Gå til innhold

Han spiser seg feit

Gjest fortvilet fjortis-mamma

Anbefalte innlegg

Det er der foreldre skal bryte inn. De må gå ned på sine knær og vise sin svakhet, bare da kan de påvirke sitt avkon.

Det der er jeg tilbøyelig til å mene er tull. Men du kan jo prøve å forklare nærmere hva du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

Mener du at ungdommen vil slutte å drikke cola og spise boller i friminuttet hvis han ikke spiser ris og pasta hjemme??

Jeg mener at han vil miste litt av søtsuget da - men om han virkelig vil være overvektig så vil han jo fortsette med cola og boller. Nå er det ikke så mange som virkelig vil være overvektige da, så hvis man ikke er spes sulten, så er det lettere å høre på hodet og ikke på skriket fra magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke å komme nå og si til han at han må spise sunt hvis dere ikke lærte han det fra begynnelsen av. Nå har han sin egen vilje, og evt. feilgrep dere har gjort i oppveksten vil komme til syne nå.

Det er å trekke forhastede slutninger å si at fordi han spiser junkfood nå, så er det det han har lært i barndommen.

Jeg har to eksempler på det motsate hjemme. To gutter som i hele barndommen har fått servert SUNN hverdagsmat med mye frukt og grønt og grovt brød. Brus og godteri bare i helgene. Vi voksne drikker nesten ikke brus, og godteri/kjeks ol. har vi ikke i huset til hverdags. Som barn var disse gutta nysgjerrige på ny mat og svært lite kresne.

Nå er de altså tenåringer og har utviklet junk-smak, og den ene vil jeg nesten betegne som avhengig av cola. Han kjøper seg cola nesten hver dag hvis han har penger. Det har han ikke lært hjemme, kan jeg forsikre deg om. Vi foreldre som ikke drikker en flaske brus i måneden engang burde jo har vært perfekte rollemodeller, men sånn funker det ikke med ungdom.

Jeg ser derimot ikke bort fra at den ballasten de har i forhold til kosthold vil dukke fram igjen når de er gjennom den verste hormonstormen og finne seg selv-fasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Joda, jeg bare mener at det er vansekligere å plutselig snu om på en 14-åring når det gjelder spisevaner. Hvis han selv ikke er motivert.. Synes egentlig det er litt rart, for de fleste er vel gansek kroppsfiksert i den alderen...

Det er jo vanskelig, det er derfor mora ber om råd også - som kan brukes på den ungen hun har i dag :-)

Jeg er ikke noen ekspert på å motivere fjorten år gamle gutter, men jeg begynte min egen karriære som overvektig omtrent i samme alder, så det var derfr jeg forsøkte med noen råd fra det som har hjulpet meg selv etterhvert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å lage god mat til ham, med null potet, ris og pasta, men heller godt med kjøtt og grønnsaker. Kast ut brødet fra huset eller ha Ingers Rugbrød som eneste tilgjengelige alternativ.

Får du absolutt ikke i ham grønnsaker, så gi ham frukt isteden. Får du ikke i ham fisk så lov at du skal slutte å plage ham med mas om fisk hvis han går med på å ta omega3.

Bytt ut cola med colalight eller zero.

Lag grønnsaker og dipp på et lekkert fat til han og kompisene. Brokkoli eller gulrot med rømmedip er kjempegodt.

Ut med sjokoladepålegg og denslags, og inn med hjemmelaget syltetøy når det skal være søtt - tilberedt uten sukker.

Og om han skal klare å forsørge seg helt og holdent på junkfood, så må han jobbe såpass mye at det han evt spiser av klin utenfor hjemmet hadde jeg latt gå inntil videre.

Mulig du har skrevet om dette før, men hva spiser dere til middag?

Du skriver kjøtt og grønnsaker, hvilke grønnsaker bruker du som "erstatter" potetene?

Steker du kjøtt i panne eller i ovn?

Saus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Mulig du har skrevet om dette før, men hva spiser dere til middag?

Du skriver kjøtt og grønnsaker, hvilke grønnsaker bruker du som "erstatter" potetene?

Steker du kjøtt i panne eller i ovn?

Saus?

Jeg varierer middagen akkurat som alle andre. Resten av min familie er ikke det minste overvektige, så de får potetene, risen, pastaen eller tortillaene sine, men jeg lar de ligge.

Jeg bruker både kokt, stekt og ovnsbakt mat, for ikke å snakke om grillet nå på sommeren :-) Noen ganger lager jeg taco, noen ganger kyllingfilet med ost inni, noen ganger fisk, jeg har noen knallgode pannekake-lappe-aktige greier som hele familien er begeistret for. Men jeg spiser dem med friske bær eller kanel - de andre med sukker eller syltetøy :-)

Jeg har tilogmed en variant av pizza som er nesten uten karbohydrater - men som er utrolig god ifølge de jeg har testet den på.

Saus er helt fint - det spiser jeg. Men jeg jevner den ikke med mel da. Jeg er i utgangspunktet ikke noe sausmenneske, men når jeg lager bruker jeg gjerne en fløtesaus, eller en sjysaus som kan jevnes med litt johannesbrødkjernemel feks.

Derimot er jeg glad i litt rømme eller creme fraiche hvis jeg har salat.

Også spiser jeg ganske mye egg da. Kokte, i salaten, sammen med røkelaks, i omelett med løk og pølsebiter, stekte, med bacon til osv osv osv.

Hvis jeg er skikkelig sulten og har lyst på noe mer enn bare kjøtt og grønt til, så steker jeg ofte sopp. Det er nam til det meste. Enten kun stekt sopp, ellers steker jeg sopp og når den er nesten ferdig har jeg i brokkoli og løk. Soppstuing er også kjempefint.

Noen lager en slags ris-sak av blomkål, men den har ikke jeg prøvd enda - du finner mange oppskrifter på lavkarbo.no sin oppskriftsavdeling.

Så - det er bare fantasien som setter grensene. Jeg vil tro at hvis han spiser mat han blir mett av og forblir mett av, og som stabiliserer blodsukkeret godt, så vil han nok selv også ønske å være slank og pen istedenfor tykk. Men hvis man ender opp med at magen krangler med hodet om kroppen skal få mat eller ikke - så vinner oftest magen.

Her i huset lever hele familien med den maten jeg spiser, med unntak av at de da får poteter og sånt ved siden av hvis de vil ha. Også får de brød og sånt - det er jo unger her, så de skal jo ikke leve på diett. Men det innebærer i praksis at de stort sett får i seg mer grønt enn andre barn, og renere kjøttprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valnøtt

Jo - jeg kom på en ting som kanskje kan være nyttig!

Det finnes et kosttilskudd med kanel. Det er ganske enkelt kapsler med kanel. Det virker svært blodsukkerregulerende. Det betyr for de fleste at de tar to sånne kapsler, og en halv time etter er lystingen bortevekk. Kanskje du kan få han til å prøve det?

En venninne jeg anbefalte det til kunne fortelle at sønnen hennes hadde gått fra å støvsuge skapene etter snop, til at han plutselig kunne glemme å spise sjokolade selv om det sto en skål på bordet.

Jeg vet ikke om det er noe å bruke år ut og inn, men i en overgangsperiode feks?

Og bare for å være tydelig da - klarer dere å få ham i gang med noe fysisk aktivitet så er det selvsagt helt topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg varierer middagen akkurat som alle andre. Resten av min familie er ikke det minste overvektige, så de får potetene, risen, pastaen eller tortillaene sine, men jeg lar de ligge.

Jeg bruker både kokt, stekt og ovnsbakt mat, for ikke å snakke om grillet nå på sommeren :-) Noen ganger lager jeg taco, noen ganger kyllingfilet med ost inni, noen ganger fisk, jeg har noen knallgode pannekake-lappe-aktige greier som hele familien er begeistret for. Men jeg spiser dem med friske bær eller kanel - de andre med sukker eller syltetøy :-)

Jeg har tilogmed en variant av pizza som er nesten uten karbohydrater - men som er utrolig god ifølge de jeg har testet den på.

Saus er helt fint - det spiser jeg. Men jeg jevner den ikke med mel da. Jeg er i utgangspunktet ikke noe sausmenneske, men når jeg lager bruker jeg gjerne en fløtesaus, eller en sjysaus som kan jevnes med litt johannesbrødkjernemel feks.

Også spiser jeg ganske mye egg da. Kokte, i salaten, sammen med røkelaks, i omelett med løk og pølsebiter, stekte, med bacon til osv osv osv.

Hvis jeg er skikkelig sulten og har lyst på noe mer enn bare kjøtt og grønt til, så steker jeg ofte sopp. Det er nam til det meste. Enten kun stekt sopp, ellers steker jeg sopp og når den er nesten ferdig har jeg i brokkoli og løk. Soppstuing er også kjempefint.

Noen lager en slags ris-sak av blomkål, men den har ikke jeg prøvd enda - du finner mange oppskrifter på lavkarbo.no sin oppskriftsavdeling.

Så - det er bare fantasien som setter grensene. Jeg vil tro at hvis han spiser mat han blir mett av og forblir mett av, og som stabiliserer blodsukkeret godt, så vil han nok selv også ønske å være slank og pen istedenfor tykk. Men hvis man ender opp med at magen krangler med hodet om kroppen skal få mat eller ikke - så vinner oftest magen.

Her i huset lever hele familien med den maten jeg spiser, med unntak av at de da får poteter og sånt ved siden av hvis de vil ha. Også får de brød og sånt - det er jo unger her, så de skal jo ikke leve på diett. Men det innebærer i praksis at de stort sett får i seg mer grønt enn andre barn, og renere kjøttprodukter.

Så flink du er! Maten høres jo kjempegod ut. Selv synes jeg innkjøpsbiten er litt vanskelig - synes det er litt vanskelig å planlegge med fersk mat, vet ofte ikke hvor mye tid vi får til middagslaging og -spising.

Du er vel ikke ute etter jobb som kokk, vel? ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Valnøtt :-)

Vil bare legge til at jeg setter pris på dine innlegg her.

Jeg ser at du får en del pepper iblandt, men det må du ikke bry deg om.

Håper du og ungene får en fin sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Så flink du er! Maten høres jo kjempegod ut. Selv synes jeg innkjøpsbiten er litt vanskelig - synes det er litt vanskelig å planlegge med fersk mat, vet ofte ikke hvor mye tid vi får til middagslaging og -spising.

Du er vel ikke ute etter jobb som kokk, vel? ;).

Haha :-)

Takk, men nei... Jeg skal nok holde meg til tastaturet tror jeg - det er liksom det jeg kan :-)

Jeg handler inn en hel haug jeg av gangen. Så lager jeg opp litt av hvert som står ferdiglaget i kjøleskapet, så er det bare å varme i mikroen etterhvert til de forskjellige måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Tusen takk Valnøtt :-)

Vil bare legge til at jeg setter pris på dine innlegg her.

Jeg ser at du får en del pepper iblandt, men det må du ikke bry deg om.

Håper du og ungene får en fin sommer.

Takk, og det smme til deg også :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest var_overvektig_barn

Dette er nok en vanskelig nøtt for deg.

Har du noen anelse hvorfor han har lagt seg ut sånn utenom det åpenbare.

Trives han godt på skolen? ,driver med fritidsaktiveter etc?.

Jeg la på meg masse i den perioden men det var kun et symptom på annet som var galt.

Å legge til rette for sunt og godt kosthold i hverdagene og legge til rette for fysisk aktivitet.Ikke ha masse snop og cola hjemme etc er jo bra uavhengig av vekta.

Han er jo dessuten såpass gammel at han garantert har noen tanker og meninger om dette selv.Trives han med vekta slik den er nå?Og selv kanskje åpne opp for det på en ikke fordømmene måte kan du skjønne litt mer hva som er problemet.

Siden han har egne penger etc så må han jo ta ansvar for dette og sin egen helse selv.Og jo før han gjør det jo bedre.Overvektige barn/ungdom blir ofte overvektige voksne.Så å komme inn i gode vaner først som sist er vel like greit.Og i den tida er det ikke lett å skille seg ut med å være overvektig.

Du er nok litt maktesløs i forhold til dette dessverre.Men du kan hjelpe til med være en god rollemodell.Får du han med på laget kan dere være gode støttepersoner for hverandre og ta tak i dette før det utvikler seg mer etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogstrollet

Det der er jeg tilbøyelig til å mene er tull. Men du kan jo prøve å forklare nærmere hva du mener?

Har avkommet mistet respekten for sine foreldre vil den bare kunne gjennopprettes hvis foreldrene viser at dem ikke er feilfrie dem heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trøste..og bære!

Har avkommet mistet respekten for sine foreldre vil den bare kunne gjennopprettes hvis foreldrene viser at dem ikke er feilfrie dem heller.

god barndom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...