Gå til innhold

Bleieslutt

j83!

Anbefalte innlegg

Min 3 åring har sluttet med bleie på dagtid.. , men hun nekter å gå på do å bæsje, da går hun frem og tilbake og sier hun må på do, men når hun kommer til doen sier hun at hun ikke må likevel. Hun driver å holder seg så lenge at hun får vondt i magen, og vi må ta på henne bleie og da kommer det m engang.. Noen som har noen gode ideer på hva vi kan gjøre? Er så usikker, føler det blir feil å tvinge henne til å sitte på do da også, men synes jo også det er dumt å måtte ta bleie på hver gang hun må bæsje.. Har prøvd m at hun ska få en belønning om hun klarer det også, men det funker ikke.

En annen ting, hvordan gjør vi det på natten? Nå sover hun m bleie, men ska vi bare ta en natt å prøve uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp tisselaken og prøv uten.

Bortsett fra det, kanskje potte er mindre skummelt enn do?

Takk for svar, skal kjøpe tisselaken =)

Har prøvd potte, det gikk en gang, men så var det også fælt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt på bleie med en gang jeg skjønte at hun må bæsje. Så etter noen uker prøve å motivere med f.eks klistremerker for å prøve på potte eller do igjen. Men først når hun er vant til at bæsjingen går helt knirkefritt ved at hun får på bleie med en gang hun trenger.

Vi har prøvd uten nattbleie noen ganger, men hele senga er våt allerede klokken 23.00, så jeg tror vi fortsetter en stund til. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt på bleie med en gang jeg skjønte at hun må bæsje. Så etter noen uker prøve å motivere med f.eks klistremerker for å prøve på potte eller do igjen. Men først når hun er vant til at bæsjingen går helt knirkefritt ved at hun får på bleie med en gang hun trenger.

Vi har prøvd uten nattbleie noen ganger, men hele senga er våt allerede klokken 23.00, så jeg tror vi fortsetter en stund til. ;)

Vi har prøvd m all mulig belønning, til og med en liten sjokolade vil hun ikke ha, så lenge hun slipper bæsje på do.. Nå gjør vi det sånn at vi spør henne et par ganger om hun vil bæsje på do/potte når vi skjønner hun må og vil hun ikke får hun bleie på, men vet liksom ikke hvor lenge vi skal holde på slik og hvordan vi skal klare å få vekk den bleien når hun skal bæsje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig og normalt at barnet vil ha bleie på for å bæsje en stund etter at det er "tissetørt". :o) Ikke noe å stresse med, jo mer dere maser og stresser jo lengre tid kan det ta før hun bæsjer på do.

Kanskje synes hun plasket når bæsjen faller i do er skummelt? Legg litt papir i doen først. Doring og en stilig krakk? Evt. lokke med at når hun har bæsjet på do i 3 dager så kan hun få slippe nattbleie også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Velkjent problem. Vi måtte også ty til bleie for at barnet skulle bæsje. Men etter noen mnd så var barnet modent for å prøve toalettet. Vi presset ikke.

Nattbleie har de selv bare plutselig nektet å bruke. Og da var de klare for det. Dvs ikke spesielt hyppige uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd m all mulig belønning, til og med en liten sjokolade vil hun ikke ha, så lenge hun slipper bæsje på do.. Nå gjør vi det sånn at vi spør henne et par ganger om hun vil bæsje på do/potte når vi skjønner hun må og vil hun ikke får hun bleie på, men vet liksom ikke hvor lenge vi skal holde på slik og hvordan vi skal klare å få vekk den bleien når hun skal bæsje.

Mhm, men jeg ville ikke foreslått å bæsje på do nå på en stund. Si at det er helt greit at hun bæsjer i bleie noen uker, før dere så foreslår igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Best å ta en pause som Åsemor også foreslår. Godta bleie til bæsj noen uker til uten spmål.

Dette for å unngå kraftig forstoppelse, som kan dannes pga at barnet får motvilje mot å bæsje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Jeg ville glatt akseptert bleie for bæsjing. Min gutt sluttet med bleie både dag og natt i løpet av den første måneden etter at han fylte 3 år. Selve tissingen fikk han raskt kontroll over, var bare første dagen han egentlig hadde uhell. Men bæsjing... allerede da han fylte 3 hadde bæsjing vært litt problematisk for han, og bæsje i do eller potte var HELT uaktuelt. Vi lot han få på bleie for bæsjing - og det positive var jo at han kom og sa i fra, så han kjente at han måtte bæsje. Så fikk han på bleie, gikk og gjorde det han skulle, og så kom han og sa i fra når han var ferdig, så var det bare å ta den av igjen. Han hadde ingen bæsjeuhell.

Jeg vet mange som har fortalt at barna har nektet å bæsje på do, og endt med å bæsje de utriveligste steder. Barnet vil ikke på do, og ender med å gjemme seg, eller ikke ville si i fra. Bedre da å oppøve kontrollen gjennom at barnet ber om bleie, og så får man det i alle fall vekk på noen lunde kontrollert vis.

Hos oss brukte gutten bleie til bæsjing i ca 6 måneder etter at han var tørr både dag og natt. Da ble det skikkelig ille, for han ville til slutt ikke bæsje i bleia heller og gikk og holdt seg i dagesvis. Vi kjørte på med ymse avføringsmidler, og brukte flytende parafin over en lengre periode. Likevel ble det bare bæsjing ca 2 ganger i uka. Til slutt var han nesten forstoppet, det gikk bortimot en uke uten avføring. Vi økte og økte mengden med laktulose og parafin. Omsider måtet det jo ut, og det var både smertefullt og plagsomt for han. Etter mye om og men hadde vi i løpet av en uke to episoder hvor han endte med å bæsje på golvet ved doen, for ikke ville han ditt og ikke ville han datt. Jeg sto og holdt han og skulle ha han på do, men han spente hele kroppen og nektet. Jeg plukket opp bæsjen, kastet den i do, og skylte ned. To ganger skjedde altså dette - og plutselig begynte han å bæsje på do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Begynne å sitte på do, med bleien på?

Jeg ville hvertfall krevd at hun gikk inn på do når hun skulle bæsje, så latt henne kaste bærsjen i do etterpå.

Latt henne vaske seg selv (hjelpe litt etterp da).

Og når hun ville hatt bleien på, latt henne hente og ta på bleien selv.Kanskje hun finner ut at det er enklere likevel å gå på do? ;=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Vår gutt holdt på sånn i mange mnd, ville ikke bæsje annet enn i bleia. Men det gikk seg til.

Om nattbleia er tørr om morgenen kan dere prøve å kutte den ut. Bare pass på å polstre med tisselaken, såklart ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...