Gå til innhold

8 åringen kjeeeeeeder seg...

caprice

Anbefalte innlegg

Min åtte åring er utrolig dårlig til å finne på noe i eget selskap. Hun er omtrent avhengig av å ha noen å leke med, eller det må "skje" noe. (Tusenfryd, Teknisk museum,sykkeltur etc) To minutter etter at vi feks er kommet hjem fra Tusentryd så er det samme leksa - "jeg kjeeeeder meg - det er ingenting å finne på". Vi voksne foreslår masse ting hun kan gjøre på egen hånd, men ingenting fenger. Dessverre er hun ikke glad i bøker - verken å lese selv eller bli lest for. Alle vennnene er bortreist nå i ferien, og vi reiser selv på hytta i morgen - så det er ikke det at vi har 8 ukers hjemmeferie altså - vi er midt mellom to hytteferier i noen dager. Jeg mener at det er sundt å kjede seg litt, og at vi ikke MÅ finne på noe for henne hele tiden. Noen andre som har slike barn? Hva gjør dere? Lillesøster på 5 har jeg aldri hørt si at hun kjeder seg - hun klarer seg helt fint selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

Hehe - da min eldste var på den alderen presterte han faktisk å si at vi voksne burde prioritere å finne på noe for ham hele tiden og droppe lillebror siden det var han som kjedet seg - lillebror fant jo alltids på noe...

La henne kjede seg - det er ikke det minste farlig - snarere tvert imot :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest du må bli bestemt hjemme!

Vi er så strenge hjemme hos oss at hvis ungene klager så sier jeg rett ut at de får værsågo gå på rommet og leke med alle lekene og tingene de har der. Hvis ikke får de ikke flere gaver fra oss til jul og bursdag osv.

Hvis dette ikke hjelper hjemme hos dere ville jeg rett og slett gå til det punktet at jeg hadde funnet frem en stor søppelpose og gått opp på rommet og lagt lekene i den for kasting. Og ingen kjære mor. Barnet bør gjøre seg fortjent til å få disse tingene tilbake ellers så kaster du dem i søpla.(du behøver jo ikke gjøre det da, men hjemme det til barnet har skjønt alvoret.)

Barn må læres opp til å kjede seg og til å sette pris på tingene sine og klare å leke selv. Det er vi som er rundt denne personen som ikke vil noen ting alene som har skjemt bort barnet til å bli slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Joda. Vi har da opplevd det her også. :-)

Jeg ser svaret signert "du må bli bestemt hjemme!" under her - og kjenner at jeg både er enig og blir litt provosert på samme tid. Jeg er enig i at man ikke skal finne på ting for barna hele tiden, men syns det er for drøyt å hevde at dette skyldes bortskjemte barn - og jeg ville aldri gått til det skritt å frata ungene lekene og kreve at de skulle gjøre seg "fortjent" til å f det tilbake.

Derimot har jeg et par tips som har funket godt her hos oss. :-) Da skolen tok sommerferie for 3 uker siden hadde vi noen dager med "kjeeeeder meg". Delvis er dette noe som går seg til av seg selv, når de bare har kjedet seg lenge nok. Men i mellomtiden går det an å sende barnet på rommet for å rydde.... Hos oss pleier det ofte å resultere i at rommet blir enda mer rotete enn før, men i prosessen som kalles rydding fant barnet igjen noen leker som hun eller han helt hadde glemt - og som plutselig ble veldig spennende igjen.

Er selve rommet ryddig er det på tide å utlevere noen plastkurver med beskjed om å omorganisere skuffer og skap.

En annen ting som har fungert godt hos oss er totalforbud mot TV, Nintendo og PC. Spesielt eldstemann tror at det bare er slike ting som er gøy - så totalforbud i noen dager og har gjort at han måtte slutte å gå rundt og vente på "når skal jeg få se på TV". Blir det mye mas inne sender vi dem ut. På fine dager går de gjerne ut og er ute lenge - på regnværsdager er de raske til å finne på ting inne for å slippe å gå ut. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til problemet, ja!:-) Min snart 9-åring presterte å fortelle at han kjedet seg 2. feriedagen... Og da hadde han hatt besøk hele dagen!:-(

Men nå går det bedre, heldigvis. Vi har gjort noen ting sammen, som fjellturer, fisketurer, butikkrunder osv. men nå klarer han faktisk å sysselsette seg selv med lesing, tegning, legge kabal være ute og sykle, sparke fotball mot vegg m.m.. Og han blir stadig minnet om alle tingene han har, men som han aldri leker med... T.d PS2, som han fikk et nytt spill til for 1 uke sida...

Jeg tror nok at ungene i dag er mye mer vant til at noe skal skje, og selv om de i skoleåret oppfatter dette som litt stress, er de så "innkjørt" at de savner "maset" når ferien kommer... Og ja, mine er nok en smule bortskjemt, også... Ingen har da vondt av å kjede seg litt!:-) Neste uke har alle 3 ferie, - og da blir det vel slutt på min ferie... Krangling og masing ser jeg for meg da....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må hun nok bare lære seg å kjede seg :)

Ta en samtale med henne om å kjede seg, at det ikke er farlig.

Forklar at det ikke vil nytte å mase på dere, men at hun selv må takle kjedsomheten enten ved å fortsette å kjede seg, eller ved å finne på noe å gjøre selv.

Kanskje kan dere sammen finne på og skrive ned noen forslag til hva hun kan gjøre, og så kan hun få med seg den lappen til rommet sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Milky

Ahhh.. dette hørtes kjent ut! Jeg har og en åtte åring som er ekstemt dårlig på å underholde seg selv eller finne på ting. Føler vi må aktivisere han hele tiden. Han er ikke spesielt glad i å leke på rommet sitt, se tv er det han helst vil gjøre når han ikke har noen å være med eller noe å gjøre. Det er mye mas om å få se tv for å si det sånn, og det blir desverre altfor lett til at jeg gir etter å sier ja til tv fordi ellers maser og maser og maser han på meg om å finne på noe med han, lese for han, at han kjeder seg osv. eller så erter han små søsknene så de hyler om kapp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...