Gå til innhold

Heia Norge... Nå gir jeg snart opp...

Gjest Valnøtt

Anbefalte innlegg

Gjest Valnøtt

I Norge er det sånn at hvis du som mor ikke sender barnet ditt til samvær med far, så risikerer du å miste den daglige omsorgen for barnet ditt til nettopp far.

Og i Norge er det slik at hvis du sender barnet ditt til samvær med en far som det viser seg at både drikker og bruker vold, så kan du miste den daglige omsorgen til barna dine fordi du utøver omsorgssvikt ved å sende dem til en slik mann.

Og i Norge er det slik at hvis du da oppsøker feks barnevernet for å få hjelp fordi du er sykt redd for hva som skal skje med ungene dine når de er hos far - som du er nødt til å sende dem til - så får du beskjed om at når det er konflikt mellom foreldrene så er det ikke en barnevernssak. De er bare opptatt av forholdene for barna, og kan ikke tilby meg annet enn å ta barna fra meg og sette dem i fosterhjem.

Nå er jeg sliten, jeg er redd, jeg er drittlei, rasende og fortvilet og JEG ORKER IKKE MER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Atene

5

• frosken

5

• Glimtipper

4

• mariaflyfly

2

Du vet det sikkert selv; men du bør sannsynligvis kontakte advokaten din nå.

Det foreligger forøvrig en eller annen form for rundskriv som pålegger barnevernet også å undersøke fars omsorgsevne selv om han kun er samværsforelder, dersom det er grunnlag for dette. Flere barnevernkontorer ser ut til ikke helt å ha oversikt over denne delen av regelverket.

Også tror jeg også at du innerst inne vet at du ikke vil bli fratatt omsorgen for barna for å nekte samvær dersom du har gode grunner for å være bekymret for barnas situasjon hos far. Men det innebærer ny runde i retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt måneder på å forklare dette håpløse systemet til samboeren min. Nå ga du meg en fin oppsummering, som jeg kunne lese for han.

Jeg skulle hilse å si at han virkelig føler med deg og synes dette er helt horribelt.

Det samme fra meg. Jeg skulle virkelig ønske noen kunne hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg!!!!!

Dette er jo dustenorge på sitt beste!!! Jeg er fristet til å be deg ringe barneministeren direkte, men det går vel ikke an. Du må da kommet borti en barneverntjeneste som ikke vet hvordan de skal takle dette.. Har selv jobbet i barneverntjenesten, men har aldri opplevd dette...

Hvis du ringer familievernkontoret da? Kan de hjelpe deg med å kontakte barneverntjenesten? Krisesenteret?

Du har sikkert prøvd og gjort ALT, men det må da finnes en løsning på dette med fars samværsrett.. Du kan jo ikke sende ungene til en mann som er alkoholisert og voldelig??!! Det har jo ingen ting med DIN omsorgsevne å gjøre..

Huff. Har lyst til å komme til deg, ta deg med på disse fantastiske kontorene og fortelle de litt om livets skole..

-Men kan vel ikke annet en å sende over en klem og ønske Lykke Til!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt måneder på å forklare dette håpløse systemet til samboeren min. Nå ga du meg en fin oppsummering, som jeg kunne lese for han.

Jeg skulle hilse å si at han virkelig føler med deg og synes dette er helt horribelt.

Systemet forsøker å sikre at barn får beholde kontakt med begge sine foreldre selv om de voksne er i konflikt. Dersom det var risikofritt å holde barnet vekke fra en av sine foreldre, så ville altfor mange velge det. Det er slik denne praksisen har vokst frem.

Det er ikke primært systemet det er noe galt med. Det som er trist er at det finnes foreldre som er såpass "fjerne" at de ikke bør få ha omsorg for barn, og at slike situasjoner er vonde både for barna og voksne som forsøker å gjøre som best de kan .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Systemet forsøker å sikre at barn får beholde kontakt med begge sine foreldre selv om de voksne er i konflikt. Dersom det var risikofritt å holde barnet vekke fra en av sine foreldre, så ville altfor mange velge det. Det er slik denne praksisen har vokst frem.

Det er ikke primært systemet det er noe galt med. Det som er trist er at det finnes foreldre som er såpass "fjerne" at de ikke bør få ha omsorg for barn, og at slike situasjoner er vonde både for barna og voksne som forsøker å gjøre som best de kan .

Jeg forstår begrunnelsen for systemet. Det gjør også samboeren min, som mener at i England er det stort sett mødrene som "vinner" i konfliktsituasjoner. Det ene er ikke noe bedre enn det andre, da begge ekstremversjoner ender med at barna blir taperene.

Men jeg, personlig, mener at en mann/kvinne som har vært voldlig mot partneren sin i utstrakt grad burde bli vurdert som uskikket forelder inntil det motsatte er bevist. Jeg synes slik oppførsel tyder på manglende empati og manglende impulskontroll.

For å bli litt personlig, så husker jeg svært godt lettelsen da pappa flyttet fra mamma. Jeg måtte fremdeles til han for samvær, men jeg var glad i han og dro dit med glede. Han var svært sjeldent voldlig mot oss barna. Men så begynte han og slå og krangle med sin nye kone også. Dermed var jeg i den samme skadlige familiesituasjonen som tidligere. Jeg betviler faren min er et unntak i så måte. Mange menn/kvinner som slår har en personlighetsforstyrrelse som ikke løses ved å skille seg fra offeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Du vet det sikkert selv; men du bør sannsynligvis kontakte advokaten din nå.

Det foreligger forøvrig en eller annen form for rundskriv som pålegger barnevernet også å undersøke fars omsorgsevne selv om han kun er samværsforelder, dersom det er grunnlag for dette. Flere barnevernkontorer ser ut til ikke helt å ha oversikt over denne delen av regelverket.

Også tror jeg også at du innerst inne vet at du ikke vil bli fratatt omsorgen for barna for å nekte samvær dersom du har gode grunner for å være bekymret for barnas situasjon hos far. Men det innebærer ny runde i retten.

Jepp - har begynt å gå over budsjettet for å finne advokatpenger as we speak.

Det er en ting jeg blir utrolig stressa av - og det er når man stanger hodet i veggen og ikke kommer noen vei med folk som kort og godt ikke vil gjøre en god jobb, og det er ungene mine det går ut over.

Jeg kan ikke fatte heller at det ikke er barnevernet sitt ansvar uansett hva som skjer på samvær - sålenge mor og far er i konflikt. Og hva pokker er egentlig en konflikt? Jeg liker ikke eksen min, men vi har jo ikke noen krangel på gang om noe - er vi da i konflikt og ungene rettsløse bare fordi jeg ikke liker ham? Er det bare mammaer som elsker den som slår barna deres som skal få hjelp til ungene sine fra bv?

F***.

det verste er egentlig at jeg først snakket lenge med en dame på tlf, som var utrolig grei. Deretter snakket jeg lenge med sønnen min og ble enig med ham i at det trengs at noen prøver å lære pappa hvordan han skal ta vare på gutta sine, og deretter tilbake til bv igjen - som så har byttet saksbehandler i mellomtiden - til hun som da ikke ønsker å følge det løpet som hun første skisserte som standard. Og dermed blir det bare rot for ungen også - han skjønner vel ikke at ett og samme kontor ikke snakker på samme måte.

Sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Joa, men jeg står jo på bv kontoret o sier at jeg _ikke_ ønsker at ungene ikke skal se faren igjen. Jeg ønsker at de snakker med far om de forholdene som er avdekket under samvær og lager et opplegg for samværene hvor ungene kan være trygge.

Jeg sier at jeg er innstilt på et samarbeid og at jeg synes det er viktig å få frem at jeg ser utmerket forskjell på at jeg er skilt fra mannen og på at ungene fortsatt er sønner av ham, og at jeg ikke ønsker å trekke skilsmissen over i foreldre-barn relasjonen, og er nøye med å ikke blande disse kortene, men nå har det altså kommet frem at det sitter to unger der og er livredde og gjemmer seg i sengen sin bare for å slepes ut av den samme sengen så hardt at neseblodet flyter, for så igjen å oppleve at dette bortforklares med at pappa bare ville ha en klem, også var han litt for rask med å ta dem ut av sengen - og at da må det skje noe.

Og da får jeg altså beskjed om at de kan sette dem i fosterhjem - at det er omsorgssvikt hvis jeg sender dem dit, men at jeg mister omsorgen hvis jeg ikke sender dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Takk :-)

Jeg skal ringe advokaten i dag eller i morgen. Må bare få roet meg ned først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men jeg står jo på bv kontoret o sier at jeg _ikke_ ønsker at ungene ikke skal se faren igjen. Jeg ønsker at de snakker med far om de forholdene som er avdekket under samvær og lager et opplegg for samværene hvor ungene kan være trygge.

Jeg sier at jeg er innstilt på et samarbeid og at jeg synes det er viktig å få frem at jeg ser utmerket forskjell på at jeg er skilt fra mannen og på at ungene fortsatt er sønner av ham, og at jeg ikke ønsker å trekke skilsmissen over i foreldre-barn relasjonen, og er nøye med å ikke blande disse kortene, men nå har det altså kommet frem at det sitter to unger der og er livredde og gjemmer seg i sengen sin bare for å slepes ut av den samme sengen så hardt at neseblodet flyter, for så igjen å oppleve at dette bortforklares med at pappa bare ville ha en klem, også var han litt for rask med å ta dem ut av sengen - og at da må det skje noe.

Og da får jeg altså beskjed om at de kan sette dem i fosterhjem - at det er omsorgssvikt hvis jeg sender dem dit, men at jeg mister omsorgen hvis jeg ikke sender dem.

Huff, stakkars barn!!! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette var merkelig av barnevernet. Jeg har kontaktet dem en gang, og fikk veldig god hjelp og tips til hvor jeg kunne få hjelp.

Har du prøvd å kontakte familievernkontoret, Bup eller PPT? De bør jo også ha litt erfaring her.

Må bare si at jeg føler med deg. Og flott at du skal kontakte advokaten din igjen. For vi foreldre må jo gjøre alt vi kan for at våre barn skal ha en trygg oppvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valnøtt

Barnevernet skal lage sak likevel - etter beskjed fra fylkesmannen.

De skal riktignok gå inn og se på omsorgen hos begge foreldrene, men det er helt greit. For noe styr - er så sliten nå at jeg trenger en solid tur i skauen og svette mye og lenge. Tusen takk for at dere er der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I Norge er det sånn at hvis du som mor ikke sender barnet ditt til samvær med far, så risikerer du å miste den daglige omsorgen for barnet ditt til nettopp far.''

Tja...Det kommer an på forholdene i den enkellte sak, om det finnes samværsavtale, rettskraftig dom, om far (eller mor) er straffa, tiltalt eller under etterforsking for overgrep, vold eller annnen misshandling mot barna.

Barnevernet vil ikkje ta fra deg barnet og overlate omsorgen til far, men om far reiser sak for domstolen så _kan_ retten karakterisere dette som samværssabotasje og vektlegge det til fordel for far.

Men, eg (tror) eg skjønner ka du mener og er enig i din påstand.

''Og i Norge er det slik at hvis du sender barnet ditt til samvær med en far som det viser seg at både drikker og bruker vold, så kan du miste den daglige omsorgen til barna dine fordi du utøver omsorgssvikt ved å sende dem til en slik mann.''

Det er riktig om du ikkje kan vise til en dom der retten og den barnefaglige sakkyndige anbefaler/fastsetter samvær med far.

Om far er voldelig ovenfor barna så må du sende skriftlig bekymringsmelding til barnevernet om at han bruker vold mm.(brudd på barnelov, barnevernslov) og samtidig melde dette til Politiet (brudd på straffeloven).

Eg "ser" helt klart dilemmaet ditt.

''Og i Norge er det slik at hvis du da oppsøker feks barnevernet for å få hjelp fordi du er sykt redd for hva som skal skje med ungene dine når de er hos far - som du er nødt til å sende dem til - så får du beskjed om at når det er konflikt mellom foreldrene så er det ikke en barnevernssak. De er bare opptatt av forholdene for barna, og kan ikke tilby meg annet enn å ta barna fra meg og sette dem i fosterhjem.''

Det er riktig om det pågår en prosess i forhold til barnefordeling og/eller foreldreansvaret, da skal _retten_ avgjøre dette spørsmålet men barnevernet vil normalt være vitne og komme med en anbefaling til retten, om noen av partene ber om det, eller retten (eller Barnevernet) ber om det.

''Nå er jeg sliten, jeg er redd, jeg er drittlei, rasende og fortvilet og JEG ORKER IKKE MER!''

Det skjønner eg svært godt.

Og du har et HELVETES dilemma, for å si det mildt.

Spør, om det er noe eg kan hjelpe med.

For du tenker med hjertet no, eg kan tenke med hodet når det angår andres barn, men eg tenker med hjertet når det gjelder mitt eget og da kan det være vanskelig å tenke rasjonellt og fornuftig.

Mvh, og med håp om at det ordner seg for dere alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet skal lage sak likevel - etter beskjed fra fylkesmannen.

De skal riktignok gå inn og se på omsorgen hos begge foreldrene, men det er helt greit. For noe styr - er så sliten nå at jeg trenger en solid tur i skauen og svette mye og lenge. Tusen takk for at dere er der ute.

''Barnevernet skal lage sak likevel - etter beskjed fra fylkesmannen.''

Gratulerer da er ansvaret tatt av dine skuldre! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og da får jeg altså beskjed om at de kan sette dem i fosterhjem - at det er omsorgssvikt hvis jeg sender dem dit, men at jeg mister omsorgen hvis jeg ikke sender dem.''

Om de på Barnevernet virkelig har sagt dette så burde du hatt med deg skjult opptaker (husk det neste gang), det er helt _hårreisende_ og bunner i enten en missforståelse dere imellom, eller total innkompetanse hos saksbehandleren!

Skriv ett brev om dette i dag, og be om å få det skriftlig (ikkje noe mer dikkedarier), ett kort brev der du spør om dette medfører riktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og da får jeg altså beskjed om at de kan sette dem i fosterhjem - at det er omsorgssvikt hvis jeg sender dem dit, men at jeg mister omsorgen hvis jeg ikke sender dem.''

Om de på Barnevernet virkelig har sagt dette så burde du hatt med deg skjult opptaker (husk det neste gang), det er helt _hårreisende_ og bunner i enten en missforståelse dere imellom, eller total innkompetanse hos saksbehandleren!

Skriv ett brev om dette i dag, og be om å få det skriftlig (ikkje noe mer dikkedarier), ett kort brev der du spør om dette medfører riktighet.

Jeg fikk høre akkurat det samme fra barnevernet, så dette er tydeligvis ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre akkurat det samme fra barnevernet, så dette er tydeligvis ikke uvanlig.

Da blir svaret det samme til deg:

''Om de på Barnevernet virkelig har sagt dette så burde du hatt med deg skjult opptaker (husk det neste gang), det er helt _hårreisende_ og bunner i enten en missforståelse dere imellom, eller total innkompetanse hos saksbehandleren.''

Ett godt råd...Skriv brev og få dette skriftlig, eller ta med opptaker å få det på bånd!

Og dessuten klag til Barnevernet, fylkesmannen eller ka som måtte være klageinnstansen i denne typen saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir svaret det samme til deg:

''Om de på Barnevernet virkelig har sagt dette så burde du hatt med deg skjult opptaker (husk det neste gang), det er helt _hårreisende_ og bunner i enten en missforståelse dere imellom, eller total innkompetanse hos saksbehandleren.''

Ett godt råd...Skriv brev og få dette skriftlig, eller ta med opptaker å få det på bånd!

Og dessuten klag til Barnevernet, fylkesmannen eller ka som måtte være klageinnstansen i denne typen saker.

Nå har situasjonen løst seg her hos oss, heldigvis. Så jeg har ingen interesse av å følge dette opp. Jeg ville bare kommentere at det er særdeles sannsynlig man får et slikt svar fra barnevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...