Gå til innhold

Slutte med nattbleie


Gjest mor til 4-åring

Anbefalte innlegg

Gjest mor til 4-åring

Jeg har en gutt på fire år som sluttet med bleie på dagtid for ganske nøyaktig ett år siden.

Men nattbleie var fortsatt nødvendig, fordi han ikke våknet av at han måtte tisse, og bleia var alltid våt om morgenen.

Den siste tiden har bleia vært tørr nesten hver natt, men han har ikke vært våken for å tisse - han har "holdt seg" hele natta.

Men ettersom det fortsatt kan komme en skvett, er jeg litt engstelig for å kutte ut nattbleia helt ennå - det er jo mye enklere med en bleie enn å måtte skifte på senga (kanskje i 2 av 10 netter???)

MEN: Kan fortsatt bruk av nattbleie "skjemme ham bort" når han nå klarer seg såpass bra som han gjør? Eller kan jeg trygd vente en måned til eller to før jeg tar den bort - for å "se hvordan det går"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke se hvordan fortsatt bruk av bleie skal skjemme han bort. Hadde han bevisst tisset i den om morningen når han våknet ville jeg ha tatt den bort.

Så lenge gutten din ikke har noe i mot å sove med bleie, ser jeg ingen grunn til at du ikke skal fortsette med den en stund til. Da er dere begge sikret mot eventuelle uhell som fortsatt vil komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til mor til 4 åring. Det er jo kjempefint at han nå holder seg tørr på natten.Det er ofte slik at barn kutter ut dagbleie først å så kommer natten litt senere. Du kan sikkert kutte ut nattbleien nå, men la den evt. være på litt til dersom barnet ikke nekter. At han ikke våkner på natten gjelder de fleste barn, og normalt så er urinproduksjonen redusert slik at vi ikke skal måtte gå på do om natten. Det er ofte der sengevætere har et problem at de produserer mye urin på natten. Slik du beskriver 4 åringen er nok tiden med bleie snart over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...