Gå til innhold

hva kan jeg gjøre?

live2

Anbefalte innlegg

En nabogutt/kamerat av mine to sønner, har blitt veldig redd meg. Jeg syns dette er trist og leit og vet ikke hva jeg skal gjøre. Ønsker å få råd fra dere

Det hele startet med at jeg kjeftet på han da han var på besøk hos oss. De hadde lekt lenge sammen hos oss alle tre, nabogutten var trøtt og ville hjem. Helt greit det, men da han skulle gå ville mine to gutter være med. Men han sa at bare J kunne være med, S fikk ikke lov. S ble naturligvis lei seg. Jeg sa da at ingen fikk være med. Sa at det ikke var snillt å holde noen utenfor på den måten. Han ble lei seg og sprang hjem. Etter dette har han ikke kommet bort til oss. Han sier han er redd meg og springer hejm bare han ser meg.

Jeg har pratet med ham, sagt unnskyld og at jeg ikke er sint på ham lenger, men det har tydeligvis ikke hjulpet. Da vi var ute isted, begynte han å grine da jeg viste meg.

Han er 6 år, forresten.

Jeg syns dette er trist og vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre.

Takk for at du gadd å lese. Håper å få noen råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

brilleslangen

Siden gutten er redd deg greier du ikke dette alene. Jeg foreslår at du allierer deg med guttens foreldre. Ta en samtale med dem(evt en av dem), og forklar hva som hendte, og hvordan gutten har reagert i ettertid. Og fortell at du ikke ønsker at gutten skal være redd deg, det er tydelig han har det vondt...

Kanskje de kan hjelpe til.. Kanskje de vet hvorfor gutten reagerte som han gjorde, og kanskje de kan løse opp floken, ved at de evt kan snakke med gutten og få hull på hva det egentlig er han er redd for...Og at de kan forsikre ham om at du ikke mente det vondt, og at han ikke trenger å være redd deg...osv..Snakke litt rundt det som hendte og kanskje forklare litt rundt det som hendte slik at gutten kanskje bedre forstår. Foreldrene kjenner sitt barn best og vet nok best hvordan de skal hjelpe ham gjennom det..

Forøvrig synes jeg det virker som om gutten reagerte vel voldsomt på tilsnakket.. Normalt tåler jo unger litt tilsnakk uten å reagere spesielt på det har jeg inntrykk av.. Dette virker å være en svært så følsom unge, med mindre han fikk en skyllebøtte større en størst da...

Ta en samtale med foreldrene du. Ikke sikkert han har fortalt noe hjemme, og det kan jo hende de har merket at noe plager ham, men ikke har fått hull på hva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig at det er en smule eller to eller tre med manipulasjon med i bildet? Bevisst eller ubevisst?

Din reaksjon på at han bare ville ha med den ene synes jeg virker sunn og fornuftig. (Men man kan sikkert i etterkant gjøre seg tanker om at man kunne formidlet ting på en annen måte.)

Finnes det en mulighet for at frykten gutten viser overfor deg er fordekt surmulig og avstraffelse? Barn kan være veldig bevisste på hvilket sterkt virkemiddel frykt er og vite å bruke det.

Kan hende blir fryktadferden forsterket så lenge det gir gutten makt, dvs. du blir lei deg, bukker og skraper og ber om godt vær.

Det er nok uansett lurt og alliere deg med guttens foreldre. Det ville ikke overraske meg om løsningen er en ny skrape fra guttens egne foreldre med beskjed om at kjeften han fikk var velfortjent og at han har med å slutte med vær-redd-tøyset og oppføre seg skikkelig. Gjerne komme med en unnskyldning.

Dette er bare et forslag til mulig vinkling. Den behøver ikke være riktig, men kanskje verdt å utforske.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dette var en grei reaskjon

Er det mulig at det er en smule eller to eller tre med manipulasjon med i bildet? Bevisst eller ubevisst?

Din reaksjon på at han bare ville ha med den ene synes jeg virker sunn og fornuftig. (Men man kan sikkert i etterkant gjøre seg tanker om at man kunne formidlet ting på en annen måte.)

Finnes det en mulighet for at frykten gutten viser overfor deg er fordekt surmulig og avstraffelse? Barn kan være veldig bevisste på hvilket sterkt virkemiddel frykt er og vite å bruke det.

Kan hende blir fryktadferden forsterket så lenge det gir gutten makt, dvs. du blir lei deg, bukker og skraper og ber om godt vær.

Det er nok uansett lurt og alliere deg med guttens foreldre. Det ville ikke overraske meg om løsningen er en ny skrape fra guttens egne foreldre med beskjed om at kjeften han fikk var velfortjent og at han har med å slutte med vær-redd-tøyset og oppføre seg skikkelig. Gjerne komme med en unnskyldning.

Dette er bare et forslag til mulig vinkling. Den behøver ikke være riktig, men kanskje verdt å utforske.

mvh

Her satt du ord på hva jeg tenkte pielill. Jeg tror mor i dette tilfellet reagerte på en grei måte og at det var helt greitt å si fra.

Å be om unnskyldning for dette ville jeg ikke ha gjort. Det gir gutten et overtak som han ikke fortjente å få i denne situasjonen. Han trengte at noen voksne sa klart i fra til han og det gjorde live2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gosj og gru. Vi har for første gang hatt barn på besøk her i dag som kom uten foreldre, og jeg måtte snakke til henne 3 ganger. Hun løp avgårde hver gang og begynte å hylgrine. Jeg er helt svett men kan jo ikke la henne gjøre alt mulig, og jeg er helt sikker på at jeg snakket i et vanlig toneleie og ikke virket sur og kjeftete.

Så jeg har ingen gode råd. Men det er vel sånn at barn EGENTLIG setter pris på at foreldre (også andre barns foreldre) setter grenser, selv om de ikke viser det der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

mvh

Dette var et godt innlegg - tiltredes herved.

Man må sette noen grenser iblant - og den lille her er kanskje en skarping på å justere ting sin vei :-)

Jeg ville oversett det, vært vennlig og ikke tatt det så nøye inn over meg. Reaksjonen han fikk hos deg var helt grei. Ta en prat med foreldrene hans og hør hva de mener evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...