Persille1365381127 Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 Hvorfor lurer du på dette? Det må jo være noe ekstra ettersom du har sendt mail til flere barnehager rundt omkring? Fordi en annen mener det er alt for lite med to doer på 18 barn - og at det ikke er normalt. Personalet har egen do, så det er kun barn - ikke voksne. Og det finnes ikke noe lovverk på akkurat det, kun på arbeidsplass - så da er det jo greit å høre litt hvordan det er andre steder 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 Vi har 2 toalett på 18 barn, 1 mindre/lavere toalett på 10-12 småbarn. Takk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 Den barnehagen vi brukte hadde et toalett på småbarnsavdeling og to toaletter på de to storbarnsavdelingene. Takk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mona38 Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Fordi en annen mener det er alt for lite med to doer på 18 barn - og at det ikke er normalt. Personalet har egen do, så det er kun barn - ikke voksne. Og det finnes ikke noe lovverk på akkurat det, kun på arbeidsplass - så da er det jo greit å høre litt hvordan det er andre steder Sikker på at det ikke finnes noe lovverk? I skoleverket er man lovpålagt å ha 1 do per 30 elever, underlig om det ikke finnes noe av det samme i barnehagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 De har et toalett. Det er vel 13-15 barn der pr dag, men det er fra 0-6 år, så ca halvparten er under tre år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Sikker på at det ikke finnes noe lovverk? I skoleverket er man lovpålagt å ha 1 do per 30 elever, underlig om det ikke finnes noe av det samme i barnehagen. Det er mulig det finnes, men jeg har ikke klart å finne det hvertfall? Og bydelen hadde bare retningslinjer. Vet du om noe? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flowy Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Tre avdelinger. En avdeling med 18 store barn, 3-6 år, en med 12 "mellom" barn fra 2-4 år og en med 12 barn fra 1-3 år. Alle avdelingene har to toaletter. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Det er vel denne forskriften som regulerer dette: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19951201-0928.html#23 I veilederen til forskriften står det mer konkrete tall. http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00001/IS-2619_1459a.pdf 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Tre avdelinger. En avdeling med 18 store barn, 3-6 år, en med 12 "mellom" barn fra 2-4 år og en med 12 barn fra 1-3 år. Alle avdelingene har to toaletter. :-) Oi, deg igjen jo:-) Hvordan går det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Det er vel denne forskriften som regulerer dette: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19951201-0928.html#23 I veilederen til forskriften står det mer konkrete tall. http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00001/IS-2619_1459a.pdf Der står der bare konkrete tall for skoler, ikke barnehager For barnehager står det bare "tilstrekkelig"... Men på skoler skal det være ett per 20 barn, og adskilt for gutter og jenter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Tre avdelinger. En avdeling med 18 store barn, 3-6 år, en med 12 "mellom" barn fra 2-4 år og en med 12 barn fra 1-3 år. Alle avdelingene har to toaletter. :-) Omtrent som vanlig - takk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Der står der bare konkrete tall for skoler, ikke barnehager For barnehager står det bare "tilstrekkelig"... Men på skoler skal det være ett per 20 barn, og adskilt for gutter og jenter. Da er det vel nok med tilstrekkelig, da. Pleier det å være kø? Du kan jo sende en forespørsel til Helsedirektoratet som har utarbeidet veilederen. Jeg glemte vel å si at det siste året jeg hadde barnehagebarn, delte de slik at den ene doen var jentedo og den andre guttedo. Dette tror jeg var fordi guttene sølte mer enn jentene og for at jentene skulle få slippe å slite med guttas søl. Jeg ville kanskje foretrukket at de brukte litt tid på å lære dem å ikke søle, eller forlangt at også guttene satt, men... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Da er det vel nok med tilstrekkelig, da. Pleier det å være kø? Du kan jo sende en forespørsel til Helsedirektoratet som har utarbeidet veilederen. Jeg glemte vel å si at det siste året jeg hadde barnehagebarn, delte de slik at den ene doen var jentedo og den andre guttedo. Dette tror jeg var fordi guttene sølte mer enn jentene og for at jentene skulle få slippe å slite med guttas søl. Jeg ville kanskje foretrukket at de brukte litt tid på å lære dem å ikke søle, eller forlangt at også guttene satt, men... Nei, JEG synes ikke det er noe problem Men jeg har en som synes det er et problem om det skulle bli 18 barn på to toaletter, vi har 14 i dag. H*n synes det er alt for mye. I tillegg ligger de to toalettene vegg i vegg, med døren på "yttersidene". Litt vanskelig å forklare, men om du tenker deg to leiligheter ved siden av hverandre, så er de jo speilvendte - med "ryggen" mot hverandre. Dørene er altså ikke ved siden av hverandre, og da er det tungvindt at man må gå fra den ene gangen inn i den andre (man kan gå innvendig, det tar under ti sekunder) for å bruke toalettet eller vaske hender. Det er i tillegg en vask i hvert av de største oppholdsrommene, så de MÅ ikke bruke toalettene til håndvask. Jeg synes det hele handler om å være litt løsningsorientert, og at dette alene ikke er grunn god nok til å si nei til fire barn ekstra (De bruker hovedsaklig kun det ene toalettet i dag, men må bruke det andre også om det blir flere barn). Og når dette i tillegg vil gi 300' i økte inntekter så blir en slik ting en bagatell, gevinsten blir så enormt mye større. Iom at det kommer et lønnsoppgjør som kommer til å knuse mange barnehager nå, så må vi begynne å tenke på hvordan vi kan få mest mulig inntekter, eller hvordan vi kan kutte kostnader. Vi kan ikke lenger unne oss luksusen ved å være fullt bemannet uten å ha en full avdeling 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scapa_c Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Nei, JEG synes ikke det er noe problem Men jeg har en som synes det er et problem om det skulle bli 18 barn på to toaletter, vi har 14 i dag. H*n synes det er alt for mye. I tillegg ligger de to toalettene vegg i vegg, med døren på "yttersidene". Litt vanskelig å forklare, men om du tenker deg to leiligheter ved siden av hverandre, så er de jo speilvendte - med "ryggen" mot hverandre. Dørene er altså ikke ved siden av hverandre, og da er det tungvindt at man må gå fra den ene gangen inn i den andre (man kan gå innvendig, det tar under ti sekunder) for å bruke toalettet eller vaske hender. Det er i tillegg en vask i hvert av de største oppholdsrommene, så de MÅ ikke bruke toalettene til håndvask. Jeg synes det hele handler om å være litt løsningsorientert, og at dette alene ikke er grunn god nok til å si nei til fire barn ekstra (De bruker hovedsaklig kun det ene toalettet i dag, men må bruke det andre også om det blir flere barn). Og når dette i tillegg vil gi 300' i økte inntekter så blir en slik ting en bagatell, gevinsten blir så enormt mye større. Iom at det kommer et lønnsoppgjør som kommer til å knuse mange barnehager nå, så må vi begynne å tenke på hvordan vi kan få mest mulig inntekter, eller hvordan vi kan kutte kostnader. Vi kan ikke lenger unne oss luksusen ved å være fullt bemannet uten å ha en full avdeling Jeg kan vel ikke akkurat se at dette er gode nok grunner til å ikke ta inn 4 barn (dvs full avd) slik som bhg situasjonen er i Oslo idag... Dere forringer jo ikke kvaliteten; nok toaletter likevel! For personalet er det vanesak spør du meg! I en av bhg jeg har jobbet hadde vi toaletter til alle 30 barn i kjelleetasjen; dvs 2 etager ned fra hvor vi holdt til. Ingen som led noen nød; alle fikk gått på do når de trengte! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Jeg kan vel ikke akkurat se at dette er gode nok grunner til å ikke ta inn 4 barn (dvs full avd) slik som bhg situasjonen er i Oslo idag... Dere forringer jo ikke kvaliteten; nok toaletter likevel! For personalet er det vanesak spør du meg! I en av bhg jeg har jobbet hadde vi toaletter til alle 30 barn i kjelleetasjen; dvs 2 etager ned fra hvor vi holdt til. Ingen som led noen nød; alle fikk gått på do når de trengte! Poenget er at de har hatt det godt lenge, fordi jeg har villet drive lite. Og nå MÅ vi endre noe, fordi det ikke er økonomi til det lenger. Det er greit at jeg ikke tjener penger på barnehagen, det er ikke målet mitt heller - men det ikke greit at jeg må betale penger av egen lomme for å dekke utgiftene på den. Nå i juli måtte jeg legge ut 25.000 av private midler for å dekke utgiftene, det er ikke greit! Så når jeg har nok voksne, og nok plass til 18 - blir det veldig dumt å ha bare 14... Problemet er at vedkommende ikke VIL ha 18, det blir for mye jobb, og for trangt - men det er jo en helt vanlig storbarnsavdeling i alle andre barnehager? Så jeg måtte bare høre litt rundt hvordan det er andre steder, og både svarene jeg har fått av dere og andre i bydelen tilsier at det er et snitt på ca 10 barn per toalett, og 18 barn per avdeling. Ingen har svart at de har storbarnsavdeling med færre enn 18 barn, og likevel full bemanning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Poenget er at de har hatt det godt lenge, fordi jeg har villet drive lite. Og nå MÅ vi endre noe, fordi det ikke er økonomi til det lenger. Det er greit at jeg ikke tjener penger på barnehagen, det er ikke målet mitt heller - men det ikke greit at jeg må betale penger av egen lomme for å dekke utgiftene på den. Nå i juli måtte jeg legge ut 25.000 av private midler for å dekke utgiftene, det er ikke greit! Så når jeg har nok voksne, og nok plass til 18 - blir det veldig dumt å ha bare 14... Problemet er at vedkommende ikke VIL ha 18, det blir for mye jobb, og for trangt - men det er jo en helt vanlig storbarnsavdeling i alle andre barnehager? Så jeg måtte bare høre litt rundt hvordan det er andre steder, og både svarene jeg har fått av dere og andre i bydelen tilsier at det er et snitt på ca 10 barn per toalett, og 18 barn per avdeling. Ingen har svart at de har storbarnsavdeling med færre enn 18 barn, og likevel full bemanning. 14 på storbarnsavdeling og full bemanning kan umulig gå rundt nå! Nå vet jeg ikke hvem som har satt seg på bakbeina, men da får vedkommende finne seg et annet sted å jobbe da, hvis det blir så vanskelig? H*n finner aldri et sted med så få barn på full bemanning andre steder (selvom det å finne JOBB hvis vedkommende er dyktig umulig kan være vanskelig) Synes fire flere på de to toalettene høres minimalt problematisk ut... Hvis de i praksis bare har brukt det ene toalettet, så har de jo vært 14 barn på en do da?? Da kan det umulig være noe problem å gå fem meter lenger og få halvert det til ni barn pr do! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 14 på storbarnsavdeling og full bemanning kan umulig gå rundt nå! Nå vet jeg ikke hvem som har satt seg på bakbeina, men da får vedkommende finne seg et annet sted å jobbe da, hvis det blir så vanskelig? H*n finner aldri et sted med så få barn på full bemanning andre steder (selvom det å finne JOBB hvis vedkommende er dyktig umulig kan være vanskelig) Synes fire flere på de to toalettene høres minimalt problematisk ut... Hvis de i praksis bare har brukt det ene toalettet, så har de jo vært 14 barn på en do da?? Da kan det umulig være noe problem å gå fem meter lenger og få halvert det til ni barn pr do! Og jeg er ikke så dårlig i matte at jeg ikke ser at det blir feil å skrive halvere fra 14 til ni altså 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 det er to toaletter pr avdeling og 4 avdelinger 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miia Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 På stor avdeling er det 24 plasser - og 3 toaletter. På liten avdeling er (merkelig nok) også 3 toaletter, men kun 12 plasser. Og dette er for barn under 3 år... Det er dog en del av de minste som bruker toalettene - synes de begynner tidlig! Det ene toalettet på liten avd er i gangen, og brukes ofte av de største i utetiden - så slipper de å løpe helt til andre siden av bygget... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flowy Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Oi, deg igjen jo:-) Hvordan går det? Hei! Koselig at du spør! :-) Joda, det går bra med meg. Kvalmen har gitt seg og jeg er 14 uker i dag. Begynner å hjelpe nå. Har fått en bitteliten kul på magen og gleder meg til den blir større. Hvordan er det med deg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.