sjokomelk osv. DER ligger problemet. Jeg har ingen tro på at ungdommen vil bli sunnere av et kosthold uten ris, pasta, potet og brød, sukker i syltetøy. Jeg tror det gjelder å lære barna fra de er små, å spise med måtehold, å variere, å spise kaker, brus, godteri til lørdag/fest. I ungdomstiden og studietiden spiser man gjerne mer usunt, men man tar med seg grunnlaget man fikk hjemmet, og tar opp igjen gode vaner når man blir voksen. Det er ihvertfall hva jeg tenker... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Hvorfor skal de slutte med ris, pasta, poteter og brød? Blir så lei av at dette blir sett på som de store synderene. Det er en sunn del av kostholdet spesielt om man velger fullkornsproduktene. Det gjelder selvfølgelig å begrense seg litt i mengden, men det gjelder stort sett alt unntatt grønnsaker. Dessuten kan fakstisk ungdom (som er i vekst) spise mer karbohydrater i form av pasta/ris osv enn når man blir voksen. Jeg har vært ungdom selv, og ser de lange køene utenfor matbutikken i spisefri. Det er ikke brød ungdommene kjøper, de kjøper cola, sjokolade, boller, sjokomelk osv. DER ligger problemet. Jeg har ingen tro på at ungdommen vil bli sunnere av et kosthold uten ris, pasta, potet og brød, sukker i syltetøy. Jeg tror det gjelder å lære barna fra de er små, å spise med måtehold, å variere, å spise kaker, brus, godteri til lørdag/fest. I ungdomstiden og studietiden spiser man gjerne mer usunt, men man tar med seg grunnlaget man fikk hjemmet, og tar opp igjen gode vaner når man blir voksen. Det er ihvertfall hva jeg tenker... Bare fordi han slipper fysingen på noe søtt hele tiden hvis han spiser mindre av det, og fordi han da antagelig vil lettere ta av et par kilo. Så for å begrense trangen til cola og loff, bør man redusere karbohydrater generelt rett og slett for å slippe suget :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Hvorfor skal de slutte med ris, pasta, poteter og brød? Blir så lei av at dette blir sett på som de store synderene. Det er en sunn del av kostholdet spesielt om man velger fullkornsproduktene. Det gjelder selvfølgelig å begrense seg litt i mengden, men det gjelder stort sett alt unntatt grønnsaker. Dessuten kan fakstisk ungdom (som er i vekst) spise mer karbohydrater i form av pasta/ris osv enn når man blir voksen. Jeg har vært ungdom selv, og ser de lange køene utenfor matbutikken i spisefri. Det er ikke brød ungdommene kjøper, de kjøper cola, sjokolade, boller, sjokomelk osv. DER ligger problemet. Jeg har ingen tro på at ungdommen vil bli sunnere av et kosthold uten ris, pasta, potet og brød, sukker i syltetøy. Jeg tror det gjelder å lære barna fra de er små, å spise med måtehold, å variere, å spise kaker, brus, godteri til lørdag/fest. I ungdomstiden og studietiden spiser man gjerne mer usunt, men man tar med seg grunnlaget man fikk hjemmet, og tar opp igjen gode vaner når man blir voksen. Det er ihvertfall hva jeg tenker... ''Jeg tror det gjelder å lære barna fra de er små, å spise med måtehold, å variere, å spise kaker, brus, godteri til lørdag/fest.'' Det var det da... Denne her er ikke liten mer, så akkurat det toget der har jo gått - ellers ville jeg sagt det samme. Dessuten får han jo i seg karbohydrater nok gjennom junkfooden han kjøper selv, så han trenger ikke mer påfyll av det hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Bare fordi han slipper fysingen på noe søtt hele tiden hvis han spiser mindre av det, og fordi han da antagelig vil lettere ta av et par kilo. Så for å begrense trangen til cola og loff, bør man redusere karbohydrater generelt rett og slett for å slippe suget :-) Mener du at ungdommen vil slutte å drikke cola og spise boller i friminuttet hvis han ikke spiser ris og pasta hjemme?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 ''Jeg tror det gjelder å lære barna fra de er små, å spise med måtehold, å variere, å spise kaker, brus, godteri til lørdag/fest.'' Det var det da... Denne her er ikke liten mer, så akkurat det toget der har jo gått - ellers ville jeg sagt det samme. Dessuten får han jo i seg karbohydrater nok gjennom junkfooden han kjøper selv, så han trenger ikke mer påfyll av det hjemme. Ja, det toget er gått. Ungdomstida er jo den vanskeligste tida sånn med tanke på sunt kosthold. Det er jo en sosial greie også det å gå på butikken sammen. Sikkert ikke så kult å gå på butikken å kjøpe epler liksom. Kanskje lurt å forkusere på det økonomiske ved å kjøpe seg mat hver dag, hva med å sette opp et regnestykke på hvor mye penger han kaster bort ved å kjøpe mat, i stedet for å få det gratis hjemmefra? Og så lurer jeg på: har gutten spist fisk og grønnsaker helt til nå? Eller har han alltid fått lov å ta seg noe annet fordi han ikke liker sunn mat? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Ja, det toget er gått. Ungdomstida er jo den vanskeligste tida sånn med tanke på sunt kosthold. Det er jo en sosial greie også det å gå på butikken sammen. Sikkert ikke så kult å gå på butikken å kjøpe epler liksom. Kanskje lurt å forkusere på det økonomiske ved å kjøpe seg mat hver dag, hva med å sette opp et regnestykke på hvor mye penger han kaster bort ved å kjøpe mat, i stedet for å få det gratis hjemmefra? Og så lurer jeg på: har gutten spist fisk og grønnsaker helt til nå? Eller har han alltid fått lov å ta seg noe annet fordi han ikke liker sunn mat? Hvorfor er det noe poeng å lure på hva som har skjedd i fortiden? Handler ikke dette om å prøve å finne gode tiltak slik at gutten ikke utvikler større vektproblemer akkurat nå og i fremtiden? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest owje Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Hei. Skjønner problemet ditt veldig godt. Har oppdratt noen ungdommer selv. Det første skrittet jeg ville tatt, er å kutte ut colaen, evt bytte til light produkter. Det er veldig mye sukker i cola og sukker blir man som kjent avhenging av. Dvs man må ha mer og mer. Avvenning tror jeg, må skje gradvis. I tillegg hjelper det å være aktiv, da legger man jo ikke så lett på seg. Du/dere voksne er også forbilde for sønnen. Ha et normalt, sunt kosthold til daglig og pass på at sønnen din følger normale måltider. Da vil blodsukkeret holde seg mere stabilt. Jeg er ikke tilhenger av at ungdommer skal kutte karbohydrater, fett osv. Tror mere på et normalt kosthold og mosjon i tillegg. Hvordan sønnen din skal forstå dette er vanskelig. De har vel en undervisning om kosthold på skolen også snart, hvis han ikke har hatt dette allerede. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Hvorfor er det noe poeng å lure på hva som har skjedd i fortiden? Handler ikke dette om å prøve å finne gode tiltak slik at gutten ikke utvikler større vektproblemer akkurat nå og i fremtiden? Joda, jeg bare mener at det er vansekligere å plutselig snu om på en 14-åring når det gjelder spisevaner. Hvis han selv ikke er motivert.. Synes egentlig det er litt rart, for de fleste er vel gansek kroppsfiksert i den alderen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogstrollet Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Nytter ikke å komme nå og si til han at han må spise sunt hvis dere ikke lærte han det fra begynnelsen av. Nå har han sin egen vilje, og evt. feilgrep dere har gjort i oppveksten vil komme til syne nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Nytter ikke å komme nå og si til han at han må spise sunt hvis dere ikke lærte han det fra begynnelsen av. Nå har han sin egen vilje, og evt. feilgrep dere har gjort i oppveksten vil komme til syne nå. Ja, det var det jeg tenkte også. derfor jeg lurte på om det var sånn at han plutselig hadde kuttet ut fisk og grønnsaker når han begynte på ungdomskolen. Man har vel lett for å se problemet når det begynner å synes på kroppen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogstrollet Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Nytter ikke å komme nå og si til han at han må spise sunt hvis dere ikke lærte han det fra begynnelsen av. Nå har han sin egen vilje, og evt. feilgrep dere har gjort i oppveksten vil komme til syne nå. Unnskyld hvis det virker dømmende. Jeg kan se at det gjør det, men jeg vil deg ikke noe vondt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Digital Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Er trening ett fremmedord her? Finn noe han liker å holde på slik at han forbrenner flere kalorier. Deretter sett fokus på kostholdet! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Ja, det var det jeg tenkte også. derfor jeg lurte på om det var sånn at han plutselig hadde kuttet ut fisk og grønnsaker når han begynte på ungdomskolen. Man har vel lett for å se problemet når det begynner å synes på kroppen. Det er også en alder hvor mangt og mye skjer på mange livsarenaer, og evne til å tenke langsiktig er ikke alltid veldig fremtredende. Når du kombinerer det med lysten til "å bestemme sjæl", så kan det fort ende opp med mye junkfood. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Jeg var av de som likte å bestemme det meste selv i den alderen, og jo mer min mor forklarte om hva som var sunt, og hva som både var usunt og evt. fetende, jo mindre hørte jeg etter. Er faren hans opptatt av temaet? Kunne dere evt. sette dere ned sammen med gutten og diskutere om han vil ha hjelp eller ikke i forhold til dette, og evt. så skaffe ham ekstern hjelp hvis han er interessert i dette? Mange slutter med idrett i denne alderen, og det i seg selv kan fort gi vektøkning dersom ikke matinntaket reduseres. Også blir det hele en ond sirkel; manglende fysisk aktivitet, for mye junkfood, økende vekt, dårlig selvfølelse i forhold til kropp og utseende, trøstespising etc. etc. Jeg mener startpunktet må være om han selv ønsker noe hjelp i forhold til dette. Tiltak av "tvangsmessig karakter" fungerer sjelden på 14-åringer. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogstrollet Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Det er også en alder hvor mangt og mye skjer på mange livsarenaer, og evne til å tenke langsiktig er ikke alltid veldig fremtredende. Når du kombinerer det med lysten til "å bestemme sjæl", så kan det fort ende opp med mye junkfood. Det er der foreldre skal bryte inn. De må gå ned på sine knær og vise sin svakhet, bare da kan de påvirke sitt avkon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.