Gå til innhold

Anbefale god bok til 9-åring

Speak

Anbefalte innlegg

9-åringen min har nå slukt alle Rampete Robin bøkene, og må nå finne seg noe nytt. Er det noen som har noen gode anbefalinger på sommer-lesestoff?

Jeg vil anta at ho leser normalt bra for alderen.

Ho har prøvd seg på Rasmus på Loffen, men denne boka er tung. (Litt gammelt språk?)

Fortell gjerne litt om hvorfor du anbefaler nettopp denne boka:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Serien om kunstdetektivene av Bjørn Sortland. Det er en serie med spenningsbøker som foregår i forskjellige kjente byer rundt om i verden. Handlingen er spennende og mine unger liker godt at de også lærer litt om de forskjellige stedene. Hver bok avsluttes med et kræsj-kurs i det aktuelle språket.

LasseMajas detektivbyrå og Nelly Rapp-bøkene av Martin Widmark er også fine bøker. Litt spennende og samtidig humoristiske. Flere bøker i samme serie.

Min 10-åring leste også alle Harry Potter-bøkene i den alderen, det fikk virkelig sving på lesehastigheten.

Phenomena-serien kan også anbefales for de som liker Phantasy-sjangeren. Handler om en alve-gutt og -jente som kjemper mot det onde og opplever mye spennende på veien. Ikke alt for lange bøker, relativt enkelt språk og passe lange kapitler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste, som blir 9 i desember, har nettopp lest Bendel Sneip og kakerlakkene. Den falt absolutt i smak.

Hun liker også godt det meste av Astrid Lindgren, Anne Kath. Vestly, Alf Prøysen og Torbjørn Egner.

Vi leste nettopp Jo Nesbøs "Doktor Proktors Prompepulver", og den falt definitivt i smak! Anbefales også for voksne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevøen min likte godt serien om Geronimo Stilton. Masse humor og ordspill i tekstene. Du kan se noen av bøkene her :

http://www.norli.no/NORLI_HTML/xxnm_sokeResultater.jsp?FFN=Stilton%2C+Geronimo

Jeg husker at jeg slet litt med å få tak i dem, ikke så mange bokhandlere som solgte dem. Det er paperbacks, så jeg vet ikke om bibliotkene har dem inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart 9 åringen her har dilla på Frøken detektiv. De bøkene har kommet i nytt opplag med større skrift. Hun leser litt selv og vi leser litt. Spennende bøker!

Ellers har biblioteket mange lettlestbøker som er spennende. Jentungen har har pløyd seg gjennom mange slike bla en del lærerike faktabøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart 9 åringen her har dilla på Frøken detektiv. De bøkene har kommet i nytt opplag med større skrift. Hun leser litt selv og vi leser litt. Spennende bøker!

Ellers har biblioteket mange lettlestbøker som er spennende. Jentungen har har pløyd seg gjennom mange slike bla en del lærerike faktabøker.

Jeg tenkte at Frøken Detektiv kanskje var litt vanskelig enda. Selv leste jeg Hardy Guttene. Jeg skal sjekke ut. Takk for tips:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nevøen min likte godt serien om Geronimo Stilton. Masse humor og ordspill i tekstene. Du kan se noen av bøkene her :

http://www.norli.no/NORLI_HTML/xxnm_sokeResultater.jsp?FFN=Stilton%2C+Geronimo

Jeg husker at jeg slet litt med å få tak i dem, ikke så mange bokhandlere som solgte dem. Det er paperbacks, så jeg vet ikke om bibliotkene har dem inne.

Ser at det er lang leveringstid på dem. Så det får jeg i såfall ta tak i til høsten:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste, som blir 9 i desember, har nettopp lest Bendel Sneip og kakerlakkene. Den falt absolutt i smak.

Hun liker også godt det meste av Astrid Lindgren, Anne Kath. Vestly, Alf Prøysen og Torbjørn Egner.

Vi leste nettopp Jo Nesbøs "Doktor Proktors Prompepulver", og den falt definitivt i smak! Anbefales også for voksne :)

Dette skal sjekkes ut. Takk for tips:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serien om kunstdetektivene av Bjørn Sortland. Det er en serie med spenningsbøker som foregår i forskjellige kjente byer rundt om i verden. Handlingen er spennende og mine unger liker godt at de også lærer litt om de forskjellige stedene. Hver bok avsluttes med et kræsj-kurs i det aktuelle språket.

LasseMajas detektivbyrå og Nelly Rapp-bøkene av Martin Widmark er også fine bøker. Litt spennende og samtidig humoristiske. Flere bøker i samme serie.

Min 10-åring leste også alle Harry Potter-bøkene i den alderen, det fikk virkelig sving på lesehastigheten.

Phenomena-serien kan også anbefales for de som liker Phantasy-sjangeren. Handler om en alve-gutt og -jente som kjemper mot det onde og opplever mye spennende på veien. Ikke alt for lange bøker, relativt enkelt språk og passe lange kapitler.

Jeg trodde Harry Potter var kjempevanskelige bøker jeg (???) Ho synes jeg at det er kjempespennende å se på disse på TV. Tror jeg skal ta meg en tur innom biblioteket og se hvordan de ser ut.....

Fram til nå har ho jo bare lest relativt lettleste bøker på ca. 100 sider (med litt stor skrift)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry. Glemte å si takk for tips:-) Jeg skal sjekke ut de andre tipsene du kom med også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøker av Roald Dahl: Heksene, Mathilda, Danny og den store fasanjakten. Han har vel flere klassikere også.

Jeg syns Stompa-serien og Pelle og Proffen-bøkene var bra, men det begynner jo å bli noen år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøker av Roald Dahl: Heksene, Mathilda, Danny og den store fasanjakten. Han har vel flere klassikere også.

Jeg syns Stompa-serien og Pelle og Proffen-bøkene var bra, men det begynner jo å bli noen år siden...

Ja, Roald Dahl har jeg hørt flere som anbefaler. *Løper snart en tur på biblioteket og sjekker ut*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde Harry Potter var kjempevanskelige bøker jeg (???) Ho synes jeg at det er kjempespennende å se på disse på TV. Tror jeg skal ta meg en tur innom biblioteket og se hvordan de ser ut.....

Fram til nå har ho jo bare lest relativt lettleste bøker på ca. 100 sider (med litt stor skrift)

Harry Potter - bøkene har tettere og mindre skrift enn de bøken hun er vant til, men hvis hun blir fenget av historien, går det nok fort å få opp tempoet likevel.

De tre første seriene jeg nevnte er nok mer i Rampete Robin vanskelighetsgrad, kanskje litt mer nyansert språk. De er litt Hardy-guttene/Frøken detektiv - aktige, men mer moderne setting. Phenomena-serien har også liten skrift, men enklere språk og setninger enn Harry Potter.

Jeg har inntrykk av at når de finner noe de liker og de først har kommet over et visst nivå, går det veldig greit å lese mindre bokstaver og tettere skrift også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min leste alle Tsatsiki-bøkene da hun var ni. Det var en sorgens dag da det ikke var flere igjen i serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry Potter - bøkene har tettere og mindre skrift enn de bøken hun er vant til, men hvis hun blir fenget av historien, går det nok fort å få opp tempoet likevel.

De tre første seriene jeg nevnte er nok mer i Rampete Robin vanskelighetsgrad, kanskje litt mer nyansert språk. De er litt Hardy-guttene/Frøken detektiv - aktige, men mer moderne setting. Phenomena-serien har også liten skrift, men enklere språk og setninger enn Harry Potter.

Jeg har inntrykk av at når de finner noe de liker og de først har kommet over et visst nivå, går det veldig greit å lese mindre bokstaver og tettere skrift også.

Snuppa mi har nok en liten kneik ho må over for å lese de litt større bøkene. Men det er nok som du sier at dersom det fenger så spiller det liten rolle.

Jeg skal ta en tur på biblioteket å sjekke ut litt. Takk for gode innspill:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min leste alle Tsatsiki-bøkene da hun var ni. Det var en sorgens dag da det ikke var flere igjen i serien.

De har jeg ikke hørt om. Skal sjekkes:-)

Ja, det er sorg hjemme nå da ho leste ut den siste Rampete Robin boka. Lettere fortvilet kom ho til meg å lurte på hva ho skulle lese nå?????

Men med så mange gode tips som jeg har fått her, så finner jeg nok noe:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en jente på 8 1/2 år som har likt "spiderwick"-bøkene godt.

Nok en serie jeg ikke har hørt om. Takk for tips. Jeg skal sjekke det ut:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...