Gå til innhold

10-åring i puberteten?

Gjest mammaen til Ingrid

Anbefalte innlegg

Gjest mammaen til Ingrid

Datteren min blir 10 år nå i sommer. Det ser ut som hun begynner å få litt hår nedentil. Her forleden så jeg en liten kvise i ansiktet, og håret virker kanskje litt mer fett. Kan det være at puberteten er begynt? Hun veier litt mer enn gjennomsnittet. Har det noe å si for når puberteten startert? Det ser ikke ut som hun har begynt å få bryster, men det er litt vanskelig å si fordi hun alltid har hatt litt "pupper" pga vekten. Når kan jeg forvente at mensen kommer? Synes det er så tidlig! Jeg fikk mensen som 12 åring, og jeg synes det var tidlig. Skal hun begynne med mensen nå snart vil jo hele barndommen være ødelagt! Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Skal hun begynne med mensen nå snart vil jo hele barndommen være ødelagt!''

Nå overdriver du kanskje littegranne?

Det er vanlig å få mensen mellom 10-16 år, så vidt jeg vet. Hun kan godt komme i puberteten litt tidligere fordi hun er overvektig. Selv om hun begynner å få litt hår, så kan mensen ennå la vente på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til ni

Det tar litt tid ennå før mensen kjem.

Mi datter kom i tidleg pubertet. Fekk mensen då ho var 9år2mnd. Vi starta med hormonbehandling pga. at ho kom til å bli kortvokst. Tregheit i systemet gjor at behandlinga vart satt inn for seint, og fekk lite effekt.

Nå er ho 12 år, og er ei fin, lita "dame". Ho har vore avslappa til det heile. Trur det var verre for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Det er ikke så tidlig å begynne å vise tegn til pubertet i 10-årsalder. Det tar jo som regel minst et år, kanskje et par år, fra puberteten setter igang og til menstruasjon kommer. Dermed vil jenta være nærmere tolv, noe som vel er rimelig gjennomsnittlig nå for tiden?

Men er du urolig, kan du høre med en lege om tidlig pubertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skal hun begynne med mensen nå snart vil jo hele barndommen være ødelagt! Noen med erfaring?''

Ehh...?!? Jeg fikk mensen og pupper da jeg var 10 år: alt gikk fint!! Da jeg var 10 så følte jeg meg ikke veldig som et barn uansett, tenåra var ikke langt unna liksom, så barnsommen var jo nesten et tilbakelagt stadium...

På mange måter var det greit å ha fått mensen så tidlig; jeg slapp å få den deisene i fanget når alle andre pubertets- og tenåringsbekymringer stod på som verst i 13-14årsalderen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overvekt kan føre til tidligere pubertet.

Men det er heller langt fra unormalt å komme i puberteten som 10-åring.

Mener jeg også begynte å få hår og bryster i den alderen. Mensen kom da jeg var 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Skal hun begynne med mensen nå snart vil jo hele barndommen være ødelagt! Noen med erfaring?''

Ehh...?!? Jeg fikk mensen og pupper da jeg var 10 år: alt gikk fint!! Da jeg var 10 så følte jeg meg ikke veldig som et barn uansett, tenåra var ikke langt unna liksom, så barnsommen var jo nesten et tilbakelagt stadium...

På mange måter var det greit å ha fått mensen så tidlig; jeg slapp å få den deisene i fanget når alle andre pubertets- og tenåringsbekymringer stod på som verst i 13-14årsalderen...

''Da jeg var 10 så følte jeg meg ikke veldig som et barn uansett, tenåra var ikke langt unna liksom, så barnsommen var jo nesten et tilbakelagt stadium... ''

Oi, jeg var nok i barndommen til jeg var minst 13, jeg :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...