Gå til innhold

Bleieslutt??

Sporty mamma

Anbefalte innlegg

Sporty mamma

Hvordan gjør jeg det? Sønnen min er 2,5 år.Har begynt så smått med potte og do.Har tisset på potta noen ganger og en gang i do.Han kommer og sier i fra når han har bæsjet i bleia, men aldri før selv om jeg oppfordrer ham til og si i fra. Han får mye ros og skryt de gangene han sitter på do/potte selv om det ikke kommer noe.Han er ikke så veldig intresert i og sitte på do/potte, men det blir som regel en gang om dagen. Hvor mye skal jeg mase om potta/doen?? Blir det for mye mas kan det vel virke motsatt?? Hvilke tidspunkt på døgnet begynte dere og sette barnet på potta/do? Hadde dere faste tidspunkt sånn helt i begynnelsen?? Skulle gjerne fått ham tørr i løpet av sommeren, men ser jo at kanskje mamma vil det mer enn han :-) Takknemlig for råd og tips i alle retninger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi begynte med en lett introduksjon til potta/doen. Snakket om hva det skulle brukes til og tørr-øvde litt. Første gang han tisset på potta fikk han selvfølgelig masse skryt.

Etter en slik periode tok vi rett og slett av bleia hver gang vi var hjemme. Han fikk da være naken, men vi minte han ofte på potta og satte han ned der regelmessig.

I begynnelsen tisset han litt veldig ofte, etterhvert lærte han å holde det inne.

Når han klarte det, begynte vi å bruke klær og ingen bleie. Han kunne da trekke ned buksene selv, slik at han ikke måtte rekke å be om hjelp i tillegg. Neste steg var å gå uten bleie ute.

Etter rundt to måneder fra introduksjonen av potta er han nå tilnærmet tørr på dagtid. Han bruker fremdeles bleier på natten, men det er egentlig ikke nødvendig. Han er bare ikke helt klar for å gi slipp på den tryggheten ennå.

Sønnen min blir tre år senere i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta på han en truse når dere tusler ute i hagen. Da kan du jo se om han reagerer på å tisse på seg. Det er jo mye mer ekkelt å tisse i trusa enn i bleia. (Dere må jo selvsagt snakke om det først.) Sett gjerne potta ute så den er lett tilgjengelig, eller la han tisse på en busk. Det er ofte stor stas for guttene.

Snuppa tok raskt hintet, og var tilnærmet tørr i løpet av få dager. (Da var ho 2 år og 2 mnd.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morogbarn3

Unger i den alderen synes det er kjempegøy å gå på do eller potte. Men etter en stund blir mange lei og gir opp mer eller mindre. Det er heller ikke alltid utviklet stoppmekanismer i kroppene deres når de er 2 år. Så alt må stemme , både motivasjonen over lang tid og fysisk.

De fleste barn fyller fort 3 år eller 3,5 år når de slutter med bleie. Da er modningen mentalt og fysisk kommet enda et hakk lengre.

Sommeren er den beste tiden å slutte med bleie på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår minstemann blir 3 i oktober. Vi startet med pottetrening i vår.

Nå går han uten bleie hele dagen, og sier selv i fra når han skal på do/potte.

Med alle barna våre (vi har 3) har vi startet pottetrening ved at vi har tatt av bleia og satt ungene på do/potte til faste tider.

Det har ikke vært noe spørsmål om de skal på do, vi har bare konstatert at det er noe de skal.

Og nesten uten unntak så kommer det da noe.

Hver gang det kom noe så ble det masse ros, klapping og stas.

Kom det ikke noe, så var ikke det så farlig.

Uhell ble ikke straffet, men ungen ble bare løftet bort og satt på do. Ofte kom det litt mer da.

Jentene ble tørre i løpet av få dager. Minstemann har trengt litt lengre tid. Hvorvidt det er fordi han er gutt eller fordi han har gått 100% i barnehage vet jeg ikke.

Det er vanskeligere for barnehagen å følge så godt med som det jeg kan gjøre hjemme.

Fremdeles kan minstemann forglemme seg når han er oppslukt i lek, men det skjer sjeldnere og sjeldnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...